خبرگزاری کار ایران

پرخوری عصبی چیست و راه درمان آن

پرخوری عصبی چیست و راه درمان آن
کد خبر : ۱۱۲۸۸۴۵

هر آدمی موقعی که عصبانی میشه و استرس میگیره یه واکنشی نشون میده.شما اینجور وقتا چکار میکنین؟اگر از اون دسته افرادی هستی که موقع عصبانیت و استرس همه ش میخوای یه چیزی بخوری و سیر نمیشی ادامه این مطلب رو بخون که راه های درمان پرخوری عصبی و بهت میگه.

پرخوری عصبی چیست؟

پرخوری عصبی یک نوع الگوی غذا خوردن احساسی است که در آن افراد بخاطر شرایط و احساساتی  که تجربه می کنند یا برای مقابله با شرایط استرس زا به آن روی می آورند.در چنین مواقعی فرد تمایل شدیدی به خوردن غذا یا هله هوله پیدا می کند.

احتمالا خیلی از ماها چند باری با این احساسات روبرو شدیم.مثلا سرکار از فرط خستگی یک بسته چیپس یا یک عالمه شکلات خوردیم.

وقتی فرد نتواند از راه های سالم و منطقی احساسات خود را مدیریت کند و پرخوری عصبی برایش بشکل یک عادت روتین در بیاید مسلما روی زندگی، سلامتی، شادی و وزن او اثر منفی می گذارد.

حقیقت این است که برای پرخوری عصبی هم دلایل فیزیکی وجود دارد هم دلایل روانی و اغلب این مساله در اثر استرس یا سایر احساسات قوی در فرد ایجاد می شود.

پرخوری عصبی چیست و راه درمان آن

از کجا بفهمیم که گرسنگی ما عصبی است یا جسمی؟

قبل از اینکه دنبال راه حل و قرص برای درمان پرخوری عصبی باشید اول باید بدانید که چه زمان هایی از نظر احساسی گرسنه اید؟

گرسنگی احساسی ناگهان شروع می شود و در شما به شکل عجیبی ولع خوردن ایجاد می کند اما گرسنگی جسمی بتدریج بوجود می آید.

در گرسنگی های جسمی ما از مواد غذایی سالم استفاده می کنیم اما در گرسنگی احساسی هر چیزی دم دستمان بیاید می خوریم مثل شیرینی و ...

در گرسنگی  جسمی وقتی معده تان پر شود احساس رضایت می کنید و دیگر غذا نمی خواهید اما در گرسنگی احساسی انگار اصلا سیر نمی شوید و هی بیشتر میخواهید.آن قدر غذا میخورید تا حالتان بد شود و احساس ناراحتی کنید.

گرسنگی احساسی اغلب منجر به پشیمانی، عذاب وجدان و ... می شود.ما هنگام گرسنگی جسمی غذا میخوریم و هرگز احساس بد نداریم زیرا آنچه که بدنمان نیاز دارد را به آن میدهیم.اما وقتی ته قلبتان ناراحت هستید و احساس پشیمانی میکنید یعنی پرخوری عصبی دارید.

پرخوری عصبی چیست و راه درمان آن

چه زمانی افراد دچار پرخوری عصبی می شوند؟

فقط استرس عامل پر خوری عصبی افراد نیست.چیزهای دیگری هم هستند که فرد را به خوردن تحریک می کنند .این موارد عبارتند از:

بی حوصلگی و بیکاری:

یکی از محرک های اصلی پرخوری عصبی ، بیکاری و بی حوصلگی ست.خیلی از ما این مورد را تجربه کرده ایم.وقتی هیچ کاری نداریم انجام دهیم یا حوصله مان سر میرود اولین چیزی که به ذهنمان می رسد خوردن است.

عادات:

بعضی وقتها پرخوری عصبی بخاطر عادت های دوران بچگی اتفاق می افتد.مثلا زمانی که کودک و نوجوان بودیم والدین برای اینکه ما یک کاری را درست انجام دهیم جایزه خوردنی طور برایمان تعیین میکردند.مثلا اگر فلان کار را درست انجام دهی با هم شیرینی می پزیم یا یه بستنی جایزه داری و ...

خستگی:

پرخوری یا خوردن بی فکر در زمان های خستگی راحت تر اتفاق میفتد.مخصوصا زمانیکه به مدت طولانی کاری انجام داده ایم که دوستش نداشتیم.در چنین شرایطی انگار فقط غذا خوردن می تواند حس بد ما را از بین ببرد.

تاثیرات اجتماعی

همه ی ما دوستانی داریم که ما را تحریک و تشویق می کنند تا بعد از کار  با هم بیرون برویم، پیتزا و نوشیدنی و ... بخوریم تا خستگی روز کاری را بدر کنیم و لذت ببریم.معمولا وقت هایی که با خانواده و دوستانمان هستیم پرخوری کردن برایمان راحت تر است.

پرخوری عصبی چیست و راه درمان آن

درمان پرخوری عصبی

برای درمان پرخوری عصبی اول باید موقعیت هایی که شما را دچار این مساله می کند شناسایی کنید.ببینید چه وقت هایی پرخوری عصبی میگیرید؟ زمان هایی که استرس دارید؟ ناراحتید؟عصبانی هستید؟ و ...

کسی که از سر بی حوصلگی سراغ غذا می رود باید برای خودش سرگرمی های سالم و هیجان انگیز پیدا کند تا زمان بی حوصلگی و بیکاری بجای پرخوری ، کارهای جدید را امتحان کند.مثلا یک کتاب جدید بخوانید.یک نمایش کمدی ببینید.بیرون بروید و قدم بزنید.

اگر خسته اید و دلتان میخواهد یک عالمه چیز بخورید، یک فنجان چای داغ برای خودتان آماده کنید، دوش بگیرید، یک عودی روشن کنید و یک پتوی گرم و نرم دور خود بپیچید و استراحت کنید.

کسی که در اثر استرس پرخوری میکند باید با یوگا، مدیتیشن، پیاده روی و ...استرس خود را کنترل کند.

فردی که بخاطر افسردگی پرخوری عصبی میگیرد باید ابتدا بکمک یک روانشناس مساله افسردگی را درمان کند و بعد درمورد راه های درمان پرخوری عصبی با درمانگر صحبت کند.

خوشبختانه امروزه امکان دسترسی انلاین و حضوری به روانشناس هست و شما میتوانید با مشاوره روانشناسی آنلاین روان آگاه این مشکل خود را هم حل کنید.

درمان پرخوری عصبی فقط با اصلاح عادت های بد، باورهای غلط و کار کردن روی خودمان امکان پذیر است.قطعا نمیتوانیم تا آخر عمرمان هنگام مواجه با اتفاقات بد و ناخواسته، عصبانیت، استرس و اضطراب، درماندگی در حل مساله و ... سریع سراغ خوردن برویم .با این کار هیچ چیز حل نمی شود بلکه اوضاع بدتر هم خواهد شد.همه چیز باید اصولی و ریشه ای حل شود.

پرخوری عصبی چیست و راه درمان آن

روانشناسی پرخوری عصبی

در روانشناسی پرخوری عصبی توصیه می شود که برای درمان پرخوری عصبی مهارت های مدیریت و کنترل استرس و مهارت های حل مساله در شرایط بحرانی را یاد بگیرید. روی اعتماد بنفس تان کار کنید، خودتان را دوست داشته باشید و اجازه ندهید هیچ چیز و هیچ کس شما را ناراحت و عصبی کند که بخواهید برای آرام کردن و سرکوب کردن احساستان به پرخوری روی بیاورید.

یاد بگیرید که احساسات خودتان را حتی اگر بد بود بپذیرید.اجازه ندهید که سختی ها، ناراحتی ها، ترس و ... شما را کنترل کنند.حتی دردناک ترین احساسات در کمترین زمان فروکش می کنند.

منبع: https://ravanagahclinic.com

 

 

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز