خبرگزاری کار ایران

اولین محصول «شایان دیزل» در عمان پلاک شد/ تنوع در محصولات شایان دیزل بالاست

کد خبر : ۱۶۰۵۹۰۵

مشخصات فنی خودروهای دست دوم با سوخت ایران هم‌خوانی ندارد و این دستگاه‌ها معمولاً برای مصرف سوخت یورو ۴ و حتی یورو ۵ طراحی شده‌اند، در حالی که سوخت موجود در ایران یورو ۳ و گاهی یورو ۴ است و این به شدت بر عملکرد آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

چمران قلی‌زاده، سهامدار و رئیس هیأت مدیره شرکت «شایان دیزل» در گفتگو با خبرنگار بازرگانی ایلنا در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور، اظهار کرد: واقعیت این است که   تولید در کشور به عشق نیاز دارد و ما واقعاً با عشق مشغول به تولید هستیم و اگر از سمت دولت، وزارتخانه‌ها و بانک‌ها حمایت شویم، می‌توانیم توان تولیدی‌مان را به نمایش بگذاریم و با شرکت‌های معتبر جهانی رقابت کنیم.

توسعه و تنوع محصولات در «شایان دیزل»

رئیس هیأت مدیره شرکت «شایان دیزل» افزود: ما تقریباً ۱۰۰۰ نفر نیروی کار داریم که در این مجموعه مشغول به کار هستیم و توانسته‌ایم به بحث نوسازی ناوگان بپردازیم. همچنین قرارداد خوبی با شرکت نفت برای تولید ۱۵۰۰ دستگاه خودرو امضاء کرده‌ایم.خوشبختانه شرکت نفت تصمیم به خرید محصولات داخلی گرفته است و این حمایت بسیار مؤثر بوده است و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ان‌شاءالله تعدادی محصولات را تا پایان سال تحویل دهیم.

قلی‌زاده درباره چالش‌های واردات خودروهای دست دوم نیز، اظهار کرد: ما جلسه‌ای با وزارت اقتصاد داشتیم و موضوع نیاز به جلوگیری از واردات خودروهای دست دوم در این جلسه مطرح شد هر چند ماه گذشته تصمیم به واردات محصولات اروپایی کارکرده با عمر ۱۰ سال گرفته شد اما ما اعلام کردیم این مسئله در سال آینده می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

واردات خودروهای دست دوم مشکل‌ساز است

وی بیان کرد: مشخصات فنی این خودروها با سوخت ایران هم‌خوانی ندارد و این دستگاه‌ها معمولاً برای مصرف سوخت یورو ۴ و حتی یورو ۵ طراحی شده‌اند، در حالی که سوخت موجود در ایران یورو ۳ و گاهی یورو ۴ است و این به شدت بر عملکرد آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

قلی‌زاده تصریح کرد: محصولات وارد شده ارز واقعی را از بانک مرکزی یا زیرمجموعه‌های مربوطه دریافت نمی‌کنند. بلکه تأمین ارز برای این محصولات عمدتاً از طریق بازار آزاد و صرافی‌ها انجام می‌شود که این نیز می‌تواند مشکلات بیشتری را به همراه داشته باشد و این مسائل می‌توانند نه تنها بر کیفیت محصولات اثر بگذارند، بلکه بر سلامت محیط زیست و اقتصاد کشور نیز تأثیر منفی بگذارند.

افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت ارز

رئیس هیأت مدیره شرکت شایان دیزل در پاسخ به این سوال که نوسانات ارز چه تأثیری بر هزینه‌ها و تولید این شرکت داشته است، اظهار کرد: افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت ارز در این مدت کوتاه، ارتباطی با سیاست‌های پزشکیان و تیم اقتصادی ایشان ندارد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، ۱۰۸ میلیون ارز به ما تخصیص داده شد و در سال ۱۴۰۲ این میزان به ۱۶ میلیون دلار کاهش یافت چرا که در زمان آقای رئیسی، سیاست انقباضی در نظر گرفته شده بود و این باعث می‌شد که شرکت‌ها ارز کمتری دریافت کنند.

تاکنون ۳۰ میلیون دلار، ارز به ما تخصیص داده شده است

قلی‌زاده بیان کرد: اگر تخصیص ارز به موقع انجام می‌شد، قیمت ارز در دامنه ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان باقی می‌ماند. اما با ورود آقای پزشکیان و آزاد شدن ارز، قیمت دلار به شدت افزایش یافت. به عنوان مثال، ما به ۱۱۴ میلیون دلار ارز نیاز داشتیم و بلافاصله پس از ثبت سفارش، قیمت دلار از ۶۰ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان و حتی ۱۰۰ هزار تومان رسید.

رئیس هیأت مدیره شرکت «شایان دیزل» ادامه داد: واقعاً قیمت تمام‌شده برای ما به شدت افزایش یافته است و به دلیل این مسائل، ما دچار زیان‌های قابل توجهی شده‌ایم و مشتریان زیادی را از دست داده‌ایم. قیمت یک خودرو که قبلاً ۶ میلیارد تومان بود، امروز به ۷.۵ میلیارد تومان رسیده است و بسیاری از مشتریان توان خرید آنرا ندارند. به همین خاطر مجبور شده‌ایم تقریباً ۴.۵ میلیارد تومان هزینه جهت تسهیلات روی خودروها بگذاریم و بدون این تسهیلات، امکان فروش برای ما وجود ندارد.

در حال حاضر با ۱۱۵ شرکت داخلی قرارداد داریم

او ادامه داد: ما در حال مدیریت این شرایط هستیم و امیدواریم بتوانیم به ثبات برگردیم. البته بین ۲۰ تا ۳۰ درصد قطعات ما از طریق داخلی‌سازی تأمین می‌شود و در حال حاضر با ۱۱۵ شرکت داخلی قرارداد داریم و ما به‌طور مستقیم فایبر، براکت‌ها، لاستیک، باتری، صندلی و شیشه و ... را از این شرکت‌ها خریداری می‌کنیم. از زمان تأسیس شرکت ما در سال ۱۳۹۵، ۶ شرکت در خارج از کشور تأسیس کرده‌ایم تا در مواقع نیاز به قطعات یدکی و همچنین در مواجهه با چالش‌های ناشی از تحریم‌ها، مشکلات را حل کنیم.

صادرات اولین خودروی سنگین به عمان

قلی‌زاده با بیان اینکه با همکاری تیم مدیریت، ما گام‌هایی برای صادرات محصولات خود برداشته‌ایم، گفت: ما اولین خودرو سنگین ایرانی را به عمان صادر کردیم. همچنین، درخواست‌هایی از دیگر کشورها نیز برای محصولات ما وجود دارد. ما به seek ۳۰۰ دستگاه برای «کنیا» پاسخ داده‌ایم و تلاش داریم تا محصولات خود را به بازارهای خارجی معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: صنعت خودرو اخیراً به یک دستاورد مهم دست یافته است و تقریباً یک هفته پیش اولین محصول ما در عمان پلاک شد و صادرات خود را آغاز کردیم. و در آغاز یک سفارش تقریباً ۲۰۰ دستگاهی برای شرکت نفت در آنجا داریم. بعد از انقلاب اسلامی، ما اولین شرکت تجاری در زمینه خودروهای سنگین بودیم که یک خودرو را خارج از کشور پلاک کردیم. در حوزه خلیج فارس، استانداردهای محصولات توسط عربستان، دبی و کویت بررسی می‌شد و ما توانستیم مجوزهای لازم را دریافت کنیم.

هر محصول ارزش افزوده‌‌ای بین ۲۰ تا ۳۰ درصدی برای کشور دارد

رئیس هیأت مدیره شرکت «شایان دیزل» اظهار کرد: در جلسه‌ای که با رئیس کل بانک مرکزی داشتیم، بسیاری باور نمی‌کردند که ما بتوانیم صادراتی داشته باشیم. اما تیم ما بررسی‌های دقیقی را برای بازار خلیج فارس انجام داد و در حال حاضر، یک خودروی اروپایی در خارج از کشور به قیمت ۱۳۰ هزار یورو خرید و فروش می‌شود، در حالی که خودروهایی که ما صادر کردیم، ۸۵ هزار یورو ارزش دارند.

وی ادامه داد: ما برای کشور ارزش افزوده‌ای بین ۲۰ تا ۳۰ درصد داشته‌ایم. به عنوان مثال، این خودرو را به قیمت ۶۲۳ هزار یورو خریداری می‌کنیم و با نصب قطعات ایرانی روی آن، تقریباً ۲۲ تا ۲۳ هزار یورو به نفع جامعه است. همچنین،۶۲ هزار یورو از دولت گرفته‌ایم و در ایران تولید می‌کنیم، بنابراین اجازه دهید بگویم ارزش افزوده‌ای که ایجاد کردیم، ۲۵ هزار یورو بوده است.

محصولات ما با تولیدات اروپایی رقابت می‌کند

قلی‌زاده با بیان اینکه با ارز حاصل از صادرات خودروهای خود، می‌توانیم به راحتی اعتبار لازم را تأمین کنیم، گفت: ما نیازی به دریافت ارز از بانک مرکزی نداریم. اگر این روند ادامه یابد و حمایت ‌شود، واقعاً ظرفیت‌های صادراتی شرکت‌ها افزایش خواهد یافت و این موضوع به نفع اقتصاد کشور خواهد بود. محصولات ما با محصولات اروپایی رقابت می‌کند.

رئیس هیأت مدیره شرکت «شایان دیزل» گفت: محصولات ما به‌طور کامل می‌توانند با محصولات اروپایی رقابت کنند. به‌عنوان مثال؛ یک خودروی دست‌دوم که هیچ مشخصات فنی خاصی نسبت به محصولات ما ندارد، امروزه به قیمت ۱۳۲ هزار یورو خرید و فروش می‌شود که این قیمت حدود ۵۰ هزار یورو بیشتر از قیمت محصولات ماست.

هیچ‌گونه حمایت مؤثری از سوی دولت دریافت نکرده‌ایم

وی در خصوص حمایت‌های دولتی نیز بیان کرد: اگر بخواهم واقع‌بینانه بگویم، هیچ‌گونه حمایت مؤثری از سوی دولت دریافت نکرده‌ایم. اما فرایندهای تأیید و ارائه محصولات بسیار زمان‌بر و پیچیده هستند و در این مسیر موانع زیادی وجود دارد. تأمین ارز مورد نیاز نیز از مشکلات اساسی ما بوده است.

قلی‌زاده افزود: کل تخصیص ارزی که تا به امروز دریافت کرده‌ایم، ۳۰ میلیون یورو بوده  این در حالی است که حقوق و دستمزد کارگران ما بیشتر از این مبلغ است، حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار که قیمت تمام‌شده محصولات ما چقدر است و برنامه ما برای سال گذشته تولید ۲۷۰۰ دستگاه بوده، اما تنها ۵۳۰ دستگاه محقق شد.

آرشام، آغاز راهی نوین با جذب ۲۰,۰۰۰ نیرو

وی در مورد توسعه فعالیت‌ها و محصولات جدید این شرکت نیز عنوان کرد: ما نتوانستیم نیروهایمان را تعدیل کنیم و واقعاً دلمان نمی‌خواست این اتفاق بیفتد. به همین دلیل، یک مجموعه دیگر به نام«آرشام» راه‌اندازی کردیم و حدود ۲۰۰۰۰ نفر نیرو جذب کردیم. در «آرشام»، محصولاتی مشترک بین (ایتالیا و چین) تولید می‌کنیم. دستگاه‌های کشاورزی و نمونه‌های سواری نیز وارد کرده‌ایم.

رقابت با غول‌های صنعت خودرو

قلی‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا منتظر رونمایی از محصولات جدید باشیم، گفت: این شرکت در حال برداشتن گام‌هایی بزرگ در صنعت خودرو است و با شرکت‌هایی مانند گروه «بهمن»، «سایپا» و «ایران خودرو» رقابت می‌کند.

وی افزود: ما تنوع محصولات زیادی داریم؛ از جمله سه مدل کشنده (۶x۲، ۶x۴ کمپرس)، کامیونت ۵.۵ تن و به‌زودی ۶ تن اتومات و ۸.۵ تن اتومات نیز به بازار عرضه خواهد شد. همچنین نمونه‌های سواری و دستگاه‌های کشاورزی (۱۱۰، ۱۶۰، ۱۵۰ اسب بخار و دو نمونه کمباین) در حال آماده‌سازی هستند.

به گفته قلی زاده، در شرایط اقتصادی کنونی ما حدود ۱۰ درصد از نیاز داخلی را تأمین می‌کنیم و هزاران نفر در مجموعه ما مشغول به کار هستند.

قلی‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به شرایط کنونی، سرمایه‌گذاری در ایران را تشویق می‌کند یا خیر، افزود: ما بخش خصوصی هستیم که در استان فارس از هفت - هشت سال پیش شروع به فعالیت کردیم و به صورت مستقیم هزار نفر را مشغول کرده‌ایم.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم ۵۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم از فعالیت ما تأثیر می‌پذیرند. با عشق و علاقه به کار خود ادامه می‌دهم و اگر مشکلات بیشتر هم شود، برای کمک به مردم عزیز کشورم مستعدتر می‌شوم.

رئیس هیأت مدیره شرکت «شایان دیزل» در پایان، اظهار کرد: از شما تشکر می‌کنم که صدای ما را به گوش مردم، مسئولین و تولیدکنندگان می‌رسانید. امیدوارم با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌ها، دولت نیز از سرمایه‌گذاران حمایت کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز