معاون وزیر راه و شهرسازی:
هنوز وام کرونایی به شرکتهای ریلی پرداخت نشده است/ رشد 48 درصدی ورود ناوگان جدید ریلی به کشور
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رشد ورود ناوگان ریلی جدید گفت: در چهار ماه اول امسال با ورود 259 دستگاه انواع واگن به ارزش 494 میلیارد تومان رشد 48 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را تجربه کردیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سعید رسولی در نشست خبری امروز با بیان اینکه از ابتدای سال جاری در چهار مرحله از انواع ناوگان جدید ریلی بهرهبرداری داشتیم، اظهار داشت: مرحله اول با بهرهبرداری 56 دستگاه به ارزش 125 میلیارد تومان، مرحله دوم با بهرهبرداری 88 دستگاه به ارزش 144 میلیارد تومان، مرحله سوم با بهرهبرداری 65 دستگاه به ارزش 156 میلیارد تومان و مرحله چهارم با بهرهبرداری از 50 دستگاه به ارزش 69 میلیارد تومان انجام شد.
وی تاکید کرد: به زودی پنجمین مرحله بهرهبرداری از واگنهای جدید انجام میشود که در این مرحله از 70 دستگاه انواع ناوگان ریلی تولیدات مردادماه به ارزش 73 میلیارد تومان بهرهبرداری خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در مجموع تاکنون 329 دستگاه انواع ناوگان ریلی به ارزش 567 میلیارد تومان وارد ناوگان کشور شده است.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رشد ورود ناوگان ریلی جدید گفت: در چهار ماه اول امسال با ورود 259 دستگاه انواع واگن به ارزش 494 میلیارد تومان رشد 48 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را تجربه کردیم.
رسولی درباره تعیین تکلیف واگنهای فرسوده و زمینگیر گفت: 351 دستگاه واگن فرسوده زمینگیر داشتیم که قرار شد از این تعداد 277 دستگاه توسط شرکتهای داخلی بازسازی و مابقی برای تامین مالی بازسازیهای انجام شده به فروش برود.
وی با اشاره به اقدامات راهآهن برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات ما اجرای فاصلهگذاری اجتماعی در ترمینالها و داخل قطار است به طوری که در هر کوپه فقط دو نفر حضور دارند، مگر اینکه به درخواست خانواده باشد.
رسولی ادامه داد: همچنین تسهیلات کرونایی را پیگیری کردیم سقف این تسهیلات برای بخش ریلی 540 میلیارد تومان بوده که نسبت به شرایط و عملکرد شرکتهای ریلی بین آنها توزیع میشود.
معاون وزیر ره و شهرسازی با تاکید بر اینکه هنوز هیچ مبلغی از این تسهیلات به شرکتها پرداخت نشده است گفت: در حال پیگیری هستیم تا هر چه سریعتر اقدام به واریز کنند البته مراحل اعطای ضمانتنامه و معرفی به بانکها در احال انجام است.
رسولی گفت: 11 هزار و 600 کیلومتر خط اصلی ریلی داریم و طول خطوط ایستگاهی به 2500 کیلومتر میرسد در طول این خطوط ریلی سال گذشته 48 میلیون تن بار جابجا شد و اگر 824 کیلومتر خط آنتنی ریلی احداث شود این میزان جابجایی بار به 118 میلیون تن میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مزایای انتقال بار به خطوط ریلی گفت: با وجود اینکه قیمت سوخت گازوئیل هنوز مزیت حمل و نقل ریلی را نمایان نکرده است اما به طور قطع میزان مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی بسیار کاهش مییابد چرا که مصرف سوخت در بخش ریلی یک هفتم جادهای است.
ادامه دارد...