کریمی تفرشی درگفتوگو با ایلنا:
ضرورت وجود مراکز بازاریابی و فروش برای تسخیر بازارهای منطقهای و جهانی
رئیس هیات مدیره خانه صنعت معدن وتجارت جوانان تهران گفت: باید از پتانسیلها و مزیتهایی که کشور در صنایع تبدیلی و محصولات استراتژیک غیرنفتی دارد به نحو مثبتی بهرهگیری کرد و فرصتهای ایجاد شده در بازارهای صادراتی به خوبی شناخته و بهره برداری شود. تصاحب سهم کشورهایی که که جایگاه پایداری در بازار دارند دشوار است اما فعالان اقتصادی باید فرصتهای خوب موجود در بازارهای جهانی را بشناسند و از آن حدکثر بهره را ببرند.
مهدی کریمی تفرشی در گفتوگو با ایلنا گفت: کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقهای شرایط فوق العادهای دارد که میتواند از مزیتهای مهم ما در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بینظیر بهره برد.
وی افزود: رشد صادرات اثر مستقیم بر درآمدهای ارزی کشور داشته و از این طریق با تامین منابع ارزی کشور امکان سرمایهگذاریهای لازم برای قرار گرفتن اقتصاد در مسیر رشد و توسعه را فراهم میسازد. از طرف دیگر توسعه صادرات امکان استفاده از امکانات بازارهای جهانی برای رشد تولیدات داخلی را مهیا کرده و از این طریق واحدها و بنگاههای تولیدی را قادر میسازد از محدودیتهای بازار داخلی رهایی یافته و با توسعه مقیاس تولید به منظور صادرات بیشتر به بازارهای خارجی علاوه بر کسب درآمدهای ارزی از صرفههای اقتصادی حاصل از مقیاس تولید نیز بهره کافی ببرند.
رئیس هیات مدیره خانه صنعت معدن وتجارت جوانان تهران گفت: باید از پتانسیلها و مزیتهایی که کشور در صنایع تبدیلی و محصولات استراتژیک غیرنفتی دارد به نحو مثبتی بهرهگیری کرد و فرصتهای ایجاد شده در بازارهای صادراتی به خوبی شناخته و بهره برداری شود. تصاحب سهم کشورهایی که که جایگاه پایداری در بازار دارند دشوار است اما فعالان اقتصادی باید فرصتهای خوب موجود در بازارهای جهانی را بشناسند و از آن حدکثر بهره را ببرند.
کریمی تفرشی گفت: توجه به صادرات غیرنفتی و اقدامات مؤثر در جهت بهبود و ایجاد ارزش افزوده نیازمند ایجاد محیط رقابتی برای پیشبرد آن است. تولید کالاها و خدمات در صورتی رقابتی هستند که در مقایسه با کالاها و خدمات مشابه در کشورهای دیگر با قیمت مناسبتر و کیفیت بالاتر تولید شوند. متاسفانه رقابتهای منفی، عدم آموزش و نگاه سنتی همواره از عواملی بوده است که در حرکت موفق این بخش در تجارت بینالمللی اثرات مخرب داشته است.
ریاست هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی گفت: یکی از مهمترین مشکلات صادرکنندگان ورود به بازارهای هدف بدون بررسی ابعاد و شرایط رقابت در این بازارهاست . شناخت بازار، نیازسنجی مصرفکننده در بازارهای هدف و درک درست از ذائفه و تقاضای مصرف کنندگان در این بازارها از ملزومات اساسی ورود به بازارهای صادراتی است. بنابراین یکی از عمده مشکلاتی که در ایران وجود دارد این است که بدون شناخت کافی وارد بازارها میشویم و همین امر سبب میشود که واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب دیده و در رقابت با سایر رقبا با شکست روبهرو میشوند.
وی افزود: برای ورود به بازارهای هدف باید زمانبندی منطقی و شناخت کافی وجود داشته باشد. بعلاوه شناخت و مطالعه درست از توانمندیهای صنعتی و تجاری کشورهای مختلف در امر صادرات نکته بسیار مهمی است که فعالان اقتصادی نباید از آن غافل شوند. چرا که ممکن است کشور هدف صادرات خود پتانسیل کافی در تولید محصول صادراتی ما را داشته باشد و یا بازار از آن محصول اشباع باشد. بنابراین باید بازار هدف، کشور مقصد و محصول صادراتی بطور استراتژیک و کارشناسی شده انتخاب شوند.
عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران اظهار داشت: خوشبختانه بسیاری از شرکتها و واحدهای تولیدی در ایران این قابلیت را دارند که پاسخگوی نیازهای منطقه باشند بنابراین اگر از این فرصت با شناخت کافی از بازارهای هدف استفاده کنیم میتوانیم علاوه بر افزایش میزان صادرات شاهد ماندگاری در بازارهای هدف هم باشیم.
وی ادامه داد: تغییر دیدگاههای سنتی و حرکت به سمت بازارهای مدرن و آموزش و بهرهگیری از شیوههای نوین بازاریابی و روابط بین الملل، تجارت آموزش محور و شناخت درست حقوق بین الملل، آشنایی و پیاده سازی دقیق استانداردهای بین المللی،تحول نواورانه در شیوههای بستهبندی و طراحی محصولات، شناخت صحیح ذائقه و خواست و نیازهای بازارهای کشورهای مقصد، تلاش همه جانبه، علمی و مطالعات عمیق در جهت بهبود و ارتقائ کیفیت محصولات، ایجاد شبکه توزیع مدرن، تقویت شرکتهای رقابت پذیر و کمک به گسترش رقابت مثبت و سازنده از راهکارهای مهم و موثر جهت حضور موفق در تجارت خارجی و کمک به رشد اقتصاد بین المللی است.
وی ادامه داد: مشوقهای صادراتی و ارائه تسهیلات مناسب، کم بهره و بلندمدت، کاهش تعرفه های گمرکی، تسهیل الزامات فنی و تکنولوژیکی و قوانین دست و پاگیر و موانع موجود بر سر راه صادرکنندگان، توجه به مزیتهای بالقوه و بالفعل در صادرات کشور، فراهم کردن بسترهای مناسب برای تجارت بیشتر واحدها با خارج از کشور، ایجاد واحدهای بازاریابی در بخشهای دولتی و سفارتخانهها و واگذاری اعتبارات ارزی میتواند به توسعه صادرات در این بخش و خروج از رکود کمک شایان توجهی بنماید. همچنین برای تسخیر بازارهای منطقهای و جهانی وجود مراکز بازاریابی و فروش نقش اساسی دارند.
تفرشی در آخر افزود: علیرغم تمام چالشها و مشکلات موجود افق روشنی پیش روی صادرات و حضور موفق کشورمان در بازارهای جهانی قرار دارد و تحقق هدف مهم توسعه پایدار صادرات نیازمند یک عزم ملی و مدیریت درست و کارشناسانه در تمامی عرصه هاست .