کارشناس ارشد اقتصاد در گفتوگو با ایلنا مطرح کرد؛
شفافیت و رقابت 2 شرط تحقق رونق تولید/ لزوم عرضه حداکثری محصولات در بورس کالا
عباس هشی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه «رونق تولید» یک چرخه و فرآیند است و زمانی این چرخه درست عمل میکند که در آن رقابت سالم و شفافیت حاکم باشد، گفت: هر چه شفافیت را در فعالیتهای اقتصادی بیشتر کنیم راه را برای رونق تولید، باز و برای دلالان واسطهها مسدود میکنیم که در حوزه مبادلات کالاها و مواد اولیه کشور باید به منظور جلوگیری از رانت و فساد و ایجاد شفافیت و رقابت، زنجیره تولید محصولات در بورس کالا عرضه شوند.
هشی، در گفتوگو با خبرنگار ایلنا به لازمههای تحقق شعار امسال اشاره کرد و گفت: قوای مجریه و مقننه باید مقررات و قوانین مزاحم بر سر راه تولید را حذف کنند و با فراهم کردن زمینه شفافیت حداکثری در فعالیت های اقتصادی، روزنه های دور زدن قانون را مسدود کنند؛ به هر میزان که محیط اقتصاد شفافتر شود، اعتماد عمومی به اقتصاد کشور نیز بیشتر میشود و واسطهها فرصت جولان در بازارهای غیررسمی و غیر شفاف را پیدا نمیکنند.
این عضو جامعه حسابرسان رسمی ایران در خصوص ظرفیتهای بورس کالا در تحقق رونق تولید عنوان کرد: در بیش از یک دههای که از فعالیت بورس کالا میگذرد، این نهاد توانسته در جهت شفافیت گامهای مؤثری بردارد ولی به دلیل فساد نهادینه ای که در لایههای مختلف اقتصاد وجود دارد و از طرفی عموما بخشی از محصولات در زنجیره تولید در بورس کالا معامله نمیشود، شفافیت کامل در بازار کالایی کشور هنوز محقق نشده و به منظور شفافیت در تمام بخشها، ورود حداکثری محصولات در تالار شیشه ای بورس لازم به نظر میرسد.
هشی ادامه داد: فلسفه راهاندازی بورس کالا به شفافیت بر میگردد؛ در واقع قانونگذار سعی کرد تا محلی ایجاد کند تا خریدار و فروشنده از مقرراتی تبعیت کنند که برای معاملات عادلانه و شفاف باشد. همچنین عنوان شد که هر محصولی که از در بورس کالا عرضه میشود از شمول قیمت گذاری دولتی خارج میشود اما بعضا شاهد هستیم این محصولات نیز دستخوش ایجاد محدودیت و قیمت گذاری میشوند که امیدواریم در سال رونق تولید شاهد اتخاذ این شیوههای غیرضروری و التهاب آفرین نباشیم.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، خدشه وارد کردن به رقابت آزاد به بهانه حمایت از تولید به طور مستقیم تولید را هدف قرارداده و به آن ضربه میزند، پس باید با تقویت شفافیت و رقابت در بستر بورس کالا از تولیدکنندگان واقعی حمایت شود تا دیگر شاهد فروش برخی محصولات در بازارهای غیررسمی و تولد نرخ های کاذب در بازارها نباشیم.
هشی به دوران قبل از تاسیس بورس فلزات در سال 1382 اشاره کرد و گفت: به یاد دارم در دهه 70 برای شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان تولیدکننده اصلی آهنآلات، سود 5 درصدی در نظر گرفته شده بود، اما مشاهده میکردیم محصولات این شرکت با دو برابر قیمت به دست مصرفکننده نهایی می رسید و سودهای کلانی نصیب دلالان و واسطههای این بازار میشد که سازوکار بورس کالا، راه چاره برای حمایت و رونق تولید شد.