خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

وضعیت عرضه و تقاضای سی‌ان‌جی بهبود نیافته/ قاچاق ال‌پی‌جی رونق می‌گیرد؟

وضعیت عرضه و تقاضای سی‌ان‌جی بهبود نیافته/ قاچاق ال‌پی‌جی رونق می‌گیرد؟
کد خبر : ۱۶۲۷۵۸۸

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور گفت: قطعا با ورود ال‌پی‌جی به سبد سوخت، یک معضل مشابه قاچاق بنزین نیز به چالش‌های کشور افزوده خواهد شد.

محسن جوهری، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به وضعیت کنونی صنعت سی‌ان‌جی اظهار داشت: تاکنون اقدام مؤثری برای بهبود شرایط عرضه و تقاضای سی‌ان‌جی در کشور انجام نشده است. مسئله حق‌العمل جایگاه‌ها همچنان بلاتکلیف است و در زمینه نوسازی ناوگان فرسوده خودروهای دوگانه‌سوز نیز پیشرفت قابل توجهی حاصل نشده است. در چنین شرایطی، شاهد طرح‌هایی برای ورود ال‌پی‌جی به سبد سوخت کشور هستیم که جای تأمل دارد.

وی افزود: با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در حوزه سی‌ان‌جی، منطقی است که ابتدا این مسیر به نتیجه برسد و روند خروج سرمایه فعالان این صنعت متوقف شود. در این صورت، بدون نیاز به ورود سوخت ال‌پی‌جی، روند واردات بنزین نیز متوقف و حتی امکان صادرات مجدد آن فراهم خواهد شد. سپس در صورت نیاز، می‌توان به سراغ سوخت‌هایی چون ال‌پی‌جی رفت؛ سوختی که با وجود ظرفیت بالای صادراتی، می‌تواند ارزآوری قابل توجهی برای کشور ایجاد کند.

جوهری با تأکید بر اینکه ال‌پی‌جی همواره موافقان و مخالفانی در دولت و مجلس داشته است، خاطرنشان کرد: ورود این سوخت به سبد مصرفی کشور در حالی دنبال می‌شود که ایران با وجود تحریم‌ها، همواره امکان صادرات ال‌پی‌جی را داشته، اما در مورد سی‌ان‌جی چنین ظرفیتی وجود ندارد. این در حالی است که ایران دارای بزرگ‌ترین منابع گاز طبیعی در جهان است و مزیت نسبی ما در استفاده از این گاز به‌عنوان سوخت خودروهاست.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی تصمیم‌گیران دولتی و نمایندگان مجلس به دنبال احیای طرح‌هایی در زمینه ال‌پی‌جی هستند که تجربه شکست‌خورده ۲۰ سال گذشته را به یاد می‌آورد و در صورت تحقق، وضعیت سوخت سی‌ان‌جی را وخیم‌تر خواهد کرد. همچنین با توجه به قابلیت بالای قاچاق ال‌پی‌جی در مصارف داخلی و خارجی و انحراف از مصرف در خودروها، جای شگفتی است که تنوع‌بخشی به سبد سوخت با این سوخت مطرح می‌شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور تاکید کرد: قطعا با ورود ال‌پی‌جی به سبد سوخت، یک معضل قاچاق مشابه قاچاق بنزین نیز به چالش‌های کشور افزوده خواهد شد. قاچاق محصولی که با توجه به ارزش بالای ال‌پی‌جی، سود سرشاری برای سودجویان دارد. امیدواریم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سوخت در این زمینه با قدرت ورود کرده و از ایجاد چنین چالشی برای کشور جلوگیری کند.

وی درباره تعامل دولت چهاردهم با صنعت سی‌ان‌جی گفت: در ابتدای این دولت، روند بررسی موضوع حق‌العمل جایگاه‌ها با جدیت دنبال می‌شد و به نتایج مثبتی نیز نزدیک شده بود، اما با تغییر در وزارت اقتصاد و خروج آقای همتی، این روند متوقف شد. اگرچه اکنون جلساتی در این خصوص برگزار می‌شود، اما تاکنون نتیجه ملموسی برای این صنعت حاصل نشده است.

وی یادآور شد: توسعه صنعت سی‌ان‌جی نیازمند عزم جدی دولت برای حل مسائل اساسی این بخش است. در دهه ۸۰، حمایت مؤثری در زمینه تقاضا صورت گرفت و خودروهای بنزینی به‌صورت رایگان گازسوز شدند. همچنین تفاوت قیمت سوخت، انگیزه بالایی برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده بود. اما طی سال‌های اخیر، تثبیت قیمت بنزین موجب کاهش انگیزه استفاده از سی‌ان‌جی شده و در بخش عرضه نیز حمایت کافی از جایگاه‌داران صورت نگرفته است.

جوهری در پایان تأکید کرد: اگر دولت اراده واقعی برای حمایت از این صنعت داشته باشد، می‌توان با اقدامات اصولی، مشکلات را برطرف کرده و کشور را از واردکننده بنزین به صادرکننده آن تبدیل کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز