شغل یک میلیون راننده تاکسیهای آنلاین زیر تیغ تغییر
شنیدههای دیجیاتو حکایت از آن دارد که فردا صبح، (۱ اسفند ۹۷)، هیات دولت در سکوت خبری تصمیم دارد تا لایحه قانون توسعه حملونقل عمومی را اصلاح کند.
به گزارش ایلنا، یکی از موارد این تغییر احتمالی، مربوط به تاکسیهای آنلاین و دریافت مجوز آنها از سوی شهرداریست؛ اقدامی که شرکتهای فعال در زمینه حملونقل هوشمند آن را باعث تعطیلی خود میدانند؛ آن هم در زمانی که گفته میشود به دلیل شرایط اقتصادی و وضعیت اشتغال، تعداد افراد فعالی که در این سامانهها مشغول به کار هستند به بیش از یک میلیون نفر رسیده است.
«رضا الفت نسب»، عضو هیات مدیره اتحادیه کسبوکارهای مجازی با تایید شنیدههای دیجیاتو، عنوان میکند در صورت قطعی شدن این اصلاحات در جلسه ۱ اسفند هیات دولت، عملاً این شرکتها تعطیل خواهند شد. او همچنین اشاره میکند که در ماههای گذشته علیرغم تلاش بخش خصوصی، هیچ نظرخواهی از اتحادیه و نماینده این شرکتها انجام نشده است در حالی که قرار بوده تا وزارت کشور به عنوان متولی شهرداریها، در کنار وزارت صنعت و همچنین بخش خصوصی دستورالعمل نظارت شهرداریها روی عملکرد تاکسیهای آنلاین را تهیه کنند.
به گفته او در حالتی که این تغییرات تصویب شد، همچنان شرکتهای تاکسی آنلاین به پروانه کسب اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی نیاز خواهند داشت اما از سوی دیگر باید مجوزی را نیز از شهرداریها دریافت کنند: «در این صورت شهرداری میتواند قوانین مورد نظر خودش را به شرکتها اعمال کند. این در حالیست که بیشتر از ۱۲۰۰ شهرداری در کشور وجود دارد و این یک مشکل اساسی برای ۷۲ شرکت فعال در زمینه جابهجایی هوشمند مسافران است. انتظار نمیرفت که این دولت بخواهد چنین مشکلی را برای کسبوکارهای آنلاین ایجاد کند و این اتفاق به معنای از بین رفتن تاکسیهای آنلاین است.»
بر اساس آمارهایی که تاکسیهای آنلاین و اتحادیه کسبوکارهای مجازی ارائه دادهاند، در حال حاضر روزانه بیشتر از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار سفر از طریق تاکسیهای آنلاین انجام میشود و بیشتر از ۲ میلیون راننده ثبت شده در ۷۲ تاکسی اینترنتی که مجوز خود را از اتحادیه دریافت کردهاند وجود دارد. این در حالیست که تعداد رانندگان فعال این پلتفرمها، به حدود یک میلیون نفر میرسد.
«البته این روش مورد استفاده دوستان است. ابتدا میگویند پولی برای مجوز نمیخواهند اما در ادامه راه میتوانند اقداماتی داشته باشند و طبیعتاً وقتی این موضوع در هیات دولت هم مصوب شود، راهشان برای دریافت مبالغ و عوارض مورد نظرشان باز است. این موضوع برای کسبوکارهای حملونقل آنلاین یک اتفاق ناگوار است و واقعاً امکان تعطیلی آنها وجود دارد.»
او در پاسخ به این مسئله که آیا واقعا تعطیلی این شرکتها در صورت دریافت مجوز از سوی شهرداری، یک ادعای باورپذیر است یا خیر، میگوید:
«چند مسئله به شکل موازی وجود دارد که این احتمال مطرح میشود. مسئله اول دست بردن شهرداری و تاکسیرانی در مدل نرخ گذاری پلتفرمهای حمل و نقل اینترنتی است و میخواهند کف و سقف تعرفه مشخص کنند؛ در صورتی که نرخ گذاری در این شرکتها داینامیک است. مسئله دیگر این است که میتوانند بگویند سهمیه یک شرکت در یک شهر خاص تعداد مشخصی است و نباید بیشتر از آن خودرو داشته باشد. یا درخواست پرداخت مبلغ مشخصی از هر سفر توسط این پلتفرمها از سوی راننده یا شرکت. وقتی همه این موارد را کنار هم قرار دهیم، میبینیم که این احتمال به شدت وجود دارد. ضمن اینکه این مسئله، گفتهی من نیست و حرف خود شرکتهاست. آنها میگویند اگر چنین اتفاقی رخ دهد دیگر ما توانایی مدیریت کردن این فضا را نداریم. در واقع پلتفرمها شبیه به تاکسی عادی میشوند. وزارت کشور و زیرمجموعههایش هم دقیقاً همین را میخواهند.»
در دو سال اخیر وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت ملزم بودهاند تا با همکاری بخش خصوصی، دستورالعمل نظارت شهرداریها بر عملکرد پلتفرمهای آنلاین حملونقل را آماده کنند تا شهرداری بر عملکرد این پلتفرمها نظارت کند و مجوزها از سوی اتحادیه کسبوکارهای مجازی صادر شود. با این حال الفت نسب در پاسخ به این سوال که آیا اختلافات این دو وزارتخانه در نهایت باعث آماده نشدن دستورالعمل شده است یا خیر، میگوید که وزارت صنعت همراهی کاملی با بخش خصوصی داشته اما وزارت کشور که خود متولی شهرداریهاست، تلاش داشته تا موضوع را به شکل امنیتی و با تهدید پیگیری کند:
«وزارت کشور نگاهی تمامیتخواه دارد و میگوید اگر این موضوع به خواست خودش حل نشود، به شکل دیگری با این شرکتها برخورد خواهد کرد.»
«میلاد منشیپور»، مدیرعامل تپسی نیز در همین رابطه به دیجیاتو گفته بود: «خواستهاند که به اطلاعات ما دسترسی داشته باشند. گفتهاند سرورهای شما باید پیش ما باشند. اینها مواردی حیاتی برای شرکتهاست. تاکسیرانی حتی به ما گفت که یک فضای خالی داریم، شرکتتان را بیاورید همینجا.»