از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت؛
سازوکار واردات کالاهای سرمایهای و مصرفی با دوام را ابلاغ شد
وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامهای مشترک به معاون امور اقتصادی و بازرگانی، معاون امور صنایع، معاون صادراتی و رئیس سازمان حمایت «سازوکار جدید واردات کالاهای سرمایهای و مصرفی بادوام» را اعلام کرد.
به گزارش ایلنا، در نامه محمد شریعتمداری آمده است:
با سلام
در اجرای مصوبه هیأت مقرراتزدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، ابلاغی طی نامه شماره ۷۶۳۲۱ مورخ ۹۵.۴.۳۰ وزیر محترم وقت امور اقتصادی و دارایی، مبنی بر حذف گواهی فعالیت نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران از فهرست مجوزهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازوکار جدید واردات کالاهای سرمایهای و مصرفی بادوام که واردات آنها به کشور مستلزم ثبت نمایندگی رسمی شرکت خارجی در ایران است، به شرح زیر ابلاغ میگردد.
۱- براساس ماده واحده «قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکتهای خارجی»، مصوب ۱۳۷۶.۸.۲۱ و آییننامه اجرایی آن، شرکتهای خارجی که در کشور محل ثبت خود شرکت قانونی شناخته میشوند، مشروط به عمل متقابل از سوی کشور متبوع میتوانند در زمینههایی که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین میشود، در چارچوب قوانین و مقررات کشور به ثبت شعبه یا نمایندگی اقدام نمایند.
لذا لازم است متقاضیان ابتدا به اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری مراجعه و نسبت به ثبت نمایندگی اقدام کنند.
۲- اشخاص حقیقی یا حقوقی که نسبت به ثبت نمایندگی در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری اقدام کردهاند در صورتی که بخواهند کالاهای سرمایهای یا مصرفی بادوام مشمول ثبت نمایندگی (براساس ماده ۴ قانون حمایت از مصرفکنندگان) از قبیل خودروی سبک و سنگین، ماشینآلات سنگینی، کشاورزی، راهسازی، لوازم خانگی، مصنوعات الکتریکی و الکترونیکی، صوتی، تصویری و وسایل ارتباطی را وارد کشور نمایند، قبل از ثبت سفارش باید تعهدات لازم برای ارائه خدمات پس از فروش مصرفکنندگان را به معاونت امور صنایع (در مورد خودرو) و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان (در مورد سایر کالاها) ارائه کنند.
۳- سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و معاونت امور صنایع پس از ابلاغ ضوابط و مقررات مربوط به خدمات پس از فروش و اخذ تعهد از متقاضی مبنی بر ارائه خدمات مطلوب به مصرفکنندگان، مراتب را به دفتر مقررات صادرات و واردات برای انجام ثبت سفارش ارسال مینمایند.
۴- دفتر مقررات صادرات و واردات پس از دریافت اطلاعات مربوط به نماینده اقدامات لازم برای ثبت سفارش کالاهای مورد نظر را به عمل خواهد آورد.
۵- نماینده مؤظف است اطلاعات مربوط به میزان واردات کالاهای مشمول ثبت نمایندگی خود را در مقطع سه ماهه برای اعمال نظارت بر فرایند ارائه خدمات پس از فروش به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و معاونت امور صنایع اعلام نماید.
۶- در هر مرحله از فعالیت نماینده در صورتی که شاکی خصوصی وجود داشته باشد و یا از سوی مراجع نظارتی فوقالاشاره، عملکرد نمایندگی براساس شاخصهای نظارتی مورد عمل در ارائه خدمات پس از فروش، مطلوب ارزیابی نشود مراتب به دفتر مقررات صادرات و واردات اعلام و دفتر مزبور مؤظف است بلافاصله پس از دریافت نظر مراجع فوق از ثبت سفارش کالا برای نماینده مدنظر جلوگیری به عمل آورد. فعالیت مجدد نماینده منوط به موافقت کمیتهای متشکل از سازمان حمایت، معاونت تخصصی و معاونت امور اقتصادی و بازرگانی خواهد بود.
۷- کلیه اقدامات فوق به صورت الکترونیکی و در بستر سامانههای پیشبینی شده با حداقل نیاز به مراجعه حضوری صورت میگیرد و معاونتهای مختلف مرتبط با موضوع در سطح وزارتخانه مؤظفند با محوریت معاونت امور اقتصادی و بازرگانی تمیهدات لازم برای عملیاتی شدن این فرایند از ۱۳۹۷.۹.۱ را فراهم نمایند.
بدیهی است از تاریخ مذکور صدور گواهی فعالیت نمایندگی در مراکز اصناف و بازرگانان متوقف و سازوکار جدید عملیاتی خواهد شد.