عباس آخوندی:
افزایش 4 برابری راههای آسفالته پس از انقلاب / هوشمندسازی حملونقل ایمنی را افزایش میدهد
وزیر راهوشهرسازی با تاکید بر هوشمندسازی حملونقل در کشور اظهار داشت: پس از انقلاب طول راههای کشور 4 برابر شده که تنها با هوشمندسازی حملونقل میتوان ترددها را مدیریت کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس آخوندی در مراسم تقدیر از راهداران و گرامیداشت هفته حمل و نقل و رانندگان با بیان اینکه حملونقل جادهای یکی از فراگیرترین حوزههای کشور و بسیار پیچیده است، گفت: دامنه فعالیتهای این حوزه بسیار گسترده است و تاثیر زیادی در تولید ناخالص ملی و آبادانی کشور دارد.
وی ادامه داد: هر زمان از یک کشور آباد و عمران صحبت میشود میزان زیرساختهای آن را مورد بررسی قرار میدهند.
آخوندی با اشاره به افزایش طول راههای کشور در طول 40 سال گذشته اظهار داشت: در حالیکه ابتدای انقلاب میزان راههای کشورمان 50 هزار کیلومتر بوده این رقم در حال حاضر به 207 هزار کیلومتر رسیده یعنی در کمتر از 4 سال روی راههای آسفالته کشور ما 4 برابر شده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: میزان خودروهای پلاک شده در کشور در حال افزایش است و در حالیکه سالهای گذشته تعداد خودروها در کشور ما چیزی حدود 2 دستگاه بوده امروز به 20 میلیون دستگاه خودرو رسیده و سالانه ½ میلیون دستگاه اضافه میشود .
وی افزود: آن چیزی که در وزارت راه و شهرسازی بر آن متمرکز است موضوع ایمنی است. ایمنی را نمیتوان با چیز دیگری جایگزین کرد. یک لحظه غفلت از ایمنی میتواند فاجعه آفرین باشد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایمنی یک فرهنگ است، گفت: ایمنی در بخش عرضه یک فرهنگ مهندسی و در بخش بهرهبردار فرهنگ راهداری است.
آخوندی با اشاره به چند عاملی که ایمنی را افزایش دهد، اظهار داشت: بهبود جادهها، بهبود کیفیت وسایلنقلیه، اعمال قانون، یکپارچه شدن امداد و درمان پس از وقوع تصادفات و بهبود رفتار بهرهبرداران عواملی هستند که میتواند ایمنی را در جادههای کشور افزایش دهند.
آخوندی تاکید کرد: واقعیت این است که مدیریت این حجم از ترددها بدون حملونقل هوشمند امکانپذیر نیست.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر 1270 دوربین نظارتی در سراسر جادههای کشور نصب شده و 600 دوربین دیگر در مرحله اجرا هستند.
آخوندی با بیان اینکه یکی از نقاط قوت هوشمندسازی حمل ونقل بر خط سازی شناسایی هویتبار است که این موضوع بسیار اهمیت دارد .
وی تاکید کرد: هوشمند شدن حملونقل یک بعد ایمنی دارد اما بعد دیگر آن جنبه روانی بازار توسعه خدمات حمل و نقل است.
وی با تاکید به دسترسی آزاد مردم به اطلاعات حمل و نقلی اظهار داشت: بدونشک دسترسی آزاد مردم به اطلاعات میتواند رفتار آنها را تغییر دهد چنانکه میبینیم استفاده از سامانه 141 در مدیریت زمان سفر بسیار فراگیر شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هوشمند کردن حملونقل نرخ بهرهوری را افزایش میدهد، اظهار داشت: حاشیه سود سرمایهگذاری در بخش حمل و نقل یک تا دو درصد است بنابراین موضوع رقابت بسیار در این صنعت مهم است و شرکتهایی که مزیت حملونقل نداشته باشند حذف میشوند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما روی زنجیره لجستیک یعنی حمل و بار مسافر از مبدا تا مقصد تمرکز کردهایم، گفت: زمانی میتوان در این بازار رقابتی موفق شد که گرههای تردد در یک کریدور را برطرف سازیم.
وی ادامه داد: بدونشک قرارگیری ایران در این موقعیت استراتژیک میتواند مزیت رقابتی آن را افزایش دهد اما زمانی میتوانیم رقابت را افزایش دهیم که بتوانیم قیمت رقابتی و زمان رقابتی(حمل کالا در کوتاهترین زمان) داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم حضور و توسعه شرکتهای استارتاپ در حوزه حملونقل گفت: باید به سمت هوشمندسازی حملونقل حرکت کرد. این در حوزه بار به معنای حذف بارنامههای کاغذی و صدور بارنامههای الکترونیکی است.باید بتوانیم با استفاده از این تکنولوژی نرخ بهرهوری در حملونقل را افزایش دهیم. باید بتوانیم حملونقل ترکیبی داشته باشیم و با استفاده از حملونقل ترکیبی قیمت و زمان حمل بار را رقابتی کنیم.