خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا:

جزییات ورود شرکت های خارجی به پروژه های ریلی و آزادراهی/ قرارداد قطار سریع السیر با کره‌ای ها

جزییات ورود شرکت های خارجی به پروژه های ریلی و آزادراهی/ قرارداد قطار سریع السیر با کره‌ای ها
کد خبر : ۲۹۰۷۱۴

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه گذار و پیمانکار اروپایی متعددی وارد مذاکره با ایران برای ورود به پروژه های عمرانی شده اند،‌ گفت: علاقه شرکت های خارجی مشارکت در پروژه های ریلی و آزادراهی است.

علی نورزاد در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که از چه کشورهایی برای چه پروژه هایی تقاضا وجود دارد،‌ گفت:‌  اکثر کشورهای اروپایی و آسیایی مانند آلمان،‌ ایتالیا، اتریش،‌ ژاپن،‌ کره و چین و برخی دیگر از کشورهای صاحب قدرت و تجربه در زمینه ساخت آزادراه و ریل اعلام آمادگی و ابراز تمایل کرده اند.

وی افزود: با بسیاری از این شرکت های خارجی به مرحله مذاکرات نهایی رسیده ایم اما همه این شرکت ها عقد قرارداد را منوط به لغو تحریم ها می دانند.    ‌

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تاکید بر حضور کره ای ها و ژاپنی ها برای ساخت قطار سریع السیر در ایران گفت:‌ شرکت ژاپنی و کره ای وارد مذاکره برای ساخت قطار سریع السیر در کشورمان شده اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با کره ای ها در قرارداد به جزییات رسیده ایم اما هنوز برای هیچ پروژه ای قراردادی منعقد نشده است و انعقاد قراردادها منوط به برداشته شدن تحریم ها است که خوشبختانه روز گذشته قدم بزرگ برای لفو تحریم ها برداشته شد.

وی ادامه داد: اتریشی ها هم برای پروژه های ریلی وارد مذاکره شده اند اما در حال ارزیابی توان شرکت ها هستیم.      

نورزاد در پاسخ به این سوال که با شرکت کره برای کدام پروژه وارد مذاکره شده اید؟ گفت:‌ همانطور که گفتم کره ای ها برای پروژه های ریلی و قطارهای سریع السیر اعلام امادگی کرده اند که پروژه قطار شیراز- عسلویه یکی از این پروژه های مذاکره شده با این شرکت است.   

وی افزود:‌ البته چینی ها هم برای پروژه قطار سریع السیر همدان- سنندج هم اعلام امادگی کرده اند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به این سوال که برای چند پروژه از سوی شرکت هیا خارجی اعلام آمادگی شده است،‌ گفت: پروژه عمرانی در حوزه آزادراه و راه آهن در کشورمان بسیار زیاد و فقط 33 پروژه در حوزه راه اهن آماده واگذاری به شرکت های سازنده است.        

وی ادامه داد: این پروژه ها سرمایه گذاری بالایی می خواهند و از محل منابع عمومی و دولتی هم نمی توانیم اعتباری برای این پروژه ها اختصاص دهیم بنابراین سیاست ما استفاده ازمنابع فایناس و یا قراردادهای BOT است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره پروژه های آزادراهی گفت:‌در این حوزه هم شرکت های زیادی اعلام امادگی کرده اند و وارد مذاکرات نهایی شده اند.

وی ادامه داد:‌ با شرکت ایتالیایی برای ساخت آزادراه کرمانشاه- خسروی مذاکراتی انجام شده است.

نورزاد با بیان اینکه چندی پیش با شرکت ترکیه ای برای ساخت آزادراه بازرگان قرارداد منعقد کدیم، گفت: یک شرکت ترک دیگری برای ساخت آزادراه کرمان- بندرعباس وارد مذاکره شده است.    

 معاون وزیر راه و شهرسازی درپاسخ به این سوال که چه زمانی این قراردادها وارد مرحله انعقاد می رسد،‌ گفت:‌ به محض لغو تحریم ها تمام این مذاکرات نهایی و به مرحله انعقاد و اجرا می‌رسند.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز