خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

ماجرای قطع سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور فرودگاه امام چه بود؟ / چلندری: روند پرداخت «دستی» اجرا شد

ماجرای قطع سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور فرودگاه امام چه بود؟ / چلندری: روند پرداخت «دستی» اجرا شد
کد خبر : ۱۶۱۴۶۰۱

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاه امام خمینی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا به امروز فقط یک مورد سامانه گذرنامه (پرداخت عوارض خروج از کشور) قطع شده است که بلافاصله مشکل برطرف شد و در شرایط قطعی سامانه‌ها هیچ مسافری از پرواز جا نمی‌ماند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، برای نشست و برخاست هر پرواز و پذیرش هر مسافری، نهادهای مختلفی از دستگاه‌های فنی و تخصصی تا امنیتی با سامانه‌های در فرودگاه‌ها به ویژه فرودگاه‌های بین الملل مشغول به کار هستند. از بین این سامانه‌ها مسافران با دو سامانه ارز و پرداخت عوارض خروج از کشور ارتباط مستقیم دارند. اما مکررا شاهد این بودیم که دو سامانه مذکور در ایام پیک سفر با اختلال و قطعی مواجه می‌شوند و در صورت قطعی سامانه‌ها به ناچار افراد در باجه‌ها این خدمات را به صورت دستی انجام می‌دهند که همین عامل ایجاد صف‌های طولانی و ازدحام می‌شود. 

تاخیر در ارایه این خدمات به صورت دستی این نگرانی را ایجاد می‌کند که مسافر از پرواز جا بماند و همین باعث تنش و التهاب در فرودگاه می‌شود، اتفاقی که بارها شاهد آن بودیم. 

در ایام نوروز امسال هم در اوج سفرهای خارجی سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور دچار اختلال و قطع شد.

سعید چلندری، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره قطعی سیستم‌های پرداخت عوارض خروج از کشورو ایجاد صف‌های طولانی برای پرداخت عوارضی خروجی به صورت دستی اظهار داشت: بخشی از خدماتی که در فرودگاه امام ارایه می‌شود، به سامانه‌های سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی کشور مربوط می‌شود، از جمله سامانه ارز مسافری که در اختیار بانک مرکزی است و سامانه گذرنامه و پرداخت عوارض خروج از کشور که زیر نظر پلیس فراجا فعالیت می‌کند و هیچ یک از این سامانه‌ها ارتباطی به فرودگاه امام ندارد. 

وی ادامه داد: هر چند این دو سامانه در حوزه وظایف فرودگاه امام نیست اما تدابیری اتخاذ شده که اگر به هر دلیلی این سانامه‌ها قطع شدند، بلافاصله این خدمات چه ارزی و چه پرداخت عوارض خروج از کشوربه صورت دستی به مسافران ارایه شود. 

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاه امام خمینی تاکید کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا به امروز فقط یک مورد سامانه گذرنامه (پرداخت عوارض خروج از کشور) قطع شده است که بلافاصله مشکل برطرف شد و مشکلی را برای مسافران ایجاد نکرد. 

چلندری درباره نگرانی مسافران درباره جا ماندن از پرواز در شرایط بروز این مشکل گفت: ۴ ساعت قبل از پرواز کانتر در اختیار مسافر است و تا کنون مسافری بابت پرداخت ارز یا عوارضی از پرواز جا نمانده و نخواهند ماند. مسافران نگران این موضوع نباشند حتی اگر صفی هم ایجاد شد، بابت این موضوع از پرواز جا نخواهند ماند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز