در گفتوگو با ایلنا عنوان شد:
لزوم تقویت زیرساختهای حمل و نقل در تجارت آزاد با اوراسیا / دست بالا با کدام صنایع است؟

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان گفت: در تجارت آزاد با اوراسیا صنایع پتروشیمی، فولادی و کشاورزی ایران به این دلیل که هزینه تمامشده تولید در آنها پایین است میتوانند دست بالا را در بازار داشته باشند.
محمدحسین روشنک، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان در گفتوگو با خبرنگار ایلنا بر لزوم ارتقای زیرساختهای تجاری در اجرای تجارت آزاد با اوراسیا تاکید کرد و گفت: در توسعه تجارت با اوراسیا نیاز کشور به حمل ریلی و دریایی افزایش پیدا میکند زیرا حمل جادهای در تجارت ایران و اوراسیا هزینه حمل را به میزان چشمگیری بالا میبرد در نتیجه با اجرای قانون تجارت آزاد باید بر توسعه زیرساختهای دریایی و به طور ویژه ریلی توجه صورت بگیرد.
وی افزود: در حمل جادهای هم اوضاع تعریفی ندارد یکی از جادههایی که پیشبینی میشود با توسعه تجارت با اوراسیا محل تردد بار باشد جاده مشهد سرخس است که همین الان هم مسیر مجهزی به شمار نمیآید و به نظر نمیرسد برای عبور و مرور ماشینهای باری بیشتر از میزان کنونی کشش داشته باشد، حمل بار با کیفیت کنونی جادهها هم زمان بیشتری میبرد و هم استهلاک ماشین را تسریع میکند و در درازمدت سبب میشود تجارت صرفه اقتصادی نداشته باشد.
روشنک خاطرنشان کرد: خوشبختانه خطوط ریلی میان ایران و کشورهای اوراسیا برقرار است اما سالهاست که با وجود تقاضای چندین باره از سوی بازرگانان واگنهای موردنیاز برای حمل کالا در این خطوط مستقر نشده است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان از محصولات پتروشیمی و محصولات فولادی ایران به عنوان اصلیترین گروههای کالایی یاد کرد که در تجارت با اوراسیا میتواند موردتوجه باشد و اضافه کرد: ایران در این دو گروه کالا دست بالا را در کشورهای منطقه دارد و البته به این دو گروه میتوان محصولات کشاورزی را هم اضافه کرد اما در مقادیری کمتر از محصولات پتروشیمی و فولادی اما در مورد محصولات دیگر صنایع مانند خودرو و لوازم خانگی ایران نمیتواند دست بالا را در اتحادیه اوراسیا داشته باشد زیرا قیمت تمام شده تولید این گروه از محصولات نسبت به رقبای ایران در این منطقه بالاست اما چون به تولید سه گروه یادشده یارانه ارزی و غیرارزی اختصاص پیدا میکند قیمت تمام شده کالا پایین میآید و قدرت رقابت ایران در بازارهای صادراتی بالا میرود.
وی در نهایت اظهار کرد: ایران میتواند مسیر ترانزیت کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برای دسترسی به آبهای آزاد جنوبی باشد و این موضوع نیز لزوم ارتقای زیرساختها در تجارت با اوراسیا را برجسته میکند.