معاون سازمان راهداری و حملو نقل جادهای:
استفاده از نقش مادران و زنان برای کاهش تصادفات جادهای

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه پویشهای مردمی میتوانند تصادفات جادهای را تا ٣٠ درصد کاهش دهند، گفت: معتقدیم که بانوان و مادران میتوانند در کاهش تصادفات نقش آفرینی کنند و در پویش نه به تصادفات از این نقش استفاده میکنیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهران قربانی، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به اثرگذاری کمپینها و پویشها برای کاهش تصادفات جادهای اظهار داشت: مطالعات و تجربه بینالمللی نشان میدهد که اگر پویش «نه به تصادف» به صورت ملی به اجرا برسد قطعا بین ٢٠ تا ٣٠ درصد می تواند در کاهش تصادفات اثرگذار باشد و بتوانیم در ایران این پویش را فراگیر و همگانی نیست میتوان تصادفات جادهای را کاهش داد.
وی ادامه داد: یک تحقیق بینالمللی نشان میدهد که در ۵ سطوح کار کرد تا تلفات ناشی از تصادفات جادهای را کاهش داد که این ۵ سطح از جمله ایمنی سیستم امداد و نجات مناسبتر، کابران ایمنتر، خودرو ایمنتر و راههای ایمنتر است و در نهایت باید ایمنترین سرعت را بین رانندگان ترویج کنیم.
معاون سازمان راهداری گفت: آخرین گزارش بهداشت جهانی میگوید که چه اقداماتی در کاهش تصادفات چه میزان اثرگذاری را دارد و جالب این است که پویشهای ایمنی به شرط اینکه کل کشور برای اجرای آن بسیج شود میتواند در کاهش تصادفات تحول ساز باشد و ما در پویش «نه به تصادف» و پویش «شیش دونگ برانیم» کاهش ٢٠ تا ٣٠ درصد تصادفات جادهای را هدف گذاری کردیم.
قربانی با بیان اینکه در این پویش از منظر متفاوت تر وارد شدیم و موضوع را در عوامل موثر در حین سفر به ویژه در سفرهای بالای ۴ تا ۵ ساعت مورد بررسی قرار دادیم، اظهار داشت: علت اصلی شکل گیری تصادفات خطاهای غیرعامدانه در رانندگی به دلیل ایجاد پدیده ایجاد لحظات ناخودآگاهی ذهن و عدم درک واقعی راننده از شرایط موجود و پیش رو می دانیم از این رو برنامه تبیین و آموزش به رانندگان را در دستور کار داریم که این موضوع فقط محدود ایام نوروز نیست. در یک دوره سه تا ۵ ساله آموزش تکنیکها باید صورت بگیرد و با این اقدام فارغ از وضعیت راه و خودرو این امید وجود دارد که امکان کاهش ٣٠ درصدی تصادفات وجود داشته باشد و این پویش میتواند نقطه شروع تحول در کاهش تصادفات باشد.
وی افزود: همچنین منابع تحقیقاتی بینالمللی میگویند عامل دیگر در بحث تصادفات جادهای نقش همراهان و سرنشینان در وسیله نقلیه است که میتوانند در جلوگیری از تصادفات و بروز آن اثرگذاری ۵٠ درصدی داشته باشند. بطوریکه سکوت سرنشینان در رفتار راننده پرمخاطره میتواند خود عامل تصادف باشد و در دنیای امروز سرنشینان اجازه چنین کاری را به راننده نمیدهند و دومین نقش منفی سرنشینان این است که ایجاد کننده زمینه بروی تصادف و سوق دهنده راننده به سمت اشتباهات رانندگی با رفتارهای غیرمسئولانه میشوند.
قربانی تاکید کرد: در این پویش میتوانیم از نقش مادران و بانوان برای اثرگذاری بیشتر استفاده کنیم و معتقدیم که بانوان و مادران میتوانند در کاهش تصادفات نقش آفرینی کنند و در نهایت هدف از این پویش ایجاد حس مسئولیت است.