خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

سالانه ۵ میلیارد متر مکعب گاز و ۸ میلیارد کیلو وات ساعت برق تلف می‌شود/راهکاری برای کاهش ۱۵۴.۲۶۰ میلیون متر مکعبی انتشار دی‌اکسیدکربن/ به ازای هر متر مکعب آب فقط ۴.۲ دلار ثروت‌آفرینی می‌کنیم

سالانه ۵ میلیارد متر مکعب گاز و ۸ میلیارد کیلو وات ساعت برق تلف می‌شود/راهکاری برای کاهش ۱۵۴.۲۶۰ میلیون متر مکعبی انتشار دی‌اکسیدکربن/ به ازای هر متر مکعب آب فقط ۴.۲ دلار ثروت‌آفرینی می‌کنیم
کد خبر : ۱۵۴۵۲۶۴

سالانه ۵ میلیارد متر مکعب گاز و ۸ میلیارد کیلو وات ساعت برق تلفات داریم که با سرمایه گذاری می توانیم بخشی از این انرژی را به چرخه بازگردانده و از ناترازی جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا حاجی کریم در نشست خبری همایش تاسیسات؛ گلوگاه ناترازی انرژی  اظهار داشت: تاسیسات، گلوگاه ناترازی انرژی است که باید برای نوسازی آنها اقدام کرد.

وی، رتبه کشورمان در مصرف محصولات هیدروکربوری را ششم جهان برشمرد و ادامه‌داد: روزانه نزدیک به هفت میلیون معادل بشکه نفت، مصرف انرژی در کشور داریم.

رئیس کنفدراسیون آب کشور، کشورمان را چهارمین مصرف‌کننده گاز جهان دانست و خاطرنشان‌کرد: دوازدهمین مصرف‌کننده نفت جهان هستیم و این در حالی است که رتبه تولید ناخالص داخلی کشور ۲۶ جهان است و این موضوع نشان‌دهنده تباه‌شدن انرژی در کشور است.

وی با بیان اینکه در کشور عمان بابت هر مترمکعب آبی که مصرف می‌شود ۸۷ دلار ثروت‌آفرینی می‌شود، گفت: این رقم در آمریکا ۵۷.۵ دلار ثروت‌آفرینی و در چین ۳۰ دلار به‌ازای هر مترمکعب مصرف آب است.

رئیس کنفدراسیون آب کشور ادامه داد: ترکیه به‌ازای مترمکعب آب مصرفی ۱۵.۵ دلار ثروت‌آفرینی دارد و این در حالی است که کشورمان به‌ازای هر مترمکعب مصرف آب ۴.۲ دلار ثروت‌آفرینی می‌کند که باتوجه‌به امکانات کشور ناچیز است.

حاجی‌کریم با بیان اینکه در سال حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌شود، گفت: سالیانه نزدیک به ۱۷۰ میلیارد دلار انرژی در کشور مصرف می‌شود.

وی با تاکید بر تلاش برای رفع ناترازی‌های بخش انرژی، از تلاش بخش خصوصی برای ورود به این موضوع خبر داد و گفت: این مساله مشروط به آن است که دولت حقوق بخش خصوصی را به رسمیت بشناسد.

افشین شباب نیز با بیان اینکه ما در حوزه تولید انرژی هدررفت داریم یعنی تولید صیانتی نداریم، اظهار داشت: مثلا اگر یک میلیون بشکه نفت درجا داشته باشیم تنها امکان برداشت ۸۰۰ هزار بشکه داریم اما اگر تولید صیانتی نباشد این میزان کمتر شده و ۵۰۰ هزار بشکه می رسد.

وی افزود: ما در میادین مشترک در حوزه استخراج به تکنولوژی روز دنیا دسترسی نداریم بنابراین تلفات بالاست، موضوع دیگر اینکه زمان استخراج نفت نمی توانیم از گاز همراه نفت به صورت بهینه استفاده کنیم. بنابراین علاوه بر آلودگی انرژی هدر می رود.

عضو هیات مدیره سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی ایران در ادامه با اشاره به نقش تحریم و دور بودن از تکنولوژی روز دنیا در هدررفت گفت: ما در بخش انتقال هم هدررفت داریم برای نمونه بسیاری از تاسیسات شبکه گاز تهران دچار فرسودگی است یعنی فقط بحث مصرف نیست که ما را دچار ناترازی کرده بیشتر مشکل به قبل از مصرف برمی گردد.

وی بیان داشت: سالانه ۵ میلیارد متر مکعب گاز و ۸ میلیارد کیلو وات ساعت برق تلفات داریم که با سرمایه گذاری می توانیم بخشی از این انرژی را به چرخه بازگردانده و از ناترازی جلوگیری کنیم.

در ادامه این نشست محمد هاشمی با بیان اینکه ۷۰ درصد مصرف انرژی مربوط به ساختمان و تاسیسات و ۳۰ درصد بقیه آیتم ها است، اظهار داشت: برای جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی روشهای متعددی وجود دارد که از جمله آنها اصلاح قیمت است که تبعات خاص خود را دارد، یکی از راهها عایق کاری است که بهترین راهکار نیز اصلاح فضای موتورخانه ها است که در کوتاه مدت جواب می دهد.

وی با بیان انیکه راهکار میان مدت استفاده از تجهیزات و وسایل سرمایشی و گرمایشی با راندمان بالا است، گفت: هوشمندسازی و اتوماسیون یکی از گزینه هایی است که می توانیم از این مسیر مصرف انرژی را کاهش دهیم.

این عضو هیات مدیره سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی ایران فرهنگسازی را دیگر راهکار برای مصرف بهینه و بعنوان یک راهکار بلندمدت برشمرد و گفت: پنجره ۴۸ درصد، دربها ۲۴ درصد، کانال کولر ۱۳، شومینه و بخاری ۱۰ درصد منجر به اتلاف انرژی می شود.

هاشمی با بیان اینکه ما در حوزه مصرف بهینه انرژی کمبود قانون نداریم، خاطرنشان کرد: کاهش سالانه ۵ درصد هدررفت انرژی برای ساختمان ها اجباری است و در این مسیر عایق کاری ۴۱۰.۵۵ مگاوات انرژی را در سال ذخیره می کند و ۴۹۶.۱۰۸ میلیون دلار نیز سرمایه گذاری ذخیره سازی می شود و کمتر از ۲ سال نیز بازگشت سرمایه دارد و همچنین ۱۵۴.۲۶۰ میلیون متر مکعب کاهش انتشار دی اکسید کربن را خواهیم داشت.

وی با اشاره به تعهدات معاهده پاریس گفت: ۳۷ کشور جهان وارد این معاهده شده اند که در این بین سوئیس برای انتشار هر متر مکعب دی اکسید کربن ۳۵ دلار، افریقای جنوبی ۸ دلار و کانادا ۵۰ دلار جریمه در نظ گرفته است ما نیز اگر بتوانیم مفاد معاهده پاریس را انجام دهیم هم شرایط بهتری در تابستان و زمستان به لحاظ تامین برق و گاز داشته و هم مصرف را بهینه کرده ایم.

 زهرا حکیم‌پور نیز اظهار داشت: نُرم جهانی هدررفت انرژی در ساختمان‌ها ۲۰ درصد است، این درحالی است که هدررفت متوسط ساختمان‌های کشور اعم از ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری ۴۰ درصد است.

وی افزود: سالانه ۵۰ میلیارد مترمکعب گاز در ساختمان‌های ایرانی مصرف می‌شود که از این رقم، ۲۰ میلیارد مترمکعب هدر می‌رود که با مقایسه رقم هدرفت ۲۰ میلیارد مترمکعبی با کسری روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در زمستان ۱۴۰۲ بزرگی این رقم مشخص است.

حکیم‌پور با بیان اینکه کل برق مصرفی سالانه در بخش ساختمان‌ها ۸۳ میلیارد کیلووات ساعت است، گفت:  از ۸۳ میلیارد کیلووات ساعت برقی که در ساختمان‌های کشور در طول یک‌سال مصرف می‌شود، حدود ۳۳ میلیارد کیلووات ساعت هدر می‌رود.

وی ادامه داد: درواقع اگر میزان گاز و میزان برق اتلاف شده در بخش ساختمان‌های کشور را با قیمت های جهانی محاسبه کنیم، سالانه ۶ میلیارد دلار اتلاف برق و ۳ میلیارد دلار اتلاف گاز فقط در ساختمان‌ها داریم.

حکیم‌پور راهکار حل ناترازی و رفع کسری‌های انرژی در ایران را بهینه سازی مصرف و جلوگیری از اتلاف و هدرروی انرژی دانست و گفت: این مسئله آنقدر بزرگ است که توسط یک نهاد قابل انجام نیست، بلکه عزمی ملی و کار گروهی و همگانی را در کشور طلب می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز