خبرگزاری کار ایران

سفیر سوریه در ایران:

ایران در سازندگی، شریک سوریه خواهد بود

ایران در سازندگی، شریک سوریه خواهد بود
کد خبر : ۱۴۴۹۶۳۶

سفیر سوریه در ایران گفت: مشارکت ایرانی‌ها در سازندگی سوریه روشن است؛ ما در شرایط سخت جنگ شریک و همراه بودیم و حالا می‌خواهیم در سازندگی نیز شریک باشیم.

به گزارش ایلنا از اتاق بازرگانی تهران، در ملاقات سفیر سوریه در ایران با رئیس اتاق بازرگانی تهران، دو طرف ضمن برشمردن ظرفیت‌ها و فرصت‌های همکاری اقتصادی و تجاری، نسبت به توسعه مناسبات تاکید کردند. هم‌چنین مقرر شد با معرفی یک نماینده از سوی سفارت سوریه، اقداماتی مانند تبادل‌نظر برای رفع مشکلات فعلی در همکاری‌های تجاری دوجانبه، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و گفت‌وگوی مستقیم بین تجار ایران و سوریه توسط این دو نهاد برپا شود.

سفیر سوریه در کشورمان با حضور در اتاق بازرگانی تهران با محمود نجفی عرب، دیدار کرد. در این دیدار دو طرف درباره زمینه‌های همکاری تهران - دمشق در حوزه‌های تولید، تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک گفت‌وگو کردند.

، شفیق دیوب، سفیر سوریه در ایران با اشاره به اینکه روابط رسمی ایران و سوریه تاریخچه‌ای دیرینه دارد، گفت: روابط این دو کشور،  فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و تلاش ما این است که این روابط را تقویت کنیم.

او با بیان اینکه روابط سیاسی و راهبردی ایران و سوریه همواره در بهترین شرایط خود قرار داشته است، ادامه داد: مساله این است که با وجود دستور مقامات عالی رتبه دو کشور برای بهبود روابط اقتصادی، هنوز مراودات تجاری، علمی و فناوری ایران و سوریه به سطح روابط سیاسی نرسیده و پایین‌تر از ظرفیت‌های موجود است.

سفیر سوریه در ایران با اشاره به اینکه فرصت‌های همکاری در بخش اقتصادی گسترده است، افزود: این منطقی نیست که مراودات تجاری دو کشور در این سطح نازل باشد. البته در سال‌های گذشته موانعی حقوقی و قانونی بر سر راه تقویت مبادلات وجود داشت که پس از سفر رئیس‌جمهوری ایران به سوریه و سفر نخست‌وزیر سوریه به ایران، تدابیری برای رفع این موانع اتخاذ شد که امیدواریم این تدابیر بتواند منجر به ارتقا سطح دادوستدها شود.

او ادامه داد: کارهایی از قبیل تاسیس بانک مشترک، ایجاد دو شرکت بیمه و بیمه اتکایی مشترک، حذف تعرفه‌های گمرکی، توافق برای ایجاد مرکز تجاری مشترک و همچنین تلاش برای ایجاد مسیر ترانزیتی از مسیر عراق که هم حمل‌ونقل را آسان کرده و هم هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد، از جمله اقدامات مشترک دو طرف است.

شفیق دیوب در ادامه به تمایل طرف سوری برای مشارکت ایران در بازسازی سوریه پس از جنگ 12ساله اشاره کرد و گفت: مشارکت ایرانی‌ها در سازندگی سوریه روشن است؛ ما در شرایط سخت جنگ شریک و همراه بودیم و حالا می‌خواهیم در سازندگی نیز شریک باشیم.

او با اشاره به حجم بالای خرابی‌ها و آسیبی که به زیرساخت‌های سوریه وارد شده است، گفت: ما امیدوار هستیم که شرکت‌های ایرانی در بازسازی و نوسازی این زیرساخت‌ها مشارکت جدی داشته باشند.

سفیر سوریه در ایران سپس به اصلاحاتی که در قانون سرمایه‌گذاری این کشور اعمال شده اشاره کرد و گفت: قانون جدید بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری در سوریه فراهم می‌کند که شامل مشوق‌ها و ضمانت‌های مختلف است. ضمن آنکه مجوزهای سرمایه‌گذاری در کوتاه‌ترین زمان قابل دریافت است. پروژه‌های بسیاری در سوریه تعریف شده که آماده سرمایه‌گذاری است و حکومت سوریه آماده است که این پروژه‌ها را با همکاری بخش خصوصی ایران به اجرا بگذارد. در عین حال امکان تاسیس کارخانه‌های مشترک برای تولید کالا و همچنین صادرات آن به کشورهای عربی وجود دارد. به‌علاوه برخی از کارخانجات در استان‌های مختلف سوریه نظیر دو کارخانه تولید تراکتور و لاستیک‌سازی نیازمند مشارکت شرکت‌های ایرانی جهت بازسازی و نوسازی بوده و با توجه به نیاز کشور به تامین شیرخشک، علاقه‌‍مند به احداث یک کارخانه تولید شیرخشک در سوریه هستیم.

سفیر سوریه در ایران از ایجاد سازوکاری برای داوری میان تجار دو کشور خبر داد و مشارکت متقابل در نمایشگاه‌های دو کشور را مورد تاکید قرار داد. او در بخش دیگری از سخنانش به این نکته اشاره کرد که 75 درصد امور مربوط به ایجاد بانک مشترک انجام گرفته و همچنین دولت سوریه مصمم است که با همکاری دولت عراق، مسیر زمینی حمل‌و‌نقل کالا میان سوریه و ایران را ایجاد کند.

شفیق دیوب با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و سوریه از 115 میلیون دلار در سال 2021، به حدود 300 میلیون دلار افزایش یافته است، ابراز امیدواری کرد که این ارقام طی دو الی سه سال آینده به مرز 2 الی 3 میلیارد دلار برسد.

پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید در خاک سوریه

در ادامه این جلسه، محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران، طی سخنانی به موقعیت ایران در جنگ 8 ساله اشاره کرد که در آن مقطع سوریه به عنوان تنها کشور عربی، جانب ایران را گرفت. او در ادامه گفت: ایران نیز در زمان جنگ سوریه همراه در کنار این کشور بود و اکنون نیز برای زدودن آثار مخرب این جنگ در حوزه زیرساخت و اقتصاد، وظیفه خود می‌داند به سوریه کمک کند.

رئیس اتاق تهران در ادامه با اشاره به پیشرفت‌هایی که ایران در دوران تحریم‌های غرب در مسیر توسعه زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل و انرژی حاصل کرده است، گفت که این ظرفیت می‌تواند در خدمت سوریه نیز قرار گیرد. نجفی عرب روابط سیاسی دو کشور را مستحکم و پیشرو توصیف کرد و گفت: حجم مراودات دو کشور با آنچه به عنوان ظرفیت‌های دو کشور شناخته می‌شود، مطابقت نداشته و باید کمک کنیم که مبادلات اقتصادی نیز در سطح مناسبی قرار گیرد.

رئیس اتاق تهران یکی از اولویت‌ها برای تسهیل مراودات را ایجاد شبکه حمل‌ونقل زمینی از مسیر عراق عنوان کرد و گفت: نکته دیگری که مورد تاکید ماست، شکل‌گیری سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای تولید در داخل مرزهای سوریه و صادرات این محصولات به کشورهای عضو اتحادیه عرب است.

ایجاد منطقه اقتصادی مشترک یکی دیگر از نکاتی بود که مورد تاکید نجفی عرب قرار گرفت و گفت: به‌رغم اعلام اینکه تعرفه 88 قلم کالا برای تجارت میان دو کشور صفر شده اما همچنان بخشی از این 88 قلم با تعرفه قبلی به سوریه صادر می‌شود که انتظار می‌رود مورد رسیدگی قرار گیرد.

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه 98 درصد داروهای مصرفی در ایران در داخل کشور تولید می‌شود، همکاری در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین ساخت‌وساز بیمارستانی را از جمله زمینه‌های همکاری برشمرد. او در ادامه پیشنهاد معرفی یک رابط از سفارت سوریه به اتاق تهران را مطرح کرد تا در جلسات دوره‌ای ضمن راهکاریابی برای حل مشکلات جاری در تجارت دوجانبه، زمینه‌‎های جدید همکاری را شناسایی و پس از بحث و تبادل‌نظر، اتاق تهران پذیرای هیاتی تجاری از اتاق دمشق باشد و جلسات گفت‌وگوی مستقیم را با حضور تجار ایرانی و سوری برگزار کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز