خبرگزاری کار ایران

یادداشت:

آنچه تا به امروز در دولت سیزدهم گذشت

آنچه تا به امروز در دولت سیزدهم گذشت
کد خبر : ۱۲۰۹۸۶۹

تعامل با کشورهای اروپایی و توجه به احیای برجام و تلاش برای لغو تحریم‌ها یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم است. موضوعی که غیرقابل پیش بینی و باور منتقدان این دولت بود. سیاست همگرایی و همکاری با همسایگان نیز از مهمترین برنامه های دولت بوده است.

 گسترش واکسیناسیون، ارتقای سلامت اقتصادی، احیای سیاست خارجی با دیپلماسی فعال منطقه‌ای، رفع کمبود کالاهای اساسی، ارتقای سرمایه اجتماعی و فراهم شدن مقدمات تامین مسکن از اقدامات اصلی و اساسی دولت سیزدهم تاکنون است.

رییس جمهور:

« هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت، سیر نزولی تورم و سفرهای استانی از جمله نقاط قوت دولت است اما متاسفانه بدلیل عدم اطلاع‌رسانی دقیق و به هنگام، برخی‌ها تلاش می‌کنند، ‌اینگونه موارد را به‌عنوان نقاط ضعف مطرح کرده و در اذهان عمومی به نوع دیگری جلوه دهند.»

همواره با روی کار آمدن دولت جدید عملکرد آن زیر ذره بین مردم و به ویژه رسانه‌ها قرار می‌گیرد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور این دولت نیز عملکرد آن تحت مطالعه و مقایسه قرار گرفت. در ادامه به مهمترین اقدامات و برنامه‌های دولت ابراهیم رئیسی پرداخته شده است.

دولت سیزدهم و عبور از بحران کرونا و گره‌گشایی در واکسیناسیون شاید بتوان مملوس‌ترین تغییر و اقدامات دولت سیزدهم را درمواجه با بحران و اپیدمی کرونا و واکسیناسیون گسترده عمومی نام برد. که توانست علیرغم تحریمها و مشکلاتی که در واردات واکسن کرونا وجود داشت با واردات بسیار بالای واکسن، واکسیناسیون را به صورت گسترده به انجام برساند. تا حدی که بر این اساس آمارها تاکنون ۸۵ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال دز اول را تزریق کرده‌اند و حدود ۷۱ درصد جمعیت هدف آن را دریافت کرده‌اند که به نوعی توانست تاحدودی آرامش را به جامعه بازگرداند و استرس و اضطراب ناشی از کرونا را کاهش دهد. و آمار کشته های حاصل از این بیماری را از 700 نفر در روز به کمتر از 50 نفر برساند.

برنامه هایی برای کنترل قیمت

تلاش برای کنترل قیمتها و مهار تورم و محرومیت زدایی از شعارهای انتخاباتی اصلی ابراهیم رئیسی بود. اقدامات و برنامه های عملیاتی او و دولتمردانش گرچه نتوانست از افزایش تورم جلوگیری کند اما موجب شد تا اقلام و کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم کشور به میزان کافی تهیه و در دسترس آنها قرار گیرد که این خود به نوعی توانست از تنش و نگرانی موجود در جامعه بکاهد و اقدامات او برای کمتر بودن اثرات این افزایش تورم از دیگر موارد بود.

دیدارهای مردمی رئیس جمهور

شاید بتوان دیدارهای مردمی ابراهیم رئیسی با مردم به ویژه روستاییان و مناطق محروم را از نقاط قوت رئیس جمهور نام برد. اتفاقی که حسن روحانی رئیس جمهور دولت دوازدهم آن را یک حرکت پوپولیستی میدانست. درصورتی که مردم به این دیدارها و برقراری ارتباط با ریاست جمهوری نیاز داشتند.

تلاش دولت برای کاهش تنگناهای معیشتی

همواره تامین مسکن از دغدغه های اصلی خانوار ایرانی به ویژه جوانانی که در شرف ازدواج هستند است،‌ مشکلی که با افزایش تورم و قیمت مسکن در چند سال اخیر به یکی از مشکلات اصلی هموطنان اجاره نشین تبدیل شده است. ساخت مسکن جدید و توجه به این نیاز جامعه از مهمترین مواردی است که دولت سیزدهم درنظر گرفته است. موردی که عدم توجه به آن به افزایش قیمت مسکن و صعود قیمت مسکن کمک کرده است. بر این اساس طرح نهضت ملی مسکن راه اندازی شد که برطبق آن سالانه یک میلیون واحد مسکونی و درمجموع چهار میلیون واحد در دولت سیزدهم تدوین خواهد شد که اکنون در حال اجرا بوده و تاکنون بیش از 1.8 میلیون متقاضی درآن ثبت‌نام کرده‌اند.

توجه رئیسی به مناطق و استان‌های محروم

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی «بازرگام» برای توزیع کالاهای اساسی به روش هوشمند از دیگر اقدامات دولت حاضر برای عرضه کالاهای اساسی مردم با قیمت مناسب و حمایت از مصرف کننده و به ویژه کوتاهی دست دلالان صورت گرفت. که در نوع خود یک تصمیم مهم بود.

مبارزه با فساد، اشرافی‌گری و رانت‌خواری

ابلاغ راهبردهای دوازده‌گانه مبارزه با فساد،‌ تدوین سند جامع اصلاح بسترهای تولید فساد در کشور، انتصاب بازرس و نماینده ویژه رئیس‌جمهور با اختیارات اصل 127 قانون اساسی برای مبارزه با فساد،‌ برکناری برخی مدیران و افراد ناسالم اقتصادی از مناصب مدیریتی ضمن حفظ آبروی این افراد و انتصاب مدیران پاکدست و فسادستیز، حذف تشریفات زائد مرسوم اداری و کاهش هزینه‌های جاری در مراسمات، سفرها و غیره از دیگر مواردی است که دولت ابراهیم رئیسی به آن توجه دارد. 

انعقاد قرارداد گازی ایران با کشورهای منطقه

انعقاد قرارداد گازی ایران به کشورهای منطقه یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردهایی است که میتوان به آن اشاره کرد بر طبق این قرارداد سه جانبه انتقال گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق ایران صورت خواهد گرفت. موضوعی که برخی از منتقدان و مخالفان دولت سعی در بی اهمیت جلوه دادن آن داشتند. اما امضای این قرارداد و ایجاد این بستر می‌تواند موجب توسعه و گسترش همکاری‌ها در آینده شود.

سیاست خارجی دولت سیزدهم

رواج تعاملات خارجی در دولت سیزدهم از دیگر نقاط قوتی است که میتوان به آن اشاره کرد اتفاقی که مورد باور بسیاری از منتقدان نبود. عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای یکی از نخستین موفقیت‌های دیپلماتیکی ابراهیم رئیسی در جریان سفر به تاجیکستان بود این درحالی بود که بیش از یک دهه از اعلام تقاضای ایران برای عضویت در شانگهای می‌گذشت. با این اتفاق ظرفیتهای جدیدی در همکاری‌‌های اقتصادی، تجاری، امنیتی و بین‌المللی کشور به ویژه تهران قرار می‌گیرد.

تعامل با کشورهای اروپایی و توجه به احیای برجام و تلاش برای لغو تحریمها یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم است. موضوعی که غیرقابل پیش بینی و باور منتقدان این دولت بود. سیاست همگرایی و همکاری با همسایگان نیز از مهمترین برنامه های دولت بوده است.

تدوین سند تحول

تدوین سند تحول با 37 موضوع کلیدی از دیگر موضوعات مورد توجه دولت سیزدهم است که تاکنون پیش نویس آن منتشر شده است اما هنوز نهایی نشده است. در این سند به چهار محور اصلی عدالت محوری،‌ مردم محوری به معنای اینکه مردم الگو هستند و عدالت باید توسط خود مردم اجرا شود، علم و خیزش علمی و خانواده گرایی به این معنا که از فردگرایی کمرنگ تر شود توجه شده است. این سند پس از نهایی شدن اجرا خواهد شد.

لازم به توضیح است که طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته ۷۰ درصد مردم، دولت جدید را میراث‌دار مشکلات دولت قبل و ۶۷ درصد نیز نیز از عملکرد رئیسی و کابینه او در حل مشکلات در ۱۰۰ روز ابتدایی آغاز به کار اعلام رضایت داشته‌اند.

در آخر امیدواریم که با برنامه‌های منظم و دقیق دولت سیزدهم مانند حذف ارز ترجیحی و اعطای سوبسید یا کمک‌های معیشتی به مصرف‌کننده واقعی، بتوان دست دلالان و سودجویان را از سفره مردم و بیت‌المال کوتاه کر.د یقیناً با اجرای این طرح شاهد ایجاد آرامش و ثبات اقتصادی در کشور خواهیم بود هرچند که ممکن است در ابتدای عملیاتی نمودن آن با مشکلاتی مواجه باشیم اما درنهایت مردم شاهد تحول اقتصادی و کاهش قیمت‌ها خواهند بود و آن را به‌معنای واقعی لمس خواهند کرد. از طرف دیگر باید پذیرفت که شرایط اقتصادی فعلی کشور، تحریم‌ها و مشکلات تلنبار شده در صنعت کشور مسئله‌ای نیست که به‌فوریت بتوان آن را رفع کرد اما برنامه‌هایی که دولت سیزدهم در کاهش تورم و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم در نظر دارد به‌شرط اجرایی نمودن دقیق و همه‌جانبه آن می‌تواند نویدبخش بهبود معیشت اقتصادی مردم باشد.

متأسفانه برخی با تریبون‌هایی که در اختیار دارند همواره سعی در تزریق یأس و ناامیدی و بی‌اثر نمودن فعالیت‌های دولت سیزدهم و مخدوش نمودن امنیت روانی و اقتصادی کشور دارند. امیدواریم در گام نخست همه ارکان نظام مدیران تصمیم‌ساز و رسانه‌ها به کمک سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم بیایند.

از طرف دیگر فارغ از نتیجه مذاکرات برجام عزت و غیرت ایرانی ملاک بوده و خواهد نتیجه هرچه که باشد باید برای رفاه مردم و کاهش تورم تلاش کرد. همچنین دولت باید تدابیری بیندیشد که در صورت عدم کسب نتیجه مثبت در مذاکرات بتواند به برنامه‌های خود عمل نموده و مطلوب است که در این راه از نظر کارشناسان و متخصصان در حوزه سیاست و اقتصاد بدون وارد کردن کمترین آسیب به مردم استفاده کند.

در پایان سال نوی شمسی را به مقام معظم رهبری، خانواده شهدا، مردم بزرگوار ایران اسلامی و به تمامی ایرانیان مقیم در جهان تبریک گفته و آرزوی صحت و سلامتی و سالی پر از موفقیت و تندرستی را در زیر سایه صلح و آرامش و رونق اقتصادی دارم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز