وزیر راه و شهرسازی:
عبور آزمایشی کامیونهای پاکستانی به اروپا از مسیر ایران/ بزودی به مدیترانه وصل میشویم/ توافق خوب با هندیها در راه است
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر برای تکمیل زیرساختها در بخش حمل و نقل قراردادها و تفاهمنامههایی در حال امضا است که به زودی قرارداد راه آهن شلمچه – بصره با عراقیها امضا میرسد و ما به مدیترانه وصل میشویم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رستم قاسمی در مراسم بهرهبرداری از ناوگان جدید ریلی ورود 526 دستگاه ناوگان تولید داخل و بازسازی و بهسازی شده اظهار داشت: بخش حمل و نقل میتواند 20 درصد از جی دی پی کشور را به خودش اختصاص دهد.
وی ادامه داد: از تلاشهای مدیران دورههای گذشته تشکر میکنیم اما به دلایل متعددی از جمله وضعیت بین المللی امروز در بخش حمل و نقل شرایط خوبی نداریم این در حالی است که حتما حجم باری که در منطقه و همسایگان و کشورهایی که به آنها دسترسی داریم میتوانستیم سهم قابل توجهی را داشته با شیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز در حمل و نقل در بخش ترانزیت به ویژه ترانزیت ریلی به زیرساختها نیاز داریم گفت: قطعا ایجاد این زیرساختها با بودجه جاری امکانپذیر نیست و با بودجه جاری حتی نمیتوانیم چند صد کیلومتر راه بسیازیم. در حوزه ریلی باید با روشهای دیگر به این پتنانسیل نهفته دست پیدا کینیم.
قاسمی با اشاره به امکان استفاده از ظرفیت تبادلات کالا بین هند و روسیه تاکید کرد: بین هند و روسیه بیش از 50 میلیون تن بار جابجا میشود که حداقل 20 میلیون تن آن ذغال سنگ است و این میزان بار به غیر از مسیر ایران از دریای سیاه و کانال سوئز جابجا میشود و هزینه جابجایی یک تن بار از کانال سوئز عدد بسیار بالایی است و زمان جابجایی این بار از این مسیرها نسبت به جابجایی از مسیر ایران سه برابر است.
وی با اشاره به جابجایی کالا از هند به فنلاند از مسیر ایران گفت: مدتی پیش به صورت آزمایشی باری از از مسیر هند به فنلاند جابجا کردیم و از بندر شهید رجایی تا رشت این بار از طریق راهآهن و پس از آن تا راهآهن آذربایجان از طریق کامیون حمل شد که با این وجود جابجایی این مسیر فقط 21 روز طول کشید این در حالی است که اگر همین بار از مسیر دریا حمل میشد حداقل سه ماه زمان میبرد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اخیرا عبور کامیونهای پاکستانی به اروپا از مسیر ایران را هم به صورت آزمایشی انجام دادیم و معتقدم این مسیرهای ترانزیتی میتوانند سرچشمه درآمدی برای کشورمان باشند.
قاسمی بر تاکید بر احداث و تکمیل زیرساختهای ریلی برای افزایش درآمدهای ترانزیتی گفت: درآمدهای ترانزیتی در بخش حمل و نقل ریلی کمتر از درآمدهای اساسی کشور نیست و باید کریدورهای اصلی ما یعنی راهآهن رشت – آستارا، راه آهن سرخس – چابهار و راه آهن شلمچه – بصره به احداث برسند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات جدید در بخش حمل و نقل در قالب طرح تحول حمل و نقل اظهار داشت: هر چند اقدامات بسیار موثر و تحولاتی در این حوزه در حال انجام است اما نمیتوانیم از جزئیات آن در حال حاضر صحبت کنیم. در حال حاضر برای تکمیل زیرساختها در بخش حمل و نقل قراردادها و تفاهمنامههایی در حال امضا است که به زودی قرارداد راه آهن شلمچه – بصره با عراقیها امضا میرسد و ما به مدیترانه وصل میشویم.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: چند ماه آینده اثر این اقدامات را هم در بخش هوایی و هم در بخش ریلی میبینیم و اخبار خوبی در این زمینه به مردم میدهیم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر تولید شرکتهای داخلی توان تولید واگنهای باری و مسافری را دارند و به هیچ وجه نیاز به واردات نداریم.
قاسمی با اشاره به ضرورت نوسازی در ناوگان باری جادهای گفت: در مجلس اعلام کردم که سالانه دو و نیم میلیارد دلار هزینه سوخت پنهان داریم که بخشی از این مصرف سوخت به تردد 160 هزار کامیون فرسوده در کشور برمیگردد و هر چه زودتر باید نوسازی در این زمینه صورت بگیرد.
قاسمی با تاکید براینکه با هندیها در حال توافق بسیار خوب هستیم گفت: با چهار کشور همسایه تفاهماتی را انجام دادیم که اعداد و ارقام این قراردادها نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است.
وی با اشاره به راهاندازی دو صندوق در وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی از شورای نگهبان برای صندوق حمل و نقل مجوز دریافت کرده که منابع این صندوق از محل درآمدهای عمومی تامین میشود و برای بالفعل کردن منابع وزارت راه و شهرسازی، استفاده از این صندوق ضروری است و با وجوه اداره شده، منابع مورد نیاز برای پروژههای مختلف حمل و نقلی را تامین میکند.
وی افزود: همچنین 3 ماه پیش هم برای راهاندازی صندوق ملی مسکن از مجلس مجوز گرفتیم و با این صندوق، بحث تامین مالی مسکن را دنبال میکنیم.