خبرگزاری کار ایران

در آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارتخانه‌های نیرو و آموزش و پرورش عنوان شد:

اردکانیان: 880 میلیون کیلووات ساعت مصرف برق در مدارس/حاجی‌میرزایی: آمادگی شبکه آموزش برای فرهنگ‌سازی بهره‌وری انرژی

اردکانیان: 880 میلیون کیلووات ساعت مصرف برق در مدارس/حاجی‌میرزایی: آمادگی شبکه آموزش برای فرهنگ‌سازی بهره‌وری انرژی
کد خبر : ۱۰۳۵۷۳۲

وزیر نیرو گفت: موضوع مصرف در جامعه، آب و انرژی و منابع زیست محیطی از عرصه‌هایی است که در کشور نیازمند توجه همه جانبه است.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، «رضا اردکانیان» روز یکشنبه در آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارتخانه‌های نیرو و آموزش و پرورش اظهار داشت: باید هر چه زودتر از طریق میانروهایی، فاصله قابل توجهی که بین توانمندی‌ها در دیگر عرصه‌ها و عرصه چگونگی مصرف وجود دارد را کم کرده و از این طریق جامعه‌ای تاب‌آور و رو به جلو داشته باشیم.

وی با بیان این که اصلی‌ترین راهکار، بازگشت ما به مبانی و چارچوب‌های اخلاقی است، افزود: هیچ عرصه‌ای در زندگی بشر و کشور وجود ندارد که بدون نیاز به تقید و پایبندی بیشتر به موازین اخلاقی آینده روشنی در اختیار داشته باشد.

اردکانیان با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری میان دو وزارتخانه نیرو و آموزش و پرورش گفت: دولت با چنین چارچوب‌ها و کارگروه‌های مشترکی تعریف می‌شود؛ ماموریت‌هایی که به ثمر رسیدن آنها مستلزم کار نزدیک و به‌هم پیوسته دو یا چند دستگاه دولتی و تابع هدفی است که حل و فصل آن کاری در تراز دولت می‌شود.

وی گفت: علت اصلی ناکامی‌ها در هر عرصه و یا محقق نشدن هدف‌های طراحی‌شده، بی‌تردید در فاصله گرفتن از اصول اخلاقی حاکم بر آن عرصه است.

اردکانیان افزود: هر حرفه‌ای،‌ صنفی و عرصه فعالیتی چارچوب‌های اخلاقی خود را دارد و پایبندی به این چارچوب‌ها پیش‌شرط و پیش نیاز اصلی در توفیق است و جامعه‌ای که پایبند به این موازین باشد، جامعه‌ای توسعه یافته‌تر است.

وی اظهار داشت: امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو به عنوان دستگاه مسئول آب و برق در کشور و وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد متولی آموزش و پرورش سرمایه‌های جامعه که ارتباط مستقیم و تاثیرگذار با همه خانواده‌های ایرانی دارد، کاری بسیار مهم است که نه صرفا در جهت صرفه‌جویی در مصرف آب و برق بلکه در جهت ترویج استفاده مناسب از منابع و داشته‌‌ها به عنوان یک امر اخلاقی مطرح است.

وی گفت: صرفِ محدودیت منابع انگیزه برای مصرف صحیح نیست، بلکه یک نص اخلاقی است که ما را مکلف به یک عادت صحیح در استفاده از نهاده‌ها و منابع می‌کند.

اردکانیان افزود: هدف اصلی ما ارتقای سواد آب و انرژی و آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی در این زمینه است. می‌خواهیم همه امکانات موجود در صنعت آب و برق را به نحو تاثیرگذاری خارج از بروکراسی‌های موجود در اختیار تعلیم و تربیت فرزندان این کشور قرار دهیم.

وزیر نیرو ادامه داد: به دنبال این هستیم که با فراهم کردن شرایطی، دانش‌آموزان با هر آنچه که به لحاظ نظری در کتاب‌ها می‌خوانند به طور عملی آشنا شوند و مهارت‌آموزی و یادگیری روش‌های عملی را به شکل جدی‌تری وارد عرصه آموزش و پرورش کنیم و از این طریق به شکل برنامه‌ریزی شده‌ای تمامی تاسیسات و تجهیزات، آزمایشگاه‌ها، سازه‌های آبی و تاسیسات مربوط به برق می‌تواند برای افزایش آگاهی‌های معلمان و مدرسان و دانش‌آموزان در اختیار قرار گیرد تا در زندگی آینده خود و نقشی که در زندگی اجتماعی ایفا می‌کنند با سواد عملی بیشتری وارد این عرصه شوند.

چشم‌انداز ما تشکیل گروه‌های همیاران آب و انرژی است

وی افزود: تلاش داریم بویژه از طریق افزایش سواد آب و انرژی میان دانش‌آموزان بتوانیم از طریق آنها تاثیرگذاری خود را روی گروه اصلی هدف که خانواده‌هاست بگذاریم. چشم‌انداز ما تشکیل گروه‌های همیاران آب و انرژی است که بتوانند در خانواده‌ها این پیام را منتقل کنند و خود در عمل در مصرف صحیح آب و انرژی سهم و نقش داشته باشند.

وی میزان گاز دریافتی را یک هفتم مجموع مصرف بخش‌های خانگی و تجاری عنوان کرد و گفت: اگر این روند اصلاح نشود در آینده نزدیک حتی ممکن است ناچار به واردات گاز برای تامین مصرف شویم.

اردکانیان با مهم خواندن توجه به این مسئله اظهار داشت: برنامه‌ریزی در این زمینه کاری بلندت مدت است که یکی از گام‌های اصولی آن سازمان‌دهی همکاری با وزارت آموزش و پرورش است.

وزیر نیرو گفت: با توجه به جایگاه مهم آموزش و پرورش در شکل‌دهی منابع انسانی به عنوان اصلی‌ترین عنصر حفظ حیات و توسعه کشور همه باید کمک کنند و ما هم در این راستا سهم و نقش داریم.

وی با بیان اینکه پرداخت قبوض مدارس نباید یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش باشد و این زیبنده نیست، گفت: به جای رفع و رجوع این دغدغه، باید به کارهای مهم‌تری پرداخته و تلاش می‌کنیم این دغدغه رفع شود. بخشی، از طریق قانونی است که همه به آن عمل می‌کنیم و حاضریم به صورت هدف‌دار و با توجیه اقتصادی هزینه متعارف آب و برق مدارس را بپردازیم و از این طریق به مصرف صحیح کمک کنیم.

اردکانیان با بیان این که حدود 880 میلیون کیلووات ساعت مصرف برق مدارس ماست و تعداد مدارس دولتی ما بیش از 123 هزار باب است، گفت: این آمادگی را داریم که رقم ثابتی برای اصلاح الگوی مصرف در مدارس در نظر گرفته شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اصلاح مصرف چالش اصلی ما در جامعه است و همه در این پروژه مشترک نقش و سهم داریم و رسانه‌ها در این زمینه نقش حائز اهمیتی دارند.

وزیر آموزش و پرورش نیز از آمادگی شبکه آموزش برای فرهنگ‌سازی در زمینه بهره‌وری انرژی خبر داد و گفت: ما با تمام امکانات در اختیار بهره‌وری انرژی هستیم و از همه ظرفیت‌ها و توانمندی شبکه آموزش استفاده خواهیم کرد تا این مسئله فرهنگ‌سازی به طور کامل در کشور نهادینه شود.

 "محسن حاجی میرزایی" در آئین امضای تفاهم‌نامه دو وزارتخانه نیرو و آموزش و پرورش در زمینه اصلاح الگوی مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و انرژی، با اشاره به اقدامات مناسب، بزرگ و گسترده وزارت نیرو در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران اظهار کرد: لازم می‌دانم از اقدامات خلاقانه و ابتکاری وزارت نیرو در راه‌اندازی این پویش که برای توسعه و آبادانی کشور است، تشکر کنم.

وی کیفیت زندگی را متاثر از یادگیری دانست و اضافه کرد: یادگیری یکی از رفتارهایی است که انسان‌ها در تمامی مراحل زندگی خود انجام می‌دهند و در پرتو این آموزش‌هاست که کیفیت زندگی شکل می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمایزهای بسیاری در بین جوامع مختلف وجود دارد که با عوامل متعددی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد، اما بدون تردید یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌توان به آن‌ پاسخ داد، یادگیری است.

وی با بیان اینکه تحولات جریان یادگیری، پایدار‌ترین تغییرات را در جوامع موجب می‌شود، گفت: اگر یادگیری تا این حد مهم باشد که در کیفیت زندگی ما تاثیر بگذارد و کیفیت جوامع را تحت تاثیر قرار دهد، آنچه که ما می‌آموزیم بسیار حائز اهمیت است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه اصولاً می‌توان با نکات آموزش داده شده در مدارس و روش‌هایی که به‌کار گرفته می‌شود، آینده جوامع را پیش‌بینی کرد، افزود: اگر نسل آینده را پژوهشگر و دارای ارتباط سنجیده با اطراف پیرامون تربیت کنیم، پیش‌بینی می‌شود که آینده این جامعه درخشان‌تر باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی نسل آینده تصریح کرد: ما در آموزش و پرورش شایستگی‌های اساسی را تعریف کردیم که چه قابلیت‌هایی لازم است تا یک انسان بتواند روی پای خود بایستد، از حقوق خود دفاع کند و در پیشرفت جامعه خود مشارکت کند و تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: نحوه ارتباط با داشته‌ها و رفتار با دارایی‌های خود از دیگر قابلیت‌های ممتاز نسل آینده است که می‌توان با این شاخص‌ها سطح بلوغ اجتماعی، درجه توسعه یافتگی یک کشور و نحوه تعامل با محیط پیرامون و داشته‌های آن را ارزیابی کرد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه در دنیا و منطق اقتصادی بهره‌وری یکی از شاخص‌های مهم و اساسی است، یادآور شد: امروز ما با مقوله مهم تربیتی روبه‌رو هستیم، مقوله‌ای که باید یاد بگیریم از همه داشته‌ها بویژه زمان، جوانی تا منابع آب خاک و انرژی چگونه استفاده کنیم. همه این داشته‌ها و نعمت‌ها به نوعی وسیله سنجش الهی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما با تمام امکانات در اختیار بهره‌وری انرژی هستیم و از همه ظرفیت‌ها و توانمندی شبکه آموزش استفاده خواهیم کرد تا این مسئله فرهنگ‌سازی به طور کامل در کشور نهادینه شود. فکر می‌کنیم اگر خروجی نسل آتی بدانند با منابع خود چگونه رفتار کنند، موفقیت خوبی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز