خبرگزاری کار ایران

فرماندار رشت دستور داد ؛

ضرورت آموزش روش‌های پیشگیری از کرونا در دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها

ضرورت آموزش روش‌های پیشگیری از کرونا در دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها
کد خبر : ۸۶۹۵۰۱

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون موردی از ویروس کرونا 2019 در کشور مشاهده نشده، از دستگاه های اجرایی مربوط و رسانه ها خواست آموزش عمومی و فرهنگ سازی در زمینه روش های پیشگیری از بیماری های واگیردار را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش ایلنا از رشت، میرشمس مومنی زاده در جلسه شورای پدافند غیر عامل و  شورای بهداشت این شهرستان با تاکید بر اهمیت رعایت اصول پدافند غیر عامل از سوی دستگاه های اجرایی، گفت: پدافند غیر عامل به  مجموعه اقدامات دفاعی غیرنظامی که با هدف جلوگیری از تلفات انسانی و کاهش خسارات جانی و مالی صورت می گیرد، اطلاق می شود، در همین راستا همه دستگاه‌های اجرایی و نهادها می‌توانند با اقدامات پیشگیرانه،  نقش بسیار مهمی را ایفا کنند.

وی شیوع ویروس کرونا در جهان را یکی از مصادیق پدافند غیر عامل برشمرد و افزود: ویروس کرونا در شرایط کنونی افکار جهانیان را تحت تاثیر خود قرار داده، به همین دلیل موضوعی مهم و قابل طرح در جلسات شورای بهداشت است.

وی برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی را امری لازم برای تمامی دستگاه‌ها و نهادها در زمینه پدافند غیر عامل به ویژه پیشگیری از شیوع بیماری های واگیردار دانست و اظهار داشت: آموزش‌ و فرهنگ سازی عمومی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مانورهای تمرینی در کنار سایر اقدامات جاری، باید با جدیت بیشتری در دستور کار ادارات شهرستان قرار گیرد.

 مومنی زاده با بیان اینکه مطابق با آمار موجود، تا کنون مورد تایید شده ای از سرایت ویروس کرونا به داخل کشور وجود نداشته، تصریح کرد: این امر سبب آرامش روانی در شرایط کنونی است، علاوه بر اینکه وجود اضطراب صرف نمی تواند گرهی از مشکلات باز کند و تنها آگاهی‌بخشی و آموزش‌های عمومی لازم، به عنوان اقدامات پیشگیرانه، می تواند کارگشا باشد.

مومنی زاده با اشاره به شیوع وسیع بیماری هایی مانند طاعون و سل در مقاطعی از تاریخ که  منجر به  کشته شدن تعداد زیادی از مردم دنیا شد، اظهار داشت: به دلیل عدم وجود امکانات بهداشتی و درمانی در آن زمان، قابلیت مقابله با بیماری های مذکور وجود نداشت‌ و چنین شائبه‌ای در خصوص ویروس کرونا نیز وجود دارد، زیرا دارو یا واکسن خاصی برای درمان آن وجود نداشته و این موضوع بر نگرانی‌های موجود می‌افزاید.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص این بیماری که به راحتی و از راه تنفس نیز می‌تواند به دیگران منتقل شود، خاطرنشان ساخت: در صورت شیوع این بیماری در داخل کشور و  همه گیرشدن آن، با وجود اینکه تا کنون موردی از این بیماری در کشور مشاهده نشده باید موارد پیشگیرانه از طریق دستگاه های مربوط  و رسانه ها به خوبی مردم آموزش داده شود.

فرماندار شهرستان رشت، شروع اقدامات پیشگیرانه برای هر شخص را در وهله ی نخست، از سوی خود و خانواده و نزدیکانش دانست و افزود: با توجه به آموزش‌هایی که تا کنون از طریق رسانه های جمعی اطلاع رسانی شده، رعایت اقدامات اولیه در مقابله با این بیماری، بسیار ساده بوده و هر شخص می تواند با پایبندی به آن ها، از ابتلا به این بیماری، اجتناب کند.

 مومنی زاده با اشاره بر لزوم آگاهی بخشی هر یک از ادارات نسبت به جامعه هدف خویش و افزایش ضریب حساسیت، هوشیاری و آمادگی آنان در ارتباط با بیماری کرونا، افزود: این ایده که نباید مردم جامعه را بیهوده نگران کرد، نباید منجر به محرومیت مردم از این گونه آموزش ها شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، آموزش و پرورش دارای جامعه هدف بسیار بزرگی است که آموزش های جدی را در این خصوص می طلبد و دیگر دستگاههای خدماتی، امدادی و حمایتی و همچنین شبکه بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی نیز باید از آمادگی کافی در این مبحث برخوردار بوده تا در صورت وقوع هر گونه مورد بیماری، بتوانند پاسخگوی مردم از جهت درمانی باشند.

مقام عالی دولت در مرکز استان در خصوص نحوه عملکرد واحدهای بهداشتی در شهرها و روستاها و همچنین خانه های بهداشت، اظهار داشت: این گونه نهادها، نمایندگان دولت در بطن جامعه هستند و باید علاوه بر ایجاد حساسیت و ارائه آموزش های لازم، کنترل و نظارت کافی را در این خصوص داشته باشند تا در صورت بروز مشکل بتوانند اقدامات درمانی و قرنطینه ای را در اسرع وقت انجام داده و از شیوع بیماری در جامعه هدف تا جای ممکن پیشگیری کنند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز