خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

سازمان تامین اجتماعی تابع قانون مدیریت خدمات کشوری نیست

سازمان تامین اجتماعی تابع قانون مدیریت خدمات کشوری نیست
کد خبر : ۴۳۸۸۷۹

مدیر درمان تامین اجتماعی کردستان گفت: سازمان تامین اجتماعی تابع قانون مدیریت خدمات کشوری نیست چرا که سازمان یک نهاد عمومی غیر دولتی است و یک ریال از اعتبارات و بودجه عمومی دولت سهم ندارد.

به گزارش ایلنا، هوشنگ فولادی مدیر درمان تامین اجتماعی استان کردستان در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار ایلنا به تشریح فعالیت ها و عملکرد این سازمان پرداخت که این گفت و گو را در زیر می خوانید:

برای ارتقای کیفی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی استان کردستان چه اقداماتی در طول مدیریت خود در این سازمان صورت گرفته است؟

در خصوص خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی، بخش درمان که یکی از بخش های مهم سازمان تامین اجتماعی است و براساس قانون سازمان تامین اجتماعی مکلف است  خدمات درمانی تعیین شده‌ای را برای بیمه شدگان و سازمان در مراکز ملکی خود فراهم کند لذا به طبع آن نیز در استان کردستان، دو بیمارستان سنندج و سقز، یک پلی کلینیک تخصصی در شهر سنندج، درمانگاه سطح 2 دوشیفته در بیجار و یک درمانگاه دو شیفته در قروه، درمانگاه یک شیفته در مریوان در حال ارایه خدمت به بیمه شدگان تامین اجتماعی هستند. همچنین در دو شهر بانه و کامیاران هم در حال احداث و تاسیس درمانگاه هستیم که امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته تا پایان دولت تدبیر و امید این دو واحد هم به بهره برداری برسد. در خصوص ارتقای خدمات سازمان در مراکز درمانی سرپایی، شامل درمانگاه های کل استان است، ویزیت پزشک عمومی و ویزیت پزشک متخصص در رشته های مختلف تخصصی مثل چشم پزشکی، داخلی، جراحی، اطفال، زنان و در حوزه های پارا کلینکی حوزه های آزمایشی و رادیولوژی خدمات متنوعی را به بیماران ارایه می دهد و برای بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی این خدمات به صورت کاملا رایگان انجام می شود. حتی در بخش داروخانه ها نیز هیچ وجهی از بیماران دریافت نمی‌شود هرچند خدمات بر اساس دستور العمل ها و نورم های است که معاونت درمان سازمان تعریف و به استان ها ابلاغ شده است.

چه اقداماتی اساسی در بحث زیربنایی در سازمان تامین اجتماعی پرداخته شده است؟

در حوزه درمان بستری، دو بیمارستان 160 تختخوابی سنندج و بیمارستان 52 تختخوابی سقز که برای بیماران نیازمند خدمات بستری مثل جراحی ها، زایمان، بخش های اورژانس و داخلی خدمت ارایه می‌شود و تمام فرانشیز خدمت برای بیمه شدگان رایگان است و آن چیزی که در قالب ارتقای خدمت می‌توان در مدت خدمت بنده به بیمه شدگان ارائه دهیم در چند بخش قابل عنوان است که در حوزه فضای فیزیکی و توسعه، درمانگاه مریوان از قبل کلنگ زنی شده بود و مدت ساختش در اواخر سال 94 تحویل گرفته شد و با تلاش های انجام شده، در آزمون استخدامی سال گذشته تشکیلات درمانگاه مریوان را پایدار کردیم و آزمون سهمیه استخدامی درمانگاه مریوان را جذب و با این کار عملا یک سال راه اندازی درمانگاه را جلو انداختیم  و تا به امروز درمانگاه فعالیت خود را به طور دقیق و منظم شروع کرده و بیمه شدگان مریوان خدمات درمانگاه بهره می برند. با توجه به شرایط مریوان و کمبود بودجه تجهیز یک درمانگاه هرچند کار سخت و بسیار دشواری بود اما خوشبختانه از هر جهت مجهز شده است.

دربحث ارتقای هتلینگ بیمارستان تامین اجتماعی سنندج با توجه به این که مقرر شد تا پایان سال 95 اجرا شود چه اقداماتی صورت گرفته است؟

با اجرای طرح تحول نظام سلامت در وزارت بهداشت یکی از اقدامات خوبی که در این طرح نظام سلامت صورت گرفت، طرح ارتقای هتلینگ دانشگاهی بود و بعد از اجرای این طرح سازمان تامین اجتماعی هم تصمیم گرفت اقدام مشابه ای را دربیمارستان های ملکی خود اجرا کند و سطح ارایه خدمات و هتلینگ در بیمارستان ملکی سازمان در سطح هتل های سه ستاره ارتقا ببخشد، به همین منظور اقدامات لازم را با کلید این طرح آغاز کردند. با تصمیمات گرفته شده 10 بیمارستان در مرحله اول طرح هتلینگ در سطح کشور به صورت پایلوت اجرا شد لذا با تلاش ها و پیگیری های  صورت گرفته خوشبختانه بیمارستان سنندج را در دل این 10 بیمارستان قراردادند که جزء 10 بیمارستان های مرحله اول  تخصیص اعتبارات بود. با ابلاغ اعتبارات در دی ماه سال 94 در شامگاه 29 اسفند عملیات ارتقای هتلینگ در بیمارستان  تامین اجتماعی سنندج استارت گرفت و در مدت کمتر از دو ماه و نیم کار را با بهترین شکل و عالی ترین سطح به پایان رسید و چند محور فضای فیزیکی، نما سازی، دیوارکوب روی دیوارها، تجهیزات رفاهی اعم از تخت های بیمارستان، رنگ آمیزی همه بخش ها، تعویض پرده ها، وسایل رفاهی، بهسازی کلیه سرویس های بهداشتی صورت گرفته شد. در حال حاضر بیمارستان تامین اجتماعی از نظر هتلینگ و بهداشت محیط در سطح بیمارستان های خصوصی تاپ پایتخت مطرح می شود. و درمیان 70 بیمارستان ملکی سازمان تامین اجتماعی کشور هم از نظر سرعت انجام کار و هم کیفیت کار حائز رتبه برترکشوری بوده  و مورد تقدیر قرار گرفته شد.

تجهیزات پزشکی بیمارستان های  تامین اجتماعی استان چه میزان پیشرفت و ارتقا یافته است؟

 در بحث تجهیزات پزشکی در مدت مدیریت بنده در سال 93 بالغ بر 500 میلیون تومان،  درسال 94 بالغ بر دو میلیاردو 50 میلیون تومان و در سال 95 تا به امروز بالغ بر یک میلیاردو صد میلیون تومان تجهیزات پزشکی اعتبار جذب شده است که در بخش های مختلف نسبت به  بهروز رسانی و تجهیزات پزشکی اعم از میکروسکوپ دوچشمی پیشرفته بیمارستان سقز، تخت های اتاق عمل، تخت زایمان، چراغ های مخصوص اتاق عمل، دستگاه بیهوشی، دستگاه سونوگرافی ، تجهیزات آزمایشگاهی متنوع، چهار دستگاه آمبولانس دومحوره پیشرفته با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان و بسیاری دیگر از وسایل و دستگاه های پزشکی در کل استان خریداری و مجهز شد همچنین در سال 94 راه اندازی یک دستگاه سی تی اسکن پیشرفته در بیمارستان تامین اجتماعی سنندج در تیرماه سال 1394 در هفته تامین اجتماعی این دستگاه به بهره برداری رسید که بسیار برای بیمه شدگان سازمان موثر بوده است.همچنین در بحث فریضه الهی و نماز و توجه به اقامه نماز به عنوان دستگاه برتر استان شناخته و حائز رتبه برتر نیز در استان شد.

با توجه به این که سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان غیرمستقیم و اسناد غیر پزشکی سازمان تامین اجتماعی، فعالیت هایی را به بیماران ارایه می‌دهد در این خصوص توضیحاتی بفرمائید؟

علاوه بر خدماتی که سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان ارایه می دهد، در بیش از 800 مرکز طرف قرار داد شامل مطب های پزشکان، آزمایشگاه ها،  رادیولوژی، فیزیو تراپی، بیمارستان های دانشگاهی و مراکز تصویر برداری، سنوگرافی خرید خدمت برای بیمه شدگان صورت می گیرد و ارقامی را به صورت غیر مستقیم که قابل توجه می باشد هزینه می شود و در سال 94 بالغ بر 105 میلیارد تومان در حوزه درمان مستقیم برای بیمه شدگان خرید خدمت داشتیم و حدود صد میلیارد تومان در حوزه درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی استان کردستان برای بیمه شدگان هزینه شده است.

در زمینه الکترونیکی کردن اسناد و حذف دفترچه های مراکز تامین اجتماعی به کارت هوشمند چه اقداماتی صورت گرفته است و چه تاثیری در روند درمان و وضعیت مردم خواهد داشت؟

یکی از برنامه های اساسی سازمان تامین اجتماعی حرکت به سمت دولت الکترونیک و استفاده از فناوری های نوین برای ارایه خدمت به بیمه شدگان است، لذا در بخش های بیمه ای تا حدود زیادی این دست آورد به تحقق پیوسته و امروزه شاهد مراجعه کار فرماها برای پرداخت حق بیمه نیستیم، صورت حساب و همین طور سوابق از طریق اینترنت های خانگی، کارگزاری ها و کافی‌نت ها قابلیت دسترسی است و ازدحام و شلوغی را کمتر کرده است. همچنین درحوزه ارتقای کیفیت درمان قصد و نیت سازمان نیز جهت سهولت قابل دریافت ارایه خدمت و هم مدیریت منابع مالی خود سازمان، حرکت به سمت صدور کارت هوشمند به جای دفترچه های کاغذی است این کار به صورت پایلوت در چند نقطه از کشورانجام که نتایج خوبی نیز به همراه داشته است، لذا این تصور می شود اگر تا پایان سال این امرمحقق نباشد قطعا این موضوع در سال 96 شاهد اجرای شدن کشوری این طرح خواهیم بود و این عمل مانند کارت های اعتباری مدت زمان زیادی در چرخه ارایه خدمت  و تمدید اعتبار قرار می گیرد و امکان سوء استفاده از این کارت ها برای دیگران بسیار کم خواهد شد، سوابق پزشکی  به بیمه شدگان در این کارت ها ثبت و ضبط می شود وبا هر مراجعه پزشکی، تهییه هر قلم دارو، سابقه بستری ، آزامایش یا هر خدمت دیگری در کارت هوشمند ذخیره خواهدشد و امکان دسترسی به سوابق بیماری بیمه شده را خواهیم داشت و امکان سوء استفاده را به حداقل می رساند.

مهمترین و شایع‌ترین بیماری های منجر به بستری در استان کردستان و رجوع به بیمارستان تامین اجتماعی چه موردی است؟

براساس بیماری شایع در استان عمدتا در حوزه بیماری های داخلی بیماری های قلبی و تنفسی هستند همچنین بیماری دستگاه گوارش و در مرحله بعد بدخیمی ها وشیوع سرطان ها که در حال افزایش با توجه به تشخیص بیماری در استان بیشتر می باشد، در حوزه جراحی ها، جراحی ارتوپدی و تعویض مفصل در بیمارستان تامین اجتماعی بیماران قابل توجه ای وجود داشته است و متاسفانه اعمال زیبایی از جمله جراحی پلاستیک بینی اخیرا در بیمارستان تامین اجتماعی رو به افزایش است.

سامانه نوبت دهی در بیمارستان ها، امروزه یکی از گلایه های شهروندان از مشکلات رزرو و نوبت‌دهی درسازمان تامین اجتماعی علی الخصوص بعضی از پزشکان متخصص، افراد بی سواد و از راه دور است. برای رفع این مشکل چه اقداماتی صورت گرفته است؟

یکی از تفاوت های که عمدتا دانشگاه علوم پزشکی با سازمان تامین اجتماعی دارد، بیمه شدگان ساکن شهر هستند لذا دفترچه های جامعه کارگری که در مراکز شهری مستقر هستند را شامل می باشد و کمتر بیمه شده ساکن روستا داریم اما با این اوصاف بیمه شده کم سواد یا بی سواد و یا توانایی استفاده از این تکنولوژی را نداشته باشد، سازمان تامین اجتماعی نوبت دهی را به دو روش اینترنتی و تلفنی انجام می دهد و با توجه به این که کار سختی است و خود متولیان این امر نیز رضایت کافی ندارند اما یک قانون بد از بی قانونی بهتر است چراکه قبل از اجرای طرح مشکل بسیاری با ازدحام و هجوم مردم مواجه بودیم که در حال حاضر شاهد این مشکل نیستیم و فعلا تصمیم خاصی برای جایگزین این موضوع نداریم و البته درصدی از نوبت ها برای افرادی که از راه دور مراجعه می کنند و مشکلات اورژانسی یا مراجعه ضروری پرسنل سازمان تامین اجتماعی در حد چند نفر پیش بینی، خالی گذاشته می شود.

موارد و مشکلاتی همچون کمبود دارو، دریافت های اضافی از بیماران، نحوه معاینه و درمان بیماران از مشکلان بخش درمان است تا چه حد برای رفع این مشکلات تلاش کرده اید؟

مشکلات در حوزه درمان و مراجعات، یک بخش آن به حوزه فرهنگی مرتبط است چراکه فردی به عنوان مراجعه کننده به پزشک و دید و تفکر پزشک به مراجعه کننده متفاوت است به این صورت که در بسیاری از موارد بیمارستان و کلینیک های سازمان با مراجعات غیر ضروری  شهروندان مواجه می شوند که این در میان بیماران سرپایی به وضوح دیده می شود اما حل این موضوع  در آینده نزدیک برای مراجعات ضروری به صورت کارت هوشمند تعریف مشخصی صورت می گیرد به این ترتیب که یک نفر در ماه چه میزان و به چه صورت نیازمند مراجعه است و در مراجعات غیر اورژانسی چه مقدار توان سرویس دهی به بیماران داده می شود، اما متاسفانه رویکرد بعضی از بیمه شدگان که چون حق بیمه ای را پرداخت می کنند و به عنوان یک حق، برای خود قایل هستند که از خدمات رایگان بهره شوند لذا شاهد مراجعات غیر ضروری در مراکز سرپایی سازمان می شویم، پس این نارضایتی با توجه به این که پزشک و  امکانات لازم در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد می توان در  نبود و نقص، نظام ارجاع جست و جو کرد چراکه تا زمانی معاینه  از طریق پزشک عمومی به پزشک متخصص معرفی نشود همچنان مشکلات و گلایه شهروندان وجود دارد، لذا با آموزش و فرهنگ سازی به بیمه شدگان، از مراجعه بیش از حد به پزشک و استفاده بی رویه از دارو می تواند موجب سردرگمی پزشکان و مراجعه کنندگان و ازدحام، تراکم و هزینه زیاد شوند جلوگیری کرد.

برای تکریم باز نشستگان و مستمری به گیران در مراکز درمانی و خدمات رسانی ویژه این قشر چه اقداماتی انجام شده است؟

همکاران سازمان تامین اجتماعی وقتی به بازنشستگی نایل می شوند معمولا مراسمی برای آنها گرفته می شود و هدایای به رسم یاد بود  و تقدیرو تشکر از زحمت هایشان داده می شود همچنین کارمندان بعد از باز نشستگی کاملا از سازمان جدا خواهند شد وبه حوزه بازنشستگی که زیرمجموعه اداره کل بیمه سازمان می باشد منتقل می شوند در این راستا سازمان تامین اجتماعی برنامه های رفاهی همچون سفرهای زیارتی، وام های ضروری و رفاهی، تکریم  ازبازنشستگان جزءاقدامات چند سال اخیر بوده است که مورد توجه ویژه قرارگرفته و البته موارد مهم دیگری هم چون طب سالمندی و توجه به سلامت آنها در سن بازنشستگی در دست اجرا وبرسی می باشد که سلامت آنها نیز بعد از بازنشستگی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

در خصوص اصلاح نظام پرداخت به پزشکان و کارکنان دربخش درمان چه اقداماتی انجام داده است؟

 سازمان تامین اجتماعی تابع قانون مدیریت خدمات کشوری نیست چراکه سازمان یک نهاد عمومی غیر دولتی است و یک ریال از اعتبارات و بودجه عمومی دولت سهم ندارد بلکه سازمان تمامی هزینه ها و مخارج را از محل درآمد ها و منابع داخلی خود سازمان هم چون دریافت حق بیمه  و درآمدهای در زمینه کارخانه های زیر مجومعه حوزه اقتصادی و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی  تامین می کند، لذا از این منابع خود تجهیز منابع وپرداخت می کند روی همین اصل پس تابع قوانین و مقررارت خودش است و سطح دریافتی پرسنل و پزشکان در یک سطح کاملا متناسب و خوب قرار گرفته است. همچنین از نظر پرداخت جزو چند سازمان برتر کشور است و سازمان تامین اجتماعی پرداخت حقوقش را بر اساس مصوبات هیات مدیره انجام می دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز