سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس معرفی شد؛
راه رسیدن به توسعه پایدار، توسعه علم است

آیین تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس برگزار شد و از شاهرخ جم رئیس پیشین دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس قدر دانی و سید آیت الله رزمجو به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معارفه شد.
به گزارش ایلنا، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع علمی کاربردی امروز یکشنبه ٢٦ اسفند در آیین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه علمی کاربردی فارس گفت: براساس آمار ارائه شده از سوی دستگاههای ذیربط، بیش از ۹۰ درصد دانش آموختگان این دانشگاه مشغول کار شدهاند.
فردین تقیزاده اظهار کرد: اشتغال ۹۰ درصدی فارغالتحصیلان این دانشگاه در شرایط کنونی که یکی از مشکلات اقتصادی کشور بحث اشتغال است، جایگاه ویژهای دارد.
وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی با سه دهه فعالیت به عنوان یکی از زیر نظامهای کلیدی آموزش عالی کشور با هدف تامین و تربیت نیروی متخصص و ماهر برای صنعت و جامعه و ایجاد کارآفرینی رسالتی متمایز از دیگر دانشگاهها دارد.
تقیزاده ادامه داد: یکی از تمایزهایی که دانشگاه جامع علمی و کاربردی با دیگر دانشگاههای کشور دارد این است که این دانشگاه میتواند در برخی رشتههای مهارتی با یک دوره تربیت نیروی متخصص، تربیت در رشتهای دیگر را به عهده بگیرد، در حالی که دیگر دانشگاهها با دریافت مجوز یک رشته تحصیلی، سالها در آن رشته دانشجو میپذیرند و هزینه بسیاری میشود اما با بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی مواجه هستیم.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه، وزارت علوم و بهداشت مکلف هستند تا ۴۰ درصد از آموزش های دانشگاهی کشور را به سوی مهارت آموزی و تربیت نیروی ماهر هدایت کند.
وی افزود: دانشگاه علمی و کاربردی تنها دانشگاهی است که میتواند با حمایت بخش خصوصی برای صنعت و جامعه نیروی متخصص تربیت کند.
تقیزاده اضافه کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در بسیاری از شرکتهای خوشنام که صادرات بالایی به کشورهای دیگر دارند شعبههای مرکز آموزش عالی راه اندازی کرده است.
معاون اداری مالی و مدیریت منایع انسانی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: این دانشگاه آمادگی دارد در صنایع فارس نیز مراکز آموزشی ایجاد کند و با تربیت نیروی متخصص مورد نیاز، به دانش آموختگان مدرک دانشگاهی اعطا کند.
دانشگاهها باید به سمت مهارتآموزی و کاربردی فناورانه شوند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه همه دانشگاهها مانند یک زنجیره در کنار هم قرار میگیرند، گفت: باید با طرحهای جدید شرایط را به گونهای تقویت کنیم که ارتباط دانشگاهها در جنوب کشور تقویت شود.
سید بصیر هاشمی، دانشگاه را مغز متفکر جامعه دانست و اظهار کرد: دانشگاهها باید به سمت مهارتآموزی و کاربردی شدن پیش رفته و فناورانه شوند.
وی با بیان اینکه باید روابط دانشگاهها به هم نزدیک شود تا رشد و پیشرفت در کشور حاصل شود، گفت: فارس، شیراز و جنوب کشور همواره در حوزههای مختلف مهد تمدن و علم بوده و سرآمد هستند.
توسعه علمی، بر هر توسعه دیگر اولویت دارد
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس نیز در این مراسم با اشاره به اینکه میتوان هم نیازهای امروز جامعه را فراهم کرد و هم پاسخگوی نیاز نسل آینده بود، گغت: باید انسجام دانشگاههای مختلف بیشتر شود تا این مراکز علمی بتوانند در توسعه استان نقشآفرینی کنند.
سید آیتالله رزمجو با بیان اینکه توسعه علمی، بر هر توسعه دیگر اولویت دارد، افزود: اگر میخواهیم به توسعه پایدار برسیم باید به علم اهمیت دهیم. در واقع راه رسیدن به توسعه پایدار، توسعه علم است.
وی ادامه داد: بخشی از کار هر دانشگاه، تولید علم و ورود به مرزهای دانش و فراهم آوردن زمینه اشتغال است. دانشگاه باید بتواند با تربیت نیروی ماهر، متخصص و آموزشدیده زمینه بخشی از اشتغال استان را فراهم کند.
رزمجو بیان کرد: میتوان با تکیه بر ظرفیتهای موجود کشور در حوزه کارآفرینی، اشتغال و اقتصاد نقشآفرینی کنیم. نیاز امروز جامعه این است که موسسات آموزش عالی وارد این مسیر شوند.
وی با بیان اینکه باید شورای دانشگاهها فعال شود تا بتواند در تمام ارکان جامعه بروز و ظهور پیدا کرده و نقشآفرینی کند، گفت: دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز چراغ راه دیگر دانشگاهها هستند و باید استانداردهای خود را براساس این دو مرکز علمی تنظیم کنند.
فضای اصلی این دانشگاه در باب کسب و کار و توسعه مشاغل است
رئیس پیشین دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس نیز در این مراسم اظهار کرد: فضای اصلی این دانشگاه در باب کسب و کار و توسعه مشاغل است.
شاهرخ جم با بیان اینکه کشور به مراکز عالی شبیه دانشگاه جامع علمی کاربردی نیاز دارد و برنامه هفتم توسعه نیز متمرکز بر آموزش مهارتی است، گفت: کشور در شرایطی قرار دارد که باید متخصصان به صورت مهارتی آموزش ببینند، در همین راستا ۷۰ درصد برنامه دانشگاه جامع علمی کاربردی بر این اساس قرار دارد.
وی ضعف کلی نظام آموزش عالی را تکیه بر تحصیلات نظری دانست و افزود: یکی از اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی این است که در کنار کارخانهها و صنعت قرار بگیرد و آموزش مهارتی را در کنار آموزش نظری داشته باشد.