خبرگزاری کار ایران

در کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر مطرح شد؛

قطعی انرژی؛ عامل شکست قراردادهای چند میلیون دلاری

قطعی انرژی؛ عامل شکست قراردادهای چند میلیون دلاری
کد خبر : ۱۵۸۴۸۸۱

سرپرست کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران و قطر گفت: یکی از قراردادهای چند میلیون دلاری صادراتی به دلیل ناتوانی تولیدکننده ایرانی در تأمین محصولات مورد نیاز به دلیل قطعی برق، به مرحله امضا نرسید. این چالش‌ها، لطمه بزرگی به صادرات و اقتصاد کشور وارد می‌کند.

به گزارش ایلنا، میلاد مشرفی قطعی‌های مکرر برق و گاز را یکی از چالش‌های بزرگ پیش روی صنایع ایران برای تحقق اهداف صادراتی دانست و از وزیر نیرو درخواست کرد تا اقدامات جدی‌تری برای حل این معضل انجام شود و آمادگی خود را برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه انرژی اعلام کرد. 

مشرفی در این نشست با اشاره به نبود کمپین‌های تبلیغاتی برای معرفی توانمندی‌های ایران در عرصه‌های علمی، صنعتی و گردشگری، اظهار اشت: مردم کشورهای منطقه از ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران آگاهی چندانی ندارند. این امر ضرورت طراحی و اجرای استراتژی‌های بازاریابی و برندسازی برای ارتقای جایگاه ایران در بازارهای بین‌المللی را دوچندان می‌کند.

وی با انتقاد از آمار صادرات ایران به کشورهای منطقه، عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد صادرات ایران به امارات و عمان، به سایر کشورها صادرات مجدد می‌شود. این نشان‌دهنده ضعف در مدیریت بازاریابی و عدم معرفی مناسب محصولات ایرانی در بازارهای منطقه‌ای است. 

سرپرست کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران و قطر همچنین هشدار داد که کشورهای منطقه نظیر عربستان، امارات و قطر با سرمایه‌گذاری‌های کلان، در حال تصاحب سهم بیشتری از بازار هستند و ایران باید برای مقابله با این تهدیدها، استراتژی‌های مناسبی اتخاذ کند. 

بحران انرژی؛ مانعی جدی برای تحقق قراردادهای صادراتی ایران

میلاد مشرفی صادر کننده بخش خصوصی در ادامه، تجربه شخصی خود را درباره اثرات منفی قطعی برق و گاز بر صادرات به اشتراک گذاشت. او توضیح داد: "یکی از قراردادهای چند میلیون دلاری صادراتی به دلیل ناتوانی تولیدکننده ایرانی در تأمین محصولات مورد نیاز به دلیل قطعی برق، به مرحله امضا نرسید. این چالش‌ها، لطمه بزرگی به صادرات و اقتصاد کشور وارد می‌کند.

راهکارهایی برای بهبود صادرات؛ تأکید بر تقویت بازاریابی بین‌المللی

مشرفی، بر لزوم تقویت مهارت‌های مدیریت بازاریابی بین‌المللی در صنایع ایرانی تأکید و اعلام آمادگی کرد تا با تدوین و اجرای استراتژی‌های برندینگ، سهم ایران را در بازارهای بین‌المللی افزایش دهد. 

براساس این گزارش، دهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر ۲۰ تا ۲۲ آذرماه جاری به ریاست «فیصل بن ثانی بن فیصل آل ثانی» وزیر صنعت و تجارت قطر و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و قطر و با حضور «عباس علی آبادی» وزیر نیرو در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تعامل سازنده دو کشور ایران و قطر در دوحه برگزار ‌شد.

این کمیسیون در قالب چهار کمیته تخصصی شامل کمیته تجارت( بازرگانی، صنایع و اتاق‌های بازرگانی، بانکی، گمرکی و بیمه)، کمیته زیرساخت ( راه و شهرسازی، کشاورزی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و کار)، کمیته اجتماعی و فرهنگی (گردشگری و صنایع دستی، بهداشتی، علوم و پژوهش، قضائی و حقوقی) و کمیته انرژی (آب و فاضلاب، برق و نقت و گاز و محیط زیست) برگزار شد، در حاشیه برگزاری تفاهم‌نامه‌ها و توافقات دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در سایه آن زمینه‌های لازم برای پیشبرد توافقات و اقدامات عملی فراهم شد.

در این اجلاس بیش از ۶۰ نفر از نمایندگان دستگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی ایران و قطر حضور  داشتند و تلاش کردند تا سطح مناسبات اقتصادی و سیاسی میان دو کشور را در حوزه‌های مختلف مانند انرژی، فناوری، بهداشت و درمان، فنی مهندسی و … ارتقاء دهند.

در جریان برگزاری دهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر، سرپرست کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران و قطر، وزیر نیرو و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، دیدار و گفتگو کردند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز