رئیس کمیسیون آموزش مجلس:
مهارتآموزی، رمز بهرهوری و رشد اقتصادی است/مربیان فنیوحرفهای باید رتبهبندی شوند

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در اجلاس مدیران سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با تأکید بر نقش کلیدی مهارتآموزی در تحقق رشد اقتصادی و بهرهوری، خواستار اجرای طرح رتبهبندی مربیان این سازمان شد و گفت که بدون نیروی ماهر، هیچ سرمایهگذاری به نتیجه نمیرسد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس در اجلاس مدیران ستادی، استانی و روسای مراکز سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مسئولان ملی در کرج برگزار شد، نقش این سازمان را در تحقق شعار سال و پیشبرد اهداف اقتصادی کشور حیاتی دانست.
منادی با اشاره به لزوم ارتقاء جایگاه مربیان فنیوحرفهای، افزود: مربیان باید مشمول نظام رتبهبندی شوند، چرا که همانند معلمان نقش مستقیم در تربیت سرمایه انسانی دارند. اجرای این طرح، مطالبه بهحق جامعه مهارتی کشور است.
وی همچنین از تلاشهای گذشته برای تصویب اساسنامه سازمان آموزش فنیوحرفهای یاد کرد و گفت: مجلس با همراهی دولت در دورههای پیشین، سه منبع درآمد پایدار برای این سازمان تعریف کرده است؛ از جمله سهمی از محل قاچاق کالا، درآمد کارفرمایان و بودجه عمرانی دولت.
نماینده مردم تبریز با اشاره به زنجیره تأمین آموزش در کشور، تأکید کرد: آموزش مهارتی باید بخشی از زنجیره آموزش یکپارچه کشور باشد؛ از پیشدبستانی تا دانشگاه و نهایتاً اتصال به بازار کار و تولید ثروت. بدون حضور فنیوحرفهای، این زنجیره ناقص میماند.
منادی با تأکید بر سهم مهارتآموزی در تحقق یکسوم رشد اقتصادی مبتنی بر بهرهوری، خطاب به مدیران گفت: شما نمایندگان بهرهوری در کشور هستید. کاری که با ۱۰۰ تومان تمام میشد، با آموزش و مهارت، میتواند با یک تومان به نتیجه برسد.
وی با بیان اینکه مهارتآموزی از خانواده آغاز میشود و تا آموزشهای رسمی و غیررسمی ادامه دارد، افزود: امروز بیش از هر زمان، کشور به نیروی انسانی ماهر نیاز دارد و سازمان آموزش فنی و حرفهای باید در مرکز توجه دولت و برنامهریزان قرار گیرد.