خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان:

سرمایه‌گذاران برای بازسازی بیمارستان تاریخی مسیح کرمانشاه وارد میدان شدند

سرمایه‌گذاران برای بازسازی بیمارستان تاریخی مسیح کرمانشاه وارد میدان شدند
کد خبر : ۱۵۴۰۰۶۶

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از ورود سرمایه‌گذارانی جهت بازسازی بیمارستان تاریخی مسیح خبر داد و تأکید کرد: مالک بنا یا باید خود به بازسازی اقدام کند، یا زمین را برای احیای این اثر تاریخی به سرمایه‌گذاران واگذار کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، داریوش فرمانی گفت: سرمایه‌گذارانی برای بازسازی بیمارستان تاریخی مسیح وارد عمل شده‌اند، اما همکاری مالک ضروری است. او یا باید خود این بیمارستان را بازسازی کند یا زمین آن را به سرمایه‌گذاران بفروشد تا آن‌ها اقدام به بازسازی کنند.

وی افزود: مالک بیمارستان با حکم دیوان عدالت اداری و مجوز شهرداری، در اواخر بهار امسال اقدام به تخریب بیمارستان کرده بود. پس از این واقعه، اداره کل میراث فرهنگی شکایتی به دیوان عدالت اداری ارائه کرد و در نهایت موفق به کسب حکمی جدید شد که حکم قبلی را لغو کرد.

بر اساس این حکم، بیمارستان مسیح همچنان در فهرست آثار ملی قرار دارد و در صورتی که مالک قصد ساخت‌وساز روی زمین بیمارستان را داشته باشد، باید بنای اصلی را بازسازی کند.

فرمانی افزود: اگر مالک نخواهد بیمارستان را بازسازی کند، سرمایه‌گذارانی آماده هستند که عیناً بیمارستان را بازسازی کنند. نقشه‌ها و جزییات معماری بیمارستان در پرونده آن ثبت شده و بازسازی دقیق آن امکان‌پذیر است.

وی هشدار داد: اگر مالک زمین را بدون تکلیف رها کند، مراجع قضایی دوباره پیگیری خواهند کرد. فرمانی همچنین بر اهمیت حفظ بناهای تاریخی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی کشور تأکید کرد.

بیمارستان مسیح که در اواخر دوره قاجار توسط میسیونرهای آمریکایی در کرمانشاه تأسیس شد، نخستین بیمارستان غرب کشور و دومین بیمارستان تاریخی ایران پس از بیمارستان سینا در تهران بود. این بیمارستان در دهه ۸۰ به درخواست مالک وقت، دکتر مرادیان، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، اما پس از پیگیری‌های ورثه مالک، مدتی از فهرست خارج شد. با این حال، چند سال پیش مجدداً در فهرست آثار ملی قرار گرفت. متأسفانه این بیمارستان در خرداد امسال تخریب شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز