خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره منابع‌طبیعی خنداب خبر داد؛

برداشت باریجه از سطح 50 هکتار اراضی درمن شهرستان خنداب / پیش‌بینی می‌شود یک تن محصول برداشت شود

برداشت باریجه از سطح 50 هکتار اراضی درمن شهرستان خنداب / پیش‌بینی می‌شود یک تن محصول برداشت شود
کد خبر : ۱۵۲۹۹۱۹

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب گفت: برداشت باریجه از سطح 50 هکتار از اراضی درمن در شهرستان خنداب آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود یک تن محصول برداشت شود. تاکنون 250 کیلو باریجه برداشت شده است. برداشت باریجه از اوایل شهریور آغاز شده و تا اواسط مهرماه ادامه دارد.

به گزارش ایلنا، ظهیر حمیدی‌زاده به مناطق مستعد رشد باریجه در استان مرکزی اشاره داشته و افزود: گیاه باریجه در مراتع روستاهای سوزان و درمن در شهرستان خنداب و بخش کلاغ‌نشین شهرستان اراک و در ارتفاعات بلند رشد می‌کند. شیره باریجه دارای 95 درصد از ترکیبات شیمیایی و دارویی با ارزش است.

وی ادامه داد: باریجه بعد از چند سال دوره استراحت برداشت می‌شود، بنابراین در محدوده کنونی انتخاب شده برای برداشت باریجه، فرایند برداشت بعد از 5 سال دوره خواب انجام می‌شود و مجدد 5 سال در این محدوده بهره‌برداری صورت نمی‌گیرد تا دوره بازسازی گیاه کامل شود.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب به تهیه طرح برای برداشت باریجه در مناطق رشد این گیاه اشاره کرده و اظهار داشت: برای برداشت اصولی گیاه باریجه طرح تهیه شده است، چرا که برداشت اصولی گیاهان دارویی هیچگونه آسیبی به بوته وارد نمی‌کند.

حمیدی‌زاده تصریح کرد: گیاهان دارویی بر اساس طرح‌های مصوب برای برداشت در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد و بهره‌برداران موظف هستند طبق طرح، برداشت گیاه را انجام دهند. انتخاب پیمانکار برای برداشت گیاهان دارویی به صورت مزایده برگزار می‌شود. بین افراد شرکت‌کننده برنده مزایده اعلام و بهره‌برداری انجام می‌گیرد.

وی بیان داشت: اگر پیمانکار طبق اصول و طرح‌های مصوب فرایند برداشت را انجام ندهد، از برداشت آنها جلوگیری شده و قرارداد آنها لغو می‌شود. اما اگر برداشت گیاهان دارویی به صورت اصولی و طبق طرح‌های مصوب باشد و بر اساس قرارداد بسته شده انجام ‌شود، منعی وجود نخواهد داشت.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب اضافه کرد: این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، ویژگی‌های توپوگرافی و کوهستانی بودن، خاستگاه بسیاری از گیاهان دارویی خودرو است و گیاه باریجه یکی از دیگر گیاهان ارزشمند دارویی است که در این منطقه به وفور یافت می‌شود. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز