خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل هشدار داد؛

کشاورزان و انبارداران موارد توصیه شده را برای مقابله با خسارت بید سیب زمینی رعایت کنند

کشاورزان و انبارداران موارد توصیه شده را برای مقابله با خسارت بید سیب زمینی رعایت کنند
کد خبر : ۱۵۱۸۶۴۶

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشاورزان و انبارداران در راستای مقابله با خسارت بید سیب زمینی رعایت دستورالعمل های داده شده را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش ایلنا، نوبخت اژدری در راستای دستورالعمل انبارداری وکنترل بید سیب زمینی در انبارهای سیب زمینی اظهار کرد: کشاورزان سیب زمینی جهت مقابله با خسارت بید سیب زمینی قبل از انتقال محصول سیب زمینی به انبار نسبت به تعمیر سقف ، دیوارها و پنجره های انبار اقدام کنند، نفوذ آب و سرما موجب خرابی غده های انبار شده خواهد شد.

وی با بیان اینکه قبل از انتقال محصول به انبار بایستی بقایای سال قبل اعم از غده ، خاک و حتی کیسه ها که ممکن است آلوده به آفت باشند از انبار خارج و انبار را کاملا تمیز کنید، افزود: انبار بایستی قبل از انتقال محصول با سموم مناسب مانند امولسیون 10 درصد دیکلروس یا DDVP به نسبت 100میلی لیتر در 100 لیتر آب، یا مالاتیون ۵ درصد ضدعفونی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد:  در هنگام برداشت و کیسه گیری محصول تا آنجا که ممکن است غده های آلوده به آفت را جدا کنید و به انبار منتقل نکنید.

اژدری با تاکید بر اینکه محصولی را که در مزرعه ، آلودگی بالایی نسبت به آفت دارند انبار نکرده و سریعا به بازار مصرف انتقال دهید، اضافه کرد: غده‌های آلوده به انواع بیماریها و آفات در کنار غده های سالم انبار نشوند و غده های بذری نیز از غده های خوراکی جداگانه انبار شوند.

وی تصریح کرد: غده های انبار شده را طوری بچینید که تهویه کافی داشته باشند و از چیدن کیسه ها به صورت متراکم و فشرده خودداری کنید، جهت جلوگیری از آسیب غده ها و له شدگی آنها از چیدن بیش از 5 ردیف گونی روی هم خودداری گردد و بین هر ردیف از کیسه ها فاصله کمی در نظر گرفته شود همچنین کیسه با دیواره انبار نیز فاصله کمی داشته و کاملا" به دیوار نچسبند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه پنجره های انبارها حتما مجهز به توری با سوراخ های  مناسب باشد که پروانه آفت قادر به نفوذ از آن نباشد، گفت: بهترین درجه حرارت برای نگهداری سیب زمینی حدود 6-4 درجه سانتیگراد می باشدتا از فعالیت بید سیب زمینی در انبار ممانعت گردد لذا در مواقعی که درجه حرارت انبار بالا باشد با تهویه بیشتر هوا آنرا تعدیل و در مواقعی که درجه حرارت کمتر از این مقدار باشد با وسایل گرما زا مانع از یخ زدگی محصول انبار شده کنید.

اژدری افزود: جهت جلوگیری از نفوذ پروانه های بید سیب زمینی بداخل کیسه ها حتما روی آنها را با موادی نظیر کاه و کلش و غیره بپوشانید بعضی از گیاهان نظیر گیاهان علفی بودار مانند اکالیپتوس، پونه و غیره نسبت به آفت خاصیت دور کننده دارند و میتوان از آنها برای پوشاندن محصول در انبار استفاده کرد.

وی بیان کرد: بهترین رطوبت هوای انبار برای نگهداری سیب زمینی در حدود ۸۰ درصد است تا از کاهش وزن و از دست دادن آب سیب زمینی و نیز شیوع آلودگی قارچی و باکتریائی در طی دوره انبارداری جلوگیری شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به انجام تهویه مناسب انبار از طریق نصب سیستم هواکش در پنجره ها در راستای جلوگیری از گرم شدن توده انبار شده در اثر تنفس غده ها خاطرنشان کرد: حداقل هفته ای یکبار بازدید و دیده بانی از محصول در انبار انجام گیرد و علایمی نظیر بوی نامطبوع، علایم خسارت آفت و یا حضور پروانه های آفت در انبار بررسی شود.

اژدری ادامه داد : جهت مقابله با بید سیب زمینی میتوانید با نصب یک لامپ ساده و تشتک آب حاوی مواد شوینده در زیر آن حشرات کامل این آفت را در انبار کنترل نمائید و یا از تله های نوری آماده که در بازار موجود می باشد برای این کار استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برای سیب زمینی های بذری که به مصرف خوراکی نخواهند رسید میتوان از سموم شیمیایی نظیر پودر مالاتیون ۵ درصد و یا دلتامترین به نسبت 2 میلی لیتر در هر لیتر سمپاشی انجام گیرد، گفت: برای سیب زمینی خوراکی می توانیم  صرفا از سموم بیولوژیکی نظیر B.T و یا باکلوویروس GVاستفاده نمائیم که نقطه قوت آن بی خطر بودن برای کشاورز، مصرف کننده و محیط زیست است که انجام سمپاشی در دو بار میتواند نتیجه بهتری داشته باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: برای جلوگیری از توسعه و شیوع آفات و بیماریهای مسری سیب زمینی در سال آتی از ریختن و پخش سیب زمینی های آلوده به آفت و بیماریها در حاشیه و محوطه بیرون انبارها و باقی گذاشتن آن در سطح مزارع جدا" خودداری شود لذا شایسته است سیب زمینی های آلوده را در محل به خصوصی سوزانده و یا در محلی خارج از مزرعه مدفون کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز