خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

تعاونگران گلستانی نیازمند حمایت هستند

تعاونگران گلستانی نیازمند حمایت هستند
کد خبر : ۱۴۹۷۷۶۸

احیای تعاونی های روستایی با جدیدت دنبال شود

توسعه تعاونی ها می‌تواند باعث اشتغال، تولید، ارتقای سطح درآمد، کاهش مهاجرت روستا به شهر و وضعیت اجتماعی جامعه بسیار مؤثر باشد. متاسفانه سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور و به خصوص استان گلستان بسیار ناچیز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، در استان گلستان ۳ هزار شرکت تعاونی فعال در حوزه کشاورزی، صنعت، خدمات فعالیت می کنند. توسعه تعاونی ها بر اشتغالزایی و افزایش درآمدهای سرانه کشور و استان بسیار تاثیرگذار است. تعاونی ها به عنوان یکی از بازوان مؤثر در توسعه اقتصادی استان هستند.

در سال های گذشته به دلیل عدم حمایت بانکی، نبود نقدینگی و سرمایه در گردش برخی از تعاونی‌ها در سراشیبی رکود قرار گرفتند. کمبود بازار مهمترین مشکل تعاونی ها برای فروش تولیدات است مشکل تعاونی‌ها نداشتن محلی برای فروش تولیدات است.

متاسفانه سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی و استان بسیار ناچیز است و هنوز در دستگاه های اجرایی فرهنگ تعاون جا نیفتاده است. رفع مشکلات تعاونی ها باید به صورت تخصصی در دستور کار قرار گیرد و نمایندگان مجلس جدید ورود جدی داشته باشند.

مسئولین بارها گفته اند که مشکلاتی از تشکل‌ های تعاونی در سال های اخیر مرتفع شده است ولی تعاون داران  می گویند که در عمل چنین چیزی اتفاق نیافتاده است. نیاز است با پای کار آمدن سایر سازمان‌های متولی، زمینه را برای رفع چالش‌های پیش روی تعاونی‌ها رفع شود.

یک کارشناس اشتغال در گفت وگو خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بیکاری جوانان یکی از مهم‌ترین مشکلات استان گلستان است و تعاونی ها می توانند نقش بسیار مهمی در ایجاد اشتغال ومحرومیت زدایی ایفا کنند.

مهدی  خطیرنامنی ادامه داد: در حال حاضر ۴۶ درصد جمعیت گلستان در روستاها زندگی می‌کنند. امروزه روستاها می توانند محیط مناسبی برای توسعه بخش‌ کشاورزی و فعالیت شرکت های تولیدی و خدماتی باشند.

وی بیان کرد: دولت باید اقدمات مناسبی انجام دهد که مردم به ویژه روستاییان تعاونی تشکیل دهند و این اقدام قطعا نتیجه مثبتی خواهد داشت. با افزایش تعاونی ها تجارت در کشور گسترش پیدا می کند.

بانک ها به سختی به تعاونی ها تسهیلات پرداخت می کند

وی گفت: بسیاری از تعاونی ها دچار مشکل هستند و حتی بسیاری از آنها راکد شده اند و دیگر توان ادامه کار را ندارند. بانک ها به سختی به تعاونی ها تسهیلات پرداخت می کند و مسئولان اقدام خاصی جهت رفع این مشکلات نکرده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در گلستان ۳ هزار شرکت تعاونی فعال در حوزه کشاورزی، صنعت، خدمات وجود دارد و گلستان جزو پنج استان دارای تعاونی صادرات‌ محور کشور است.

حسینعلی خواجه‌ مظفری ادامه داد: صنایع چوب، فرآوری پای مرغ، روغن زیتون، صنایع دستی، میگو، مصنوعات چرمی و... از جمله محصولات صادراتی شرکت های تعاونی استان  به کشورهای  افغانستان، قزاقستان، ترکمنستان، عراق، روسیه و... است.

وی بیان کرد: در حال حاضر در استان ۳۴ شرکت تعاونی فراگیر ملی داریم که سه هزار و ۱۳۰ نفر عضو شرکت‌های تعاونی‌ فراگیر ملی گلستان هستند. بیشتر اعضای این تعاونی ها کارگاه‌های فرش دستباف، روستاییان و عشایر، مستمری بگیران، نهادهای حمایتی، صنایع دستی، کارگران فصلی و زنان بیکار و سرپرست خانوار‌ و ... هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: با تلاش های انجام شده در سال گذشته ۱۱ تعاونی دانش بنیان در بخش تولید میوه خشک، تجهیزات پزشکی و دستگاه فنس‌بافی راه اندازی شدند. محصولات این تعاونی ها به کشورهای اروپایی و آسیایی مانند آلمان، فرانسه، عراق، ترکمنستان و افغانستان صادر می‌‌شود.

وی بیان کرد: طبق آخرین آمارها  یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم گلستان عضو تعاونی هستند. قطعا با توسعه بخش‌های تعاونی رونق تولید و فرصت‌های شغلی جدید ایجاد می شود.

وی افزود: شرکت های تعاونی در زمینه رونق تولید و اشتغال جایگاه مهمی دارند و ما در استان آمادگی پیگیری و رفع مسائل و مشکلات تعاونی ها را داریم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز