خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل انجمن اهداء عضو استان مرکزی:

سالانه 27 هزار نفر در فهرست انتظار پیوند عضو قرار می‌گیرند

سالانه 27 هزار نفر در فهرست انتظار پیوند عضو قرار می‌گیرند
کد خبر : ۱۴۱۱۱۶۰

مدیرعامل انجمن اهداء عضو استان مرکزی با بیان اینکه سالانه 27 هزار نفر در کشور در فهرست انتظار پیوند عضو قرار می‌گیرند، گفت: سالانه از تعداد فهرست بیمارانی که نیاز به عضو پیوندی هستند، 3000 نفر کم می‌شود، اما در هر 10 دقیقه یک نفر به فهرست پیوند عضو اضافه می‌شود.

به گزارش ایلنا، زهرا کمال‌آرا در مراسم بهره‌برداری از دفتر انجمن اهداء عضو ایرانیان شعبه استان مرکزی که با حضور خانواده‌های اهداءکنندگان اعضای بدن و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، افزود: در هر یک ساعت، 7 تا 10 نفر نیازمند به پیوند عضو، جان خود را از دست می‌دهد.

وی به تعداد و آمارهای حوادث منجر به مرگ مغزی در کشور اشاره کرده و ادامه داد: هر ساله 8000 حادثه منجر به مرگ مغزی در سطح کشور ثبت می‌شود، اما متأسفانه تنها برای 20 درصد از آنها اهداء عضو صورت می‌گیرد.

مدیرعامل انجمن اهداء عضو استان مرکزی اظهار داشت: شاخص اهداء عضو (PMP) در جهان از هر یک‌میلیون نفر جمعیت، 48 درصد اهداءکننده است. این شاخص در کشور اسپانیا به عنوان پیشتاز اهدای عضو در جهان 46 درصد است. اما در ایران از هر یک میلیون نفر 12 درصد اهداءکننده برای اهداء عضو پیشقدم می‌شوند.

کمال‌آرا به حجم مرگ‌های مغزی که در استان مرکزی رخ می‌دهد اشاره داشته و تصریح کرد: استان مرکزی به علت قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی به علت حوادث رانندگی، شاهد مرگ مغزی زیادی است اما در اهداء عضو رتبه پایینی دارد.

وی با اشاره به راه‌اندازی دفتر انجمن اهداء عضو ایرانیان شعبه استان مرکزی، بیان داشت: راه‌اندازی این دفتر اتفاق مهمی است که در خاطره‌ها به یادگار می‌ماند تا مکانی برای ارائه خدمات به اعضای خانواده اهداءکنندگان باشد.

رئیس دفتر انجمن اهداء عضو استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: فقدان انجمن اهداء عضو در استان مرکزی وجود داشت، اما در حال حاضر افراد متخصص برای شکل‌گیری و اراءه خدمات مطلوب توسط این انجمن پیشقدم شدند.

محمد جمالیان افزود: این دفتر مکانی خواهد بود تا از خانواده اهداءکنندگان و دریافت کنندگان عضو پیوندی حمایت کند. استان مرکزی ظرفیت بالایی در ابعاد گوناگون دارد و با کمک و مشارکت خیران، دفتر انجمن اهداء عضو استان تجهیز شد.

وی ادامه داد: برخی خانواده با ایثار و اهداء عضو نباید سرگردان برای دریافت دارو باشند و شایسته است تدابیر لازم برای رفع این مشکل اندیشیده شود. همچنین انتظار می‌رود شهرداری اراک یک قطعه از گلزار شهداء را برای اهداءکنندگان عضو در نظر بگیرد تا بخشی از فرهنگ‌سازی برای اهداء عضو فراهم شود.

کارشناس دفتر اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این مراسم به توسعه فرهنگ اهداء عضو در کشورهای غربی اشاره کرده و گفت: در این کشورها علیرغم اعتقاد به مادیات، در اهداء عضو از کشورهایی مانند ایران پیشی گرفته‌اند.

عبدالرضا حاج‌علی بیگی افزود: کالبد بعد از روح تبدیل به خاک می‌شود، بنابراین باید فرصت را غنیمت شمرد تا این کالبد همچنان به حیات خود استمرار دهد. در این راستا مبلغان دینی در فرهنگ‌سازی اهداء عضو وظیفه مهمی برعهده دارند تا جامعه را برای این مهم بیشتر آماده کنند.

اعضاء قابل اهداء از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده (پانکراس) و کلیه‌ها است. علاوه بر این، برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است. بیمار مرگ مغزی قبل از فوت می‌تواند اندام‌های حیاتی مانند قلب، کلیه، پانکراس، ریه‌ها و روده و تا 48 ساعت پس از فوت نیز می‌تواند نسوج و بافت‌ها مثل پوست، قرنیه، استخوان، پاندون و عضلات دریچه‌های قلب را اهداء کند. هر اهداءکننده می‌تواند با اهدای اعضایی از جمله قلب، ریه، کبد، پانکراس، روده و کلیه، یک تا 8 بیمار را از مرگ نجات دهد. همچنین هر اهداءکننده می‌تواند با اهدای دریچه قلب، رگ، تاندون‌ها، عضلات، استخوان، نسوج و بافت، زندگی یک تا 53 بیمار را حیاط ببخشد. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز