خبرگزاری کار ایران

در روز جهانی بدون خودرو اعلام شد:

توسعه محورهای پیاده‌روی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران

توسعه محورهای پیاده‌روی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران
کد خبر : ۱۵۳۲۱۷۷

مدیرکل حمل و نقل عمومی امور مناطق شهرداری تهران با اشاره به برنامه های شهرداری تهران در روز جهانی بدون خودرو گفت: در حوزه حمل و نقل ترافیک در مناطق ۲۲گانه یک محور پیاده روی را مد نظر قرار داده‌ایم و اگر بتوانیم تا انتهای سال جاری یا در سال آینده آن را توسعه خواهیم داد تا به صورت اجرایی در سطح شهر ببینیم.

مهدی گلشنی، مدیرکل حمل و نقل عمومی امور مناطق شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به روز جهانی بدون خودرو و در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه استفاده از خودرو باعث افزایش آلودگی‌های صوتی و هوا می‌شود، شهرداری تهران در راستای کاهش استفاده از خودرو چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است؟ گفت: در حوزه مدیریت ترافیک سه روش آموزش و فرهنگ سازی، مهندسی ترافیک و اعمال مقررات باید همزمان باهم پیش برود تا در جهت مدیریت ترافیک بتوانیم شرایط بهتری را ایجاد کنیم. 

وی ادامه داد: هر کدام از این موارد، موضوعات مرتبط با خود را می‌طلبد به طور مثال در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی طبیعتا مسئولان تکالیفی را برعهده دارند و باید اقداماتی را انجام دهند تا تبعات منفی استفاده از خودروی شخصی وعدم استفاده از سیستم حمل و نقل همگانی شناخته شود از سوی دیگر مردم نیز باید مشارکت و همراهی لازم را داشته باشند و به سمت استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی بروند.

وی افزود: علاوه بر سیستم حمل و نقل همگانی ما یک عادت فراموش شده‌ای داریم و به جهت اینکه زندگی‌هایمان ماشینی شده است کمتر پیاده روی می کنیم، در حالی که در آیین نامه‌ها ۸ تا ۱۰ دقیقه پیاده روی به صورت استاندارد برای رسیدن به یک مد حمل و نقلی یا یک مقصد دیده شده است، اما در حال حاضر متاسفانه ما برای رسیدن به نیازهای محلی از خودروی شخصی استفاده می‌کنیم در حالی که می‌توانیم از مدهای حمل و نقل پاک مانند دوچرخه و اسکوتر استفاده کنیم یا اینکه مسیر را پیاده برویم. بنابراین باید به سمت این برویم که افراد از مد حمل و نقل همگانی و پاک استفاده کنند. البته مباحث در این زمینه بسیار گسترده است. 

مدیرکل حمل و نقل عمومی امور مناطق شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در حوزه مهندسی ترافیک نیز باید اقداماتی که در جهت ایمن‌سازی است، انجام شود از جمله اصلاح هندسی، استفاده از علائم، استفاده از تجهیزات ترافیکی در شهر و. بخشی از آن نیز شامل اعمال مقررات است، که به عنوان یک عنصر بازدارنده برای متخلفان از آیین نامه و استانداردها استفاده می‌شود.

گلشنی افزود: متولی اعمال مقررات نیز پلیس راهور است که اعمال مقررات را انجام می‌دهد. البته شهر برای کنترل ترافیک نیاز به تجهیزات هوشمند دارد که ما در این راستا نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. این سه ضلعی است که باید در کنار هم فعالیت کرده تا کاهش بحث ترافیک و بهبود وضعیت ترافیک را شاهد باشیم. البته به جهت اینکه بتوانیم از سیستم حمل و نقل همگانی استفاده کنیم باید ناوگان موثری داشته باشیم و ناوگان حمل و نقل عمومی تکمیل باشد. 

گلشنی تصریح کرد: در این راستا شهرداری تهران در سال‌های اخیر اقدامات خوبی را برای رفع نواقص مرتبط با حمل و نقل همگانی داشته است مانند بحث تولید قطارهای مترو، خرید و تولید اتوبوس و… به تدریج که این موارد وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شوند این مشکلات کمتر می‌شود و باید ناوگان حمل ونقل همگانی آنقدر قوی باشد که وقتی به مردم توصیه می‌کنیم که از خودروی شخصی استفاده نکنند بتوانند با سهولت، راحتی، ایمنی و امنیت ایده آل بتوانند سفر خود را انجام دهند. 

وی با اشاره به بحث جهانی روز بدون خودرو گفت: امروز یک روزی است که در تمام کشورهای دنیا به آن توجه می‌شود در واقع به نوعی آگاه‌سازی ذهنی در این رابطه است که بدانیم خودمان را در اختیار خودرو قرار ندهیم. در حال حاضر سیل خودروها در حال بلعیدن شهرها است و خیابان‌ها را تبدیل به پارکینگ می‌کند و متاسفانه میل به استفاده از خودروی شخصی روز به روز افزایش پیدا می‌کند. کشورهای توسعه یافته در این زمینه فعالیت کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که ساخت بزرگراه‌ها و تونل‌ها و معابر الزاما برطرف کننده مشکل حمل و نقلی و ترافیکی آن‌ها نیست و به استفاده از دوچرخه، اتوبوس، مترو و به ویژه پیاده روی روی آورده‌اند و این موارد توانسته است کمک کند تا ترافیک را کنترل کنند. ما نیز ناگزیر هستیم که به این سمت حرکت کنیم. 

مدیرکل حمل و نقل عمومی امور مناطق شهرداری تهران خاطرنشان کرد: امسال روز ۳۱ شهریور ماه که مصادف با روز میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) است برنامه‌ای را برای روز جهانی بدون خودرو پیش بینی کرده‌ایم و در ۴ منطقه معبری انتخاب شده که بر روی خودروها در یک بازه زمانی بسته می‌شود و برای پیاده روی یا استفاده از سایر مدهای حمل و نقل پاک اختصاص پیدا می‌کند. همچنین یک برنامه در خیابان آیت در مناطق ۸ و ۴ نظر گرفته‌ایم و با توجه به اینکه امروز روز میلاد پیامبر اکرم (ص) نیز است پیش بینی یک مراسم شاد نیز شده است. موضوعات آموزشی و فرهنگ‌سازی را در قالب موضوعات مختلف در اینجا ارائه خواهیم کرد. 

گلشنی گفت: مسابقه دوچرخه سواری نیز در مناطق ۲۱ و ۲۲ در نظر گرفته شده است این مسیر دوچرخه بر روی خودروها بسته می‌شود و یک مسابقه نمادین دوچرخه سواری شکل می‌گیرد همه این اقدامات در راستای این است که بدانیم که باید نوع دیگری زندگی کنیم. زندگی ماشینی جز آلودگی و سر و صدا و… چیز دیگری برای ما به همراه ندارد و ناچار هستیم برای یک زیست مناسب‌تر شهری از سرویس‌های حمل و نقل همگانی و مدهای حمل و نقل پاک استفاده کنیم. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه یکی از مدهای حمل و نقل پاک پیاده روی است آیا برای توسعه پیاده راه‌ها برنامه‌ای وجود دارد، گفت: در حوزه حمل و نقل ترافیک در مناطق ۲۲گانه یک محور پیاده روی را مد نظر قرار داده‌ایم و اگر بتوانیم تا انتهای سال جاری یا در سال آینده آن را توسعه می دهیم تا به صورت اجرایی در سطح شهر ببینیم. در سال‌های گذشته در سطح شهر تهران پیاده راههای بسیار خوبی احداث شده است مانند پیاده راه حرم حضرت عبدالعظیم و پیاده راه خیابان سپه سالار و در خیابان ۱۵ خرداد نیز یک پیاده راه را داریم. بازارچه دوم عبدل آباد نیز یک پیاده راه ایجاد شده است. این اقدامات بیانگر این است که یک فضای شهری تا چه میزان برای حضور شهروندان به صورت پیاده مطلوب باشد. این پیاده راه صرفا مختص کشور ما نیست و در کشورهای پیشرفته نیز اجرا شده است و نمونه‌های مطلوب آن وجود دارد ما نیز فضای گشتگاه و پیاده راه‌ها را در فضای شهر تهران توسعه خواهیم داد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز