با حضور وزیر کشور؛
فاز نخست خط ۲ مترو شیراز افتتاح شد
فاز نخست خط ۲ مترو شیراز از میدان امام حسین(ع) به سمت قهرمانان با سه ایستگاه با حضور وزیر کشور و تعدادی از مقامات به افتتاح و بهرهبرداری رسید.
به گزارش ایلنا، در هفتمین روز از دهه فجر، فاز یک خط دوم قطارشهری شیراز که با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان اجرایی و احداث شده است، با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، محمدهادی ایمانیه استاندار فارس، محمدحسن اسدی شهردار، طاهری رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر و معاونان شهرداری شیراز به بهرهبرداری رسید.
خط ۲ قطارشهری شیراز به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر با تعداد ۱۳ ایستگاه از میدان شکوفه واقع در شهرک میانرود در جنوب غربی شیراز آغاز و پس از عبور از بلوار عدالت و میدان بسیج در امتداد خیابان انقلاب به سمت میدان امام حسین (ع) و آزادی و از آنجا در امتداد غرب به شرق شیراز پس از گذر از میدان اطلسی و حافظیه به میدان گلستان ختم خواهد شد. ظرفیت حمل مسافر در نظر گرفته شده برای این خط ۱۶۰۰۰ نفر ساعت بوده که با ۲۲ رام قطار ۵ واگن سرفاصله ۳ دقیقهای برای اعزام قطارها در افق طرح در نظر گرفته شده است.
این پروژه در دو فاز اجرایی شد که فاز اول آن از میدان شکوفه تا میدان امام حسین(ع) به طول تقریبی ۱۱ کیلومتر با در نظر گرفتن۹ ایستگاه طراحی و عملیاتی شد و اکنون با سه ایستگاه آماده بهره برداری شده است. فاز دوم که مسیری بالغ بر ۴ کیلومتر را در بر میگیرد، ۴ ایستگاه را شامل میشود.
مسیر ۱۱ کیلومتری فاز اول شامل دو تونل عمیق تک خطه هر کدام به طول تقریبی ۷.۵ کیلومتر و حدود ۲ کیلومتر مسیر روزمینی است، عملیات ساخت تونلهای عمیق پس از سرویس و تعمیر دو دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) و کارخانه تولید قطعات بتنی پیش ساخته که قبلاً برای اجرای تونلهای خط یک مورد استفاده قرار گرفته بود برای خط دو مورد استفاده قرار گرفته است.
برای توقف و سرویس سیستم ناوگان خط دو محوطه دپو و پارکینگ قطارها در ابتدای خط به مساحت ۱۳ هکتار در نظر گرفته شده است که شامل سالن و تجهیزات ویژه سرویس و تعمیر و شستشوی قطارها است.
ایستگاههای خط ۲ در عمق متوسط ۱۷ متر از سطح زمین احداث شده یا در حال ساخت است و در ایستگاه امام حسین (ع) با عمق ۳۴ متری از سطح زمین به دلیل تقاطع با خط یک عمیقترین ایستگاه مترو در شیراز و حتی کشور به شمار میرود، اگرچه ایستگاههای استقلال و پانزده خرداد هم در عمق بین ۱۵ تا ۲۲ متری، ایجاد شده است.
اجرای این پروژه به دلایل مختلف خصوصا عبور آن از یک مسیر پرترافیک و وسیع شهری، الزام در اجرای حفاری کل مسیر به شکل زیرزمینی و البته مسائل مالی و اعتباری، حدود ۸ سال به طول انجامید و اکنون هم شماری از ایستگاههای این خط، نسبتا کامل شده است.