خبرگزاری کار ایران

۲۰ هزار زن سرپرست خانوار سیستان و بلوچستانی تحت پوشش برنامه های حمایتی بهزیستی

۲۰ هزار زن سرپرست خانوار سیستان و بلوچستانی تحت پوشش برنامه های حمایتی بهزیستی
کد خبر : ۱۲۵۵۸۳۲

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: ۲۰ هزار زن سرپرست خانوار سیستان و بلوچستانی تحت پوشش برنامه های حمایتی بهزیستی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباسعلی اویسی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنها با برنامه های حمایتی بهزیستی ساماندهی می شوند.  هزار و ۵۵۵ نفر دانشجو تحت پوشش برنامه های حمایتی و آموزشی در مراکز غیرانتفاعی و ۱۴ هزار نفر دانش آموز در سراسر استان از خدمات کمک آموزشی و هزینه های تحصیلی و آموزشی استفاده می کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اظهار کرد: نوزادان شیرخواری که به هر دلیلی به سازمان بهزیستی برای نگهداری و ساماندهی می شوند، در بازه سنی ۲ تا ۶ سال سرپرستی می شوند، ۶ تا ۱۲ سال در مراکزی غیر دولتی و خانه ای و ۱۲ تا ۱۸ سال و همچنین دخترانی که ۱۸ تا ۲۵ سال دارند در این خانه‌ها سرویس دهی می شود. پسران هم پس از سربازی ترخیص و با کمک هزینه سازمان به دنبال ساماندهی خود هستند.

پوشش 100 درصدی بهزیستی در شناخت معلولین

وی گفت: معلولین غالبا شناسایی شده اند‌ و معلول غیرشناسایی شده نداریم و به طور کلی پوشش 100 درصدی در شناخت معلولین داریم.

فعالیت 3 مرکز درمان اعتیاد ویژه کودکان در سیستان و بلوچستان

اویسی عنوان کرد: ساماندهی کودکان خیابانی یک ماموریت مشترک بین بهزیستی و شهرداری است و تمام فعالیت های بهزیستی در راستای مدیریت شهری است و به نوعی ما سازمان اجتماعی همیار شهرداری هستیم و توقع داریم شهرداری با جدیت بیشتری در کنار بهزیستی باشد.

وی افزود:  تمام بار اعتیاد بر دوش سازمان بهزیستی است و در حوزه کودکان کار و خیابان هم کارهای بسیاری انجام شده است. موضوع اعتیاد کودکان یکی از چالش های بزرگی است که کشور با آن مواجه است و متاسفانه سن اعتیاد کاهش و کودکان هم درگیر مسئله اعتیاد شده اند و در پاتوق ها تعدادی از کودکان زندگی می کنند و معتاد می شوند و به معضل اعتیاد دامن می زنند. از این رو سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان در سال ۹۳ در مجموع سازمان های بهزیستی پسشرو کشور بوده که به موضوع درمان کودکان ورود کرد و تاسیس مراکز درمان اعتیاد ویژه کودکان در مراکز استان ها را راه اندازی کرد.

وی در ادامه گفت: یک مرکز ترک اعتیاد کودکان در زابل و ۲ مرکز در زاهدان ساماندهی کودکان معتاد راه اندازی شده و در حال حاضر به شغل و حرفه های مختلف مشغول هستند.

حمایت سازمان بهزیستی متقاضیان واجد شرایط تغییر جنسیت

مدیرکل سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: ایران یکی از کشورهایی است که تغییر جنسیت را پذیرفته و افراد با گذراندن دوره های خاص و در نظر گرفتن شرایط فرد، در پروسه جراحی و خدمات مرتبط با تغییر جنسیت قرار می گیرند و حمایت های لازم از افراد انجام می شوند.

وی در ادامه گفت: کیس های‌ تغییر جنسیت برای انجام عمل جراحی به مشهد اعزام می شوند.

خدمات بهزیستی در 4  حوزه تخصصی پیشگیری 

اویسی افزود: سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان در چهار حوزه تخصصی در سراسر استان خدمات ارائه می کند، حوزه پیشگیری در چهار دفتر، دفتر مشاور خدمات روانشناختی، دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی، دفتر پیشگیری از معلولیت ها، پیشگیری از اعتیاد، درمان و بازتوانی اعتیاد است و در حوزه توانبخشی در چهار دفتر، سرویس های متعددی که به جامعه هدف خود که معلولین هستند، خدمات را به انجام می رساند.

وی افزود: تعداد مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی مستمری در حوزه توانبخشی ۴۰ هزار نفر، در حوزه اجتماعی ۲۰ هزار زن سرپرست خانوار خدمات مستمر دریافت می کنند و خدمات غیرمستمر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت استان در سراسر استان درافت می کنند این خدمات شامل هزینه‌های انشعاب رایگان و خدمات توانپزشکی، خدماتی که به دانشجویان و دانش آموزان ارائه می شود.

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: سیستان‌ و بلوچستان در سایر آسیب های اجتماعی وضعیت خوبی ندارد، در بخش هایب از استان طلاق گزارش نمی شود.

وی تصریح کرد: دفتر امور اجتماعی استانداری یکی از بخش هایی است که در حوزه اعتبارات و سیاست گذاری مرجعیت دارد.

این مسؤول عنوان کرد: مرکز اورژانس ۱۲۳ بهزیستی در ۱۵ شهرستان این استان فعال است و ۲۰ هزار نفر از خدمات اجتماعی بهزیستی استان استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: ۲۵۰۰ واحد مسکن مددجوان بهزیستی در دست ساخت است که سال گذشته ۶۹۴ واحد تحویل متقاضیان شده است.

اویسی گفت: در طرح مسکن ملی نیز هر مددجویی که ثبت نام کرده از حمایت این سازمان برخورد خواهد شد.

این مسؤول بیان کرد: اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان ۸۵ درصد نوزادان را در مراکز تسهیلات زایمانی غربالگری شنوایی انجام داده است که در این زمینه رشد خوبی را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه بیشتری جمعیت معلول سیستان و بلوچستان معلولان جسمی حرکتی و ذهنی تشکیل می دهند، گفت: حوادث رانندگی در دامن زدن به تعداد معلولان جسمی و حرکتی بی تاثیر نیست، همچنین برای پیگیری از ولادت نوزدان معلول ذهنی نیز مراکز مشاوره پیش ازدواج و ژنتیک فعال است تا بررسی های لازم انجام شود.

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه ازدواج های فامیلی به ولادت کودکان معلول دامن می زند، گفت: امیدواریم بزرگان علما فرهنگ سازی لازم را برای جامعه هدف کرده و آنان را به سمت مراکز مشاوره ارجاع دهند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز