خبرگزاری کار ایران

پس فردا پنجشنبه در استان گیلان برگزار می‌شود ؛

جشنواره گل سوسن چلچراغ در روستای داماش رودبار

 جشنواره گل سوسن چلچراغ در روستای داماش رودبار
کد خبر : ۱۲۴۰۱۷۸

هشتمین جشنواره گلدهی سوسن چلچراغ در روستای داماش از توابع شهر رودبار در گیلان برگزار می شود.

به گزارش ایلنا ، در این جشنواره که هرساله در همین فصل در روستای داماش برگزار می‌شود به معرفی گل سوسن چلچراغ و سایر جاذبه‌های گردشگری منطقه پرداخته می‌شود.

این جشنواره عصر روز پنجشنبه 19 خرداد ماه از ساعت 15 تا 18 در رودبار ،جیرنده ، روستای داماش برگزار می شود.

سوسن چلچراغ یکی از گونه های تیره سوسن است. ارتفاع آن بین ۵۰ تا ۱۵۰سانتیمتر است.

محل رویش این گونه در استان گیلان روستای داماش (رویشگاه اصلی) و در چند جای دیگر به صورت پراکنده گزارش شده و همچنین در روستای سرشمام  رستم آباد گیلان چندین مورد از رویت این گیاه همراه با عکس گزارش شده است.

سوسن چلچراغ برای مدت کوتاهی در حدود دو ماه (خرداد و تیر) گل دارد این گیاه از میانه‌های  خرداد گل می‌دهد و گل‌های آن تا نیمه  تیرماه  پایدار می‌ماند.

برخی بر این باورند زیبایی و همانندی این گل به چلچراغ دلیل چنین نام‌گذاری است در حالی که مردم محلی می‌گویند سوسن چلچراغ در شب نورافشانی می‌کند و به همین دلیل چلچراغ نامیده شده‌است. در واقع پرچم سوسن چلچراغ دارای مواد فلئورسانس است که قابلیت بازتابش نور را دارد.

رویشگاه سوسن چلچراغ در روستای داماش به مساحت چهار هکتار تحت حفاظت قرار گرفته‌است.

سوسن چلچراغ نخستین بار در سال ۱۳۵۴ در کتاب فلور شرق معرفی و به افتخار گیاه‌شناس آلمانی کارل فردریش فون لدبور  به نام «لیلیوم لدربوری» نام‌گذاری شد و پس از معرفی این گل به دولت ایران در همان زمان از سوی شورای عالی محیط‌زیست در گروه آثار زیست‌محیطی ملی کشور به ثبت رسید.

 گل ملی  سوسن چلچراغ، تنها گلی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز