خبرگزاری کار ایران

مدیر کل کار استان خبر داد؛

نرخ بیکاری دراصفهان تک رقمی است/ارتقا شش پله ای رتبه شاخص و بهبود فضای کسب وکار استان

نرخ بیکاری دراصفهان تک رقمی است/ارتقا شش پله ای رتبه شاخص و بهبود فضای کسب وکار استان
کد خبر : ۱۱۲۸۸۱۶

مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: نرخ بیکاری در استان اصفهان از ۱۱و ۹ دهم در فصل بهار ۹۹ به ۸ و ۹ دهم در بهار ۱۴۰۰ رسید.

به گزارش ایلنا از اصفهان، کامران کلانی در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: نرخ بیکاری فصلی اصفهان تک رقمی است و از  ۱۱و ۹ درصد در فصل بهار سال گذشته به هشت و ۹ درصد در فصل بهار امسال رسید، اما نرخ کشوری هشت و هشت درصد است و ما یک دهم درصد بیشتر از آن هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه هزار و ۳۹۹ تعاونی فعال در استان اصفهان وجود دارد که شامل پنج درصد تعاونی‌های فعال کشور است با سهم اشتغال  ۵۳ هزار و ۴۲۹ نفر معادل سه درصد اشتغال کشور .از سال گذشته تا کنون نیز ۱۲۱ تعاونی در اصفهان با اشتغال ۲۱۷۲ نفر تاسیس شده است.

مدیرکل اداره کار استان اصفهان تصریح کرد: اصفهان از نظر تعداد تعاونی فعال و اشتغال زایی تعاونی ها در یک دهه اخیر جزو پنج استان برتر کشور بوده است. 

کلانی تصریح کرد: در حالی که قرار بود طبق برنامه توسعه پنجم سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور ۲۵ درصد باشد، این رقم یک پنجم مصوبه و حول و حوش ۵ درصد است.

وی افزود: این درحالی است که در کشورهایی با اقتصاد قوی مانند چین، آمریکا، آلمان و فرانسه تعاونی ها سهم قابل توجهی در اقتصاد دارند.

مدیر کل اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان اضافه کرد: وقتی همه منابع، زیرساخت ها، حمل و نقل، تولید و مواد اولیه در اختیار دولت است چگونه می توان انتظار داشت که تعاونی ها ۲۵ درصد در اقتصاد سهم داشته باشند؟

 کلانی تاکید کرد: اگر بخش تعاون ما خوب کار نکرده است، مقصر دولت های مستقر در کشور بودند که منابع و امکانات را به بخش خصوصی و تعاونی ها اختصاص ندادند.

وی با اشاره به چابک و سبک سازی دولت یادآور شد: در کشورهای پیشرفته با رشد اقتصادی بالا شاهد سبک و چابک سازی دولت هستیم به طوری که بخش خصوصی و تعاونی ها نقش پررنگ تری در اقتصاد دارند.

مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان اظهار داشت: در خصوص تعاونی ها فرهنگ سازی نکردیم و لازم است روی فرهنگ تعاون و اقتصاد کار فرهنگ سازی کنیم و اقتصاد را از بخش دولتی به تعاونی‌ها و بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی ادامه داد: در اصفهان با کمبود نیروی ماهر مواجه هستیم و این موضوع شرایط کار را برای تعاونی ها و بخش تولید با مشکل روبرو کرده است. با این حال تلاش کردیم تا با همکاری فنی حرفه ای استان نیروی ماهر کار در رشته های مختلف انجام دهیم؛ در ابتدا رشته تعمیرکار ماشین سواری با جذب نیروهای دوره دیده در دستور کار قرار گرفت. 

کلانی با اشاره به ایجاد شرکت توسعه و تعاون عمران اصفهان گفت: عضویت کارگران شاغل در اصفهان در شرکت توسعه و تعاون عمران کار بزرگی خواهد بود که به زودی انجام می شود.

وی یادآور شد: مسئله بسیار مهمی که از آن رنج میبریم عدم شفافیت است لازم است به سوی شفاف سازی برویم.

وی از مشکلات انباشته ای در تعاونی‌های مسکن خبر داد و افزود: نبود شفافیت سبب این مشکلات بوده و از یک سال و نیم پیش سامانه هوشمند تعاون را راه اندازی کردیم تا ارائه خدمات از ۷۰ روز به هفت روز کاهش یابد. بدین ترتیب با همکاری اداره ثبت شرکت ها و نظارت الکترونیکی ثبت تعاونی ها در کوتاهترین زمان و بدون اعمال سلیقه شخصی صورت می گیرد.

مدیرکل کار و تعاون استان اصفهان اضافه کرد: در هفته تعاون ۲۰۸ طرح  در استان به بهره برداری رسید که سهم اصفهان با اشتغال ۵۳۵ نفر و سرمایه ۱۲۲ میلیارد تومانی قابل توجه بود.

وی به مهاجر پذیر بودن استان اصفهان اشاره کرد و افزود: سرریز مهاجر و نیروی کار ۶ استان به اصفهان می آید با این وجود اقدامات مناسبی انجام شد و با توجه به کاهش روند ابتلا به کرونا شاهد کاهش نرخ بیکاری هم بودیم.

کلانی ادامه داد: به طوری که توانستیم رتبه اصفهان در شاخص و بهبود فضای کسب و کار را ارتقا ببخشیم؛ رتبه اصفهان از ۲۶ در اسفند ۹۸ به ۱۴ در سال ۹۹ رسید و در حال حاضر در رتبه هشتم قرار داریم. این موضوع اتفاقی نیست و برای آن برنامه ریزی شده است .

مدیرکل کار اصفهان گفت: در حال حاضر عملکرد استان های مرکزی، سمنان و اصفهان در شرایط کرونا و تحریم و مشکلات اقتصادی در ایجاد و حفظ اشتغال از همه بهتر بوده است.

وی یادآور شد: جدا از همکاری با فنی حرفه ای و آموزش دوگانه برای تربیت نیروی ماهر امکان اشتغال دانشجویان دانشگاه آزاد به صورت پاره وقت در قالب گذراندن واحد درسی را نیز فراهم کردیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز