مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایهگذاری استانداری گیلان:
تقویت روابط فرهنگی و اجتماعی باعث کاهش ریسک تجاری میشود
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایهگذاری استانداری گیلان گفت : تقویت روابط فرهنگی و اجتماعی بین کشورها موجب توسعه روابط پایدار و کاهش ریسک های تجاری و اقتصادی می شود .
به گزارش ایلنا از رشت، یونس رنجکش در وبینار بررسی روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی استان های آستراخان روسیه و گیلان گفت: با ید تلاش شود تا با شناخت اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بین ملت ها بویژه کشورهای همسایه و تقویت و نزدیکی مناسبات بین انها زمینه های گسترش این روابط را بر اساس منافع مشترک بویزه در زمینه تجارت و اقتصاد فراهم
وی اظهار کرد:با توجه به وجود تاریخ روابط تجاری و اشتراکات فرهنگی بین دواستان آستراخان روسیه و استان گیلان ، بازشناسی این اشتراکات موجب تقویت بنیانهای روابط اقتصادی و تجاری خواهد شد.
وی در این وبینار که با حضور جمعی از فعالانتجاری ، اقتصادی و فرهنگی استان گیلان و سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد ، خواستار بهره مندی از تجربیات و ظرفیت های موجود دو استان در گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی با محوریت اشتراکات فرهنگی شد.
وی اظهار داشت: فرهنگ اهمیت محوری در توسعه روابط با توجه به نقش زیربنایی آن بین کشورهای همسایه دارد و در صورت شناخت اشتراکات فرهنگی و اجتماعی کشورها می توانیم در توسعه سایر روابط دیپلماتیک نیز بهتر عمل کنیم.
رنجکش در این وبینار که از سوی پژوهشکده گیلان شناسی با محوریت ساخت مستند خاکستر و دریا با موضوع بررسی روابط تاریخی گیلان و آستراخان روسیه انجام شد، افزود : ساخت این گونه برنامه های فرهنگی و حضور فعالان فرهنگی و هنری در عرصه دیپلماسی عمومی می توانند تسهیل کننده روابط دیپلماتیک با توجه به اشنایی با اشتراکات فرهنگی ، اجتماعی و قومی شود.
به گفته وی هر گونه ارتباط و برقراری روابط دیپلماتیک با اهداف مختلف می بایست بهره مند با پیوستهای فرهنگی باشد و در این میان نقش فعالان فرهنگی و هنری بسیار حایز اهمیت است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت سرمایه گذاری استانداری گیلان یادآور شد :ظرفیت های فرهنگی بسیار خوبی با توجه به سرمایههای فرهنگی ملی در استان گیلان وجود دارد که همکاریها و همراهیها و ترسیم چشم انداز توسعه بر مبنای منافع ملی و بهره مندی از این ظرفیتها می تواند موجب تقویت نقش آفرینیهای آنها در نزدیکی ملت ها از طریق دیپلماسی فرهنگی شود.
وی گفت:برای گسترش فعالیت اای تجاری و کسب بازارهای خارجی برای مصرف کالاهای ایرانی می بایست با شناخت از آداب و فرهنگ ملت ها و نزدیک شدن به ذائقه انها زمینه های حضور پایدار در این بازارها را فراهم کرد و این مهم تنها از طریق گسترش و تقویت روابط فرهنگی و اشتراکات ملت ها بویژه همسایگان امکان پذیر است.
وی افزود : اگر کالاهای تولیدی تجار بتواند ذایقه همسایگان را تامین کند آنگاه پایداری داد و ستد ها بیشتر و بازارها نیز پایدار تر خواهد بود.
در این وبینار هر یک لز شرکت کنندگان سخنانی را در خصوص اهنیت روابط گیلان و استراخان روسیه و توجه به تسهیل در صادرات کالا و پر رنگتر کردن تجارت بین دو استان و چگونگی بهره مندی از ظرفیت های موجود بویزه استفاده از توانمندی های فرهنگی و هنرمندان تاکید کردند.