برگزیده نیم قرن نقاشیهای «شکیبا» در نیاوران
نیم قرن نقاشیهای حجت شکیبا با همکاری کمیسیون ملی یونسکو و حضور بسیار چشمگیر علاقمندان به هنر عصر جمعه 27 اردیبهشت در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد.
ایلنا: «نیم قرن نقاشیهای حجت شکیبا» با همکاری کمیسیون ملی یونسکو و حضور بسیار چشمگیر علاقمندان به هنر عصر جمعه 27 اردیبهشت در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد. حجت شکیبا در حاشیه این افتتاحیه «مردم را بزرگترین سرمایه هنرمند دانست و قضاوت آنها را اصل خواند.»
به گزارش خبرنگار ایلنا، در این نمایشگاه حدود 90 نقاشی از 11 دوره کاری حجت شکیبا در ورودی و سه طبقه گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران به روی دیوار رفته است که از آثار آبستره تا رئالیسم طبیعتگرا، عکس نگاریهای هایپر رئالیسم، تصویرآفرینی دورههای تاریخی ایران و نقاشی از ادبیات فاخر فارسی را دربرمیگیرد.
حجت شکیبا در گفتگویی این نمایشگاه را برآیندی از نیم قرن تلاش نقاشانهاش معرفی کرد و گفت: خلاصهای از مهمترین دورههای کاریام به تماشا درآمده است که شاید در این میان تنها نقاشیهای دوره قاجاریم غیبت داشته باشند. من در این سالیان دراز آنقدر کار کردهام که اگر گالری فرهنگسرای نیاوران چندین و چند طبقه دیگر هم داشت، باز هم دیوارها پرمیشدند، لذا چارهای جز نمایش خلاصه دورههایم نیست.
این نقاش پیشکسوت که جزو پیشگامان هایپر رئالیسم(نقاشی عکس گونه) ایران است و با نقاشی در شاهکارهای سینمایی تلویزیونی زندهیاد علی حاتمی، جایگاه خاصی در حافظه هنری جامعهمان دارد. تاکید کرد: برای من بسیار مهم است اقشار مختلف مردم بیایند، آثار مرا ببینند و از آن لذت ببرند؛ من مردم را بهترین قاضی میدانم و همیشه برای آنها کار کردهام، مردم بزرگترین سرمایه هنرمندند.
وی نقاشیهای «شاهنامه » و «مولانا » را متاخرترین دورههای کاریاش خواند و گفت: آثار تازهای از این دو مجموعه با خود به این نمایشگاه آوردهام که برای نخستین بار در یک گالری ارایه میشوند.
او درباره آثار آبسترهاش که در ورودی گالری آغازگر نمایشگاه هستند، گفت: این آثار به 40 سال پیش تعلق دارند. بسیاری نمیدانند من با آثار انتزاعی کارم را شروع کردم، این آثار را در پایان هنرستان و فارغالتحصیل شدن در دانشکده هنرهای زیبا خلق کردم که با الهام از موضوعاتی مثل انرژی، نفت، شهرسازی و بافت شهری پدید آمدهاند اما همان زمان احساس کردم اینگونه نقاشی با روح من سازگار نیست لذا به اصل خودم، همان عکاسخانه پدریام در گرگان بازگشتم و با الهام از تجارب دورههای کودکیام، نقاشیهای عکس گونه(هایپر رئالیسم) را پی گرفتم.
وی درباره تابلوی نقاشی «تالار آیینه » که در سال 1364 به سفارش زندهیاد علی حاتمی برای فیلم کمالالملک خلق شد. گفت: این تنها اثری ست که از مجموعه همکاریهایم با زندهیاد علی حاتمی برایم باقی مانده است، من با ایشان در خلق دلشدگان، هزار دستان و کمالالملک همراه بودم و «تالار آیینه » تنها تابلوی باقی مانده از آن همکاری دلنشین است که آن را درمیان آثار هایپر رئالیسم در طبقه زیرین به تماشای مردم گذاشتهام.
شکیبا همچنین درباره خلق آثار مولانا گفت: وقتی در کانادا مجموعه عکس «شادونا» را گرفتم حال و هوای عرفانی و آسمانی آن مرا بسیار برانگیخت تا این حس را در ادبیات فارسی بیابم و آن را در مدیوم نقاشی بازتاب دهم «مولانا » را بهترین گزینه دیدم؛ اتفاقا سماع فصل مشترک عکسهای شادونا و نقاشی های مولاناست که آنها را به وضوح در این آثار میبینید.
«حجت شکیبا » در پایان این گفتگو در پاسخ به این سوال که اگر دوباره به دنیا بیاید آیا بازهم نقاش میشود، گفت: من حتی قبل از تولدم نقاش بودم در بیوگرافی نوشتهام قبل از آنکه خواندن و نوشتن بدانم، نقاشی را شروع کردم.
نیم قرن نقاشی حجت شکیبا تا نهم خرداد در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران واقع در انتهای خیابان پاسداران، رو به روی پارک نیاوران، فرهنگسرای نیاوران به روی دیوار خواهد بود.