هوشنگ جاوید در گفتگو با ایلنا:
به داوران سپردهایم؛ سخت بگیرند
![به داوران سپردهایم؛ سخت بگیرند](https://cdn.ilna.ir/thumbnail/CNVfMDdVAC31/YdHYY4gWkVxziNocTLLHoQVar3TrxmvO0e6SENMutiBXz7JNO2nT2KLgCR9h7O_-3nIltEJmYeuFfrGwjohJ9MP_KX6Prp9btVWjPPHRnssW8gxw9auHbg,,/%D8%A8%D9%87+%D8%AF%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86+%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%9B+%D8%B3%D8%AE%D8%AA+%D8%A8%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D9%86%D8%AF.jpg)
گروههای شرکتکننده در سومین دوره از خنیاگران انقلاب اسلامی، توانستهاند تا حدود قابل قبولی به هدفهای بنیادین این جشنواره که همانا انعکاس دغدغهها و وقایع احتماعی و سیاسی روز جامعه است نزدیک شوند.
ایلنا: هوشنگ جاوید؛ دبیر علمی سومین جشنواره خنیاگران انقلاب اسلامی، در پایان نخستین روز از جشنواره و پس از اجرای هفت گروه، ضمن ابراز رضایت از سطح کیفی جشنواره و شیوهی برگزاری آن، از نزدیک شدن به اهداف اولیهی خنیاگر گفت.
وی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درمورد روز نخست جشنواره ملی موسیقی خنیاگران اظهار داشت: خوشبختانه گروههای شرکتکننده در سومین دوره از خنیاگران انقلاب اسلامی، توانستهاند تا حدود قابل قبولی به هدفهای بنیادین این جشنواره که همانا انعکاس دغدغهها و وقایع احتماعی و سیاسی روز جامعه است نزدیک شوند. آنچنان كه یکی دو گروه در آثار ارائه شدهٔ خود، بدون اینکه تاکیدی از سوی ما شده باشد؛ اتفاقات اخیر سیاسی کشور را بازتاب دادند.
جاوید در پاسخ به این سوال که آیا خنیاگر توانسته است مجموعهٔ قابل قبولی از گونههای مختلف موسیقی را گردآوری و ارائه کند، گفت: مساله این است که گروههای موجود، تا چه اندازه میتوانند با بهره گیری از موضوعات روز و با تکیه بر الحان و نغمههای خودشان و حتی با نوآوریهای متنوع، مضمون هنری مورد نظر حشنواره را پرورانده و ارائه کنند. در واقع هدف ما به کارگیری کاربردهای نو از فرهنگهای خودمان است. بدون اینکه به فرمهای بیگانه رجوع کرده باشیم.
وی ادامه داد: به همین سبب جوانانی که در این جشنواره شرکت میکنند، تمام اندیشههای خود را به کار میگیرند. مثلا گروهی دوست داشته چند صدایی کار کند، یک گروه به این فکر افتاده که از بم دوتار استفاده کند؛ یعنی به این درک رسیدهاند که از جشنوارههای پیشین تا این جشنواره؛ چیزی در ترکیب سازهاشان کم است و نهایتا به اضافه کردن بم دوتار رسیدهاند. یا آمدهاند و موضوعیتشان را دقیقتر کردهاند و به موضوعات مورد نظر جشنواره نزدیکتر و دقیقتر شدهاند.
دبیر علمی حشنواره خنیاگران ضمن بیان این مطلب که ابداعات و تلاشهای گروهها در این دوره، باعث شدهاند که تحولات رو به جلویی در جشنواره رقم بخورد، افزود: تحولات و ارتقا سطح را میتوان در مقایسهٔ گروهها نسبت به حضورهای پیشین خود در این جشنواری جستجو کرد. به اعتقاد من کار این گروهها چه به لحاظ فرم، چه به لحاظ مضمون و چه به لحاظ انتباق موضوع با نغماتی که به اجرا میگذارند، پیشرفت به سزایی داشه است.
وی اضافه کرد: گروهها به خوبی توانستهاند اندیشههای تازهٔ خود را وارد کار کنند و حتی بهرهگیری از موسیقی ردیف و دستگاه را میتوان در آثار ارائه شد دید که اشکالی هم ندارد. به هر حال یک جوانی که دارد در یک منطقهای از کشور زندگی میکند؛ از موسیقی ایرانی که موسیقی ملیمان نیز هست، بهره بگیرد بد نیست. ولی مساله اینجاست که همه چیز این اجراها، برخواسته از فرهنگ درونی خود و مناطق مختلف کشور هستند. این همان چیزی ست که ما به آن نیاز داریم برای آینده.
جاوید گفت: وقتی جوان نگرشهای خودی پیدا کند، یاد میگیرد که چگونه موسیقی بسازد و با چه رنگ و محتوایی بسازد. در این راستا؛ جشنواره هدایت کر این جریان است برای این حرکتها و از این دست تولیدات.
وی همچنین در مرود روند داوریها در سومین جشنوارهٔ خنیاگران انقلاب اسلامی، اظهار داشت: ما امسال از داوران جشنواره خواستهایم که کاملا داوریهاشان را بر اصول تکنیکالی موسیقی استوار کنند و در مواجهه با آثار و گروهها؛ سخت گیر باشند. به خاطر اینکه این جوانها مدعی هستند و اگر ما بخواهیم به شکلی اغراق آمیزی از آنها تعریف و تمجید کنیم، دچار نوعی غرور و نخوت میشوند و این غرور و نخوت مانع پیشرفت آنان میشود. در نتیجه ما تصمیم گرفتیم که در این جشنواره چه روی ترکیب ادوات، چه در بهره گیری ادوات، چه در بهره گیری از آوازها، سختگیری بیشتری نسبت به دورههای قبلی به خرج دهیم.
وی ادامه داد: در این صورت؛ شرکت کنندگان متوجه نقاط ضعف و قوت خود میشوند و میاموزند که از این به بعد باید روی چه بخشی از کارشان کار کنند و تکنیکشان را در چه حوزهای ارتقا بدهند. و نقاط ضعف خود را دریابند. با این حساب در فراخوان سال بعد، ما با گروههای قویتر و آثار شاخص تری روبرو خواهیم بود و هنرمندان میدانند که کجا میآیند و در چه جشنوارهای شرکت میکنند.
جاوید در تشریح معیارهای داوری توضیح داد: اساس داوریهای ما در این جشنواره، مضمون آثار است. این باری ما مهم است که گروهها کاربردهای درستی از موسیقی نسبت به آن مضمون مورد نظرشان؛ ارائه کرده باشند.
وی همچنین درمورد مقولهٔ آموزش به گروههای موسیقی توضیح داد: همانطور که میدانید غالب این بچهها، از مناطق و شهرستانهایی میآیند که با محرومیتهای متعددی مواجه هستند. یکی از اصلیترین محرومیتها، مسالهٔ آموزش است و ما بر این اساس، برای اولین بار بخش آموزشی را با برپایی دو کارگاه در روز دوم از جشنواره، برقرار کردهایم این کارگاههای جنبی کمک میکند جایگاه خود را دریابند و با فرم کارِ حماسی و انقلابی آشنا شوند و تفاوتهای این نوع موسیقی را با موسیقیهای بزمی و مجلسی دریابند