وزیر آموزشوپرورش:
مدارس غیردولتی به ازای خدمات ارائه نشده باید شهریه را به خانوادهها بازگردانند
وزیر آموزشوپرورش با حضور در شبکه اول سیما بابیان اینکه معلم، خانواده و دانشآموز باید درک روشنی از سند تحول داشته باشند، اظهار کرد: هیچ راهی برای توسعه پایدار جامعه جز از طریق اصلاح جریان یادگیری وجود ندارد.
به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید در ۱۵ شهریور گفت: آگاه هستیم که چه مسئولیت خطیری را برای سال تحصیلی جدید بر عهدهداریم. وقتی کرونا ما را در شرایطی قرارداد که نمیتوانستیم مدارس را دایر کنیم باید تدابیری را میاندیشیدیم. امسال سال تحصیلی را زودتر شروع میکنیم تا اگر شیوع کرونا ما را وادار به تعطیلیهای بیشتر کرد فرصت بیشتری داشته باشیم.
در شرایط قرمز کلاسها بهصورت غیرحضوری برگزار میشود
حاجی میرزایی درباره مناطق پرجمعیت که امکان فاصلهگذاری اجتماعی را ناممکن میکند، گفت: در شرایط قرمز امکان برگزاری کلاسهای حضوری نیست ولی اگر وضعیت زرد باشد و فاصلهگذاری ممکن باشد کلاسها حضوری برگزار میشود و در شرایط زرد و در کلاسهای با جمعیت بالا دانشآموزان بین روزهای زوج و فرد تقسیم خواهند شد.
وی افزود: با توجه به اینکه فعلاً تصویر روشنی از وضعیت شهریورماه در دست نداریم باید برنامهها منعطف باشد تا از وضعیتی به وضعیت دیگر قابلتغییر باشد.
حاجی میرزایی در ادامه درباره تصمیمات استانی در حوزه آموزش و پرورش گفت: استانها بنا به وضعیت خودشان تصمیمگیری میکنند.
دانلود بیش از ۲۷ میلیون باری برنامههای تلویزیونی
وزیر آموزشوپرورش در مورد فعالیت برخی مدارس در روزهای اخیر گفت: ممکن است در بعضی مدارس غیردولتی این اتفاق افتاده باشد که با آنها برخورد خواهد شد. هیچکس حق ندارد قوانینی که برای سلامت جامعه وضع شده است را نقض کند.
وی با اشاره به برنامههای آموزشی تلویزیون در ایام کرونا گفت: یکی از قدمهای بزرگ درراه تحقق عدالت آموزشی با همکاری تلویزیون میسر شد. مایل هستیم این همکاری استمرار داشته باشد چون بسیار مؤثر واقع شده است. طبق نظرسنجیهای انجام شده و بر اساس آمار دانلودها، نشان میدهد برنامهها مؤثر بودند. مثلاً بعضی برنامهها بیش از ۲۷میلیون بار دانلود شد.
اشکال آموزشهای تلویزیونی تعاملی نبودن آنها است
حاجی میرزایی درباره دانشآموزانی که به ابزارهای لازم برای آموزش آنلاین دسترسی نداشتند اظهار کرد: متعهد هستیم به همه دانشآموزان آموزش دهیم. آموزشهای تلویزیون خوب است اما تعاملی نیست و سامانه شاد تعاملی است ولی همگان به آن دسترسی ندارند. با توجه به اینکه هر شیوه آموزشی ممکن است کامل نباشد ما برای آن دسته از دانشآموزان که به آموزش شبکه شاد دسترسی نداشتند از بستههای آموزشی یا رادیویی استفاده کردیم. در بعضی مناطق دورافتاده هم معلمان به مدرسه رفتند و کلاسها را برای جمعیت کم تشکیل دادند. پیش از امتحانات هم برای رفع اشکال مدارس را بازگشایی کردیم که حدوداً ۲۰درصد دانشآموزان در مدارس حضور یافتند.
بهروزرسانی تدریجی شبکه شاد صورت گرفت
وی درباره ارزشیابیهای پایان سال تحصیلی گفت: سطح متوسط نمرات حتی نیم نمره افزایش پیدا کرد. درحالیکه سؤالات از ۱۰۰درصد کتاب بود و ما برای آن دسته از دانشآموزان که ممکن بود ۲۰درصد پایانی درس را خوب یاد نگرفته باشند از ۸۰درصد ابتدایی سؤال انتخابی طرح کردیم.
وزیر آموزشوپرورش درباره شبکه شاد و ملزومات آن گفت: بهتدریج اشکالات این شبکه را برطرف و امکانات مختلف را روی آن بارگذاری کردیم. امیدوارم برای سال تحصیلی جدید از ظرفیتهای بیشتری در شاد استفاده کنیم.
وی در مورد عدم دسترسی برخی به ابزارهای هوشمند گفت: امیدوارم برای دانشآموزانی که به اینترنت یا گوشی دسترسی ندارند تبلتهای ارزانقیمت دانشآموزی تهیه شود.
در شرایط کرونا چارهای جز رجوع به آموزشهای مجازی نداشتیم
حاجی میرزایی درباره آسیبهایی که از طریق دسترسی دانشآموزان به اینترنت جامعه را تهدید میکند، گفت: بسیاری از دانشآموزان از قبل به اینترنت دسترسی داشتند و محتوای آموزشی را در شبکه شاد بارگذاری کردیم. البته برنامهریزی کردهایم که اینترنت دانشآموزی را هم راهاندازی کنیم. آموزشوپرورش از این آسیبها آگاه است و با وزارت ارتباطات و شورای فضای مجازی همصحبت کردیم تا محیط مطمئن و امنی را برای دانشآموزان مهیا کنیم. البته باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که یکی از مهمترین وظایف حکومت آموزش است و ما چارهای نداشتیم جز اینکه از طریق فضای مجازی به ارائه خدمات آموزشی بپردازیم.
مدارس غیردولتی به ازای خدمات ارائه نشده باید شهریه را به خانوادهها بازگردانند
وزیر آموزشوپرورش درباره شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی گفت: اگر مبالغی بابت خدمات فوقبرنامه دریافت شده و خدمات ارائه نشده است باید مبلغ دریافتی به خانواده بازگردانده شود یا بهحساب شهریه سال بعد گذاشته شود.
وی درباره مشکلات مدارس غیردولتی نیز گفت: اگر مدارس نیرویی را اخراج نکرده باشند میتوانند از وامی به مبلغ حداکثر ۱۶میلیون تومان استفاده کنند.
اختصاص۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات کمبهره برای مراکز آموزشی و فرهنگی در ایام کرونا
حاجی میرزایی افزود: در ستاد کرونا و هیئت دولت۱۰هزار میلیارد تومان تسهیلات کمبهره برای تمام مراکز آموزشی و فرهنگی در نظر گرفته شد که مؤسسان مدارس غیردولتی هم میتوانند از این امکان استفاده کنند و به ازای هر نیروی خود ۱۶میلیون تومان وام کمبهره بگیرند که تعدادی هم ثبتنام کرده و از این تسهیلات استفاده کردهاند.
معلم، خانواده و دانشآموز باید درک روشنی از سند تحول داشته باشند
وی درباره اجرای سند تحول بنیادین نیز گفت: سند تحول مهمترین مأموریت آموزشوپرورش است. باید فعالیتهای خودمان را با توجه به سند ساماندهی کنیم. سند ۹سال پیش مصوب شد و در این مدت اقدامات زمینهساز مختلفی انجام شده است. زیر نظامهای سند تحول، تدوین شده و در شورای عالی آموزشوپرورش تصویب و از سوی رئیسجمهور ابلاغ شده است. اهداف دورههای تحصیلی نیز به تصویب رسیده است.
وزیر آموزشوپرورش افزود: براساس سند باید از آموزش محوری به سمت تربیت محوری سوق پیدا کنیم. انتقال از معلم به مربی و انتقال از محتوای آموزشی به سمت محتوای پرورشی که فرد را برای ورود به زندگی آماده میکند باید صورت گیرد. تربیت در ساحتهای ششگانه باید انجام شود. رویه فعال، متکی بر آموزش صرف است و فعالیتهای پرورشی در قالب فوقبرنامه دنبال میشود.
استخراج ۲۵ برنامه تحولی در آموزشوپرورش بر اساس سند تحول
حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه جامعه مخاطب انتظار دارد تحول را به چشم مشاهده کند، عنوان کرد: معلم، خانواده و دانشآموز باید درک روشنی از سند تحول داشته باشند. روشی که همکاران ما در سالهای گذشته انتخاب کردند این بود که برای گفتمان سازی به توضیح دادن درباره سند اکتفا کردند. این توضیح لازم است اما کافی نیست. بهعنوانمثال اگر بتوانیم نشان دهیم که دانشآموز در طول تحصیل به یک مهارتی دست پیدا میکند که قابلیتهای او را افزایش میدهد و خانواده دانشآموز و معلم از آن استقبال میکنند. وقتی اینها در حد گزارههای هدف و در حد گفتوگو باقی میماند، اثرگذاری لازم را ندارد اما وقتی درصحنه مدرسه ظهور و بروز مییابد اثرگذار و جذاب هم میشود.
وی در ادامه بابیان اینکه ۲۵برنامه تحولی را استخراج کردیم، به سیاست همسوسازی محتوای درسی با سند که چند سال قبل انجام شد اشاره کرد و گفت: این روش همسوسازی کافی و مناسب نبود. اکنون تولید محتوا بر اساس سند شروعشده و راهنمای تولید تمام بستههای یادگیری برای تمام پایهها تا آخر امسال به اتمام میرسد و از سال۱۴۰۰بر اساس اهداف سند، محتوا تولید میشود که یک کار درازمدت است.
حاجی میرزایی ادامه داد: سند تحول بنیادین به بودجه نیازمند است و در آموزشوپرورش ۹۸درصد پولی که میگیریم صرف حقوق میکنیم و کمتر مجال پیدا میکنیم که به جنبههای کیفی توجه کنیم.
هیچ راهی برای توسعه پایدار جامعه جز از طریق اصلاح جریان یادگیری وجود ندارد
وی بابیان اینکه هیچ راهی برای توسعه پایدار جامعه جز از طریق اصلاح جریان یادگیری وجود ندارد، گفت: هر تحولی به میزانی پایدار است که در جریان یادگیری جامعه رسوخ کرده باشد. بیشترین افزایشی که دولت در فاصله سالهای ۹۲تا ۹۹در حقوق کارکنان خودش اعمال کرده متوجه فرهنگیان است. اینطور نبوده که افزایش فقط مربوط به کادر اداری باشد. همه کارکنان ما مشمول این افزایشها شدهاند.
اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان وام کمبهره برای ساخت مسکن فرهنگیان
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه ۳۲۰هزار معلم شاغل و بازنشسته برای استفاده از مسکن ثبتنام کردند، اظهار کرد: فعلاً اطلاعات ۷۵هزار نفر تایید شده و در اولویت هستند و مقدمات ساخت واحد برای حدود ۲۵هزار مورد فراهمشده است. ۴۰۰۰میلیارد تومان وام با بهره ۴درصد از بانک ملی برای آورده اول فرهنگیان در نظر گرفته شده و وام بانک مسکن هم هست و شرایط مناسبی برای مسکن دار شدن این افراد فراهم شده است.
اصلاح ۱۱ باره قانون استخدام نهضتیها و معلمان حقالتدریس
حاجی میرزایی درباره وضعیت تأمین نیروی انسانی گفت: در قانون آمده افرادی که میخواهند استخدام شوند منحصراً باید از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی بیایند؛ اما براساس قانونی در سال ۸۸که ۱۱بار اصلاحشده ۱۹۷هزار نفر استخدام شدهاند و ۱۰۰هزار نفر دیگر منتظر هستند که به این خیل بپیوندند؛ اما این روش مناسب نیست و باید این امکان را داشته باشیم که از بین افراد بهترین انتخابها را داشته باشیم. از این تعداد امسال ۲۵هزار نفربر حسب امتیازات دریافتی استخدام میشوند.