حاجیمیرزایی:
توسعه کمیت و کیفیت پایدار به یادگیریها بستگی دارد/ آموزش و پرورش از لاک خود بیرون بیاید
وزیر آموزش و پرورش گفت: مسئله توسعه پایدار حل نخواهد شد مگر اینکه در جریان یادگیری جامعه تحول ایجاد شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، همایش گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مرکز همایشهای صداوسیما برگزار شد.
حاجی میرزایی در این برنامه به عنوان کرد: قانون شوراها که در سال ۷۲ تصویب شده است یک قانون بسیار مترقی، مهم و تاثیرگذار است که میتواند مشارکت گسترده را فراهم کند و همچنین ارتقاء کیفی و کمی آموزش و پرورش را به دنبال دارد. این شورا گام مهمی در بعد همافزایی منطقهای است که اگر به درستی مدیریت شود بسیاری از مسائل ما حل خواهد شد. در این قانون احکام خیلی خوبی در رابطه با آموزشهای کمی و کیفی تخصیص منابع، پیوند آموزش و پرورش با سایر بخشها، پیوند آموزش و پرورش با مسائل بومی، تأسیس و توسعه فضاهای آموزشی، توسعه عدالتهای آموزشی و حمایت از کودکان نیازمند آموزش ذکر شده است.
وی ادامه داد: علیرغم همه توسعههایی که این قانون داشته باید بگویم که برخی از بخشهای آن معطل مانده که برای اجرای آن باید برنامهریزی کنیم. توسعه این مشارکتها و اجرای محورهایی که عرض کردم و همچنین تحقق اینها مشارکت یک امر راهبردی است. هرچند که تقسیم کار اجتماعی ما را از هم جدا کرده و هر کسی در حوزه خاص خود فعالیت میکند اما دستیابی به موفقیت پایدار و حل مسائل به شیوهای اثربخش و به شکل تجمیعی ضرورت دارد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: ما همه برای پیشرفت و توسعه ایران تلاش میکنیم. یکی از طریق پیشرفت صنعت یکی با توسعه کشت و کشاورزی. اما چه عاملی کمک کننده توسعه دهنده بخشهای علمی، فرهنگی و اجتماعی جامعه است؟ وحدت نظری در میان همه اندیشمندان علوم اجتماعی نشان میدهد توسعه کمیت و کیفیت یادگیری بسیار تاثیر گذار است.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: انسانها همانگونه که یاد گرفتند عمل میکنند بنابراین از تجمیع یادگیریهای فردی یادگیریهای عملی و از تجمیع یادگیریهای عملی کارهای گروهی شکل میگیرند. بنابراین توسعه کمیت و کیفیت پایدار به یادگیریها بستگی دارد. مسئله توسعه پایدار حل نخواهد شد مگر اینکه در جریان یادگیری جامعه تحول ایجاد شود. بنابراین هر کسی با هر هدفی که در جامعه اسلامی تلاش میکنند بداند نقطه اتصال و اشتراک همه چیز یادگیری جامعه است.
وی افزود: ظرفیت نظام آموزش و پرورش باید در خدمت فهم درست از آموزشها و تحولات باشد. آموزش و پرورش باید از لاک خود بیرون بیاید و اجتماعیتر شود. شوراهای آموزش و پرورش عرصه نابی برای اهتمامهای اصولیتر هستند. ما باید به افراد فرصت مشارکت در جامعه را بدهیم تا آنها ظرفیتهای خودشان را ارتقا دهند باید فرصت بدهیم که اعتماد به نفس پیدا کنند و به مسائل پیرامون شان بیندیشند و برای آنها راه حل پیدا کنند.
حاجی میرزایی بیان کرد: از سال ۶۶ در قانون آموزش و پرورش آمده هر دانشآموزی که در رشتههای نظری و فنی و حرفهای تحصیل میکند باید با یک مهارت مورد نیاز جامعه آشنا شود. این یکی از ماموریتهای مهم و مفهومی است که رهبر معظم انقلاب و هم رئیسجمهور نسبت به آن تاکید دارند از این رو به ظرفیت شورا نیازمند هستیم. رمز توسعه پایدار این است که ما باید از لاک خودمان بیرون بیاییم و این از طریق بعد شوراها امکان پذیر است.