خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

آخرین وضعیت بیمارستان‌های ناایمن در تهران

آخرین وضعیت بیمارستان‌های ناایمن در تهران
کد خبر : ۱۵۳۹۳۳۰

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با ابراز تاسف از اینکه در برنامه هفتم توسعه بخش‌های مربوط به ایمنی ومدیریت بحران تقریبا حذف شده است، درباره ایمن‌سازی بیمارستان‌های ناایمن توضیحاتی را ارائه کرد.

«علی نصیری» رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات صورت گرفته در راستای ایمن‌سازی بیمارستان‌ها گفت: با همکاری وزارت راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات شهرسازی، نظام مهندسی ساختمان و سایر نهادهای مرتبط در حال پیگیری ارزیابی سازه‌ای ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه شهر هستیم. در این برنامه همه بیمارستان‌های شهر تهران را در دستور کار برای ارزیابی قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که با قید اولویت در همین پاییز امسال تمام بیمارستان‌ها را تعیین تکلیف کنیم، ادامه داد: تعدادی از بیمارستان‌ها حدود ۳۵ تا ۴۰ مورد، ارزیابی شده‌اند و اقدامات لازم درخصوص آن‌ها صورت گرفته است و برخی دیگر در دست ارزیابی هستند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تصریح کرد: بیمارستان‌ها هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. به‌عنوان مثال، در بیمارستان بوعلی ما به طور مثال ۱۳ سازه داریم که هر کدام شرایط خاص خود را دارند. ما در برخی از بیمارستان‌ها، سازه‌هایی داریم که در گروه B هستند و برخی در گروه C و D. در بیمارستان بوعلی عمده سازه‌ها درجه ناایمنی بالایی داشتند که الحمدلله با ورود دادستان و همکاری دانشگاه آزاد، برنامه‌ای یک‌ساله برای ایمن‌سازی این بیمارستان تدوین شده است. در این برنامه، ظرفیت ورودی بیمارستان کاهش یافته و برخی از بخش‌ها به ساختمان‌های کم‌خطرتر منتقل شده‌اند.

نصیری با بیان اینکه یک سری اقدامات انجام شده که ظرف یک بازه زمانی یکساله ایمن‌سازی اتفاق بیفتد، گفت: قرار است از ساختمان‌های مجاور بیمارستان هم که مربوط به دانشگاه آزاد است کمک گرفته شود تا در هنگام تخریب و نوسازی و یا مقاوم‌سازی ساختمان‌های ناایمن این بیمارستان، از این ساختمان‌ها که کاربری غیردرمانی و آموزشی داشته‌اند، استفاده شود، تا زنجیره خدمات‌رسانی به بیماران قطع نشود.

وی ادامه داد: در بیمارستان حضرت رسول (ص) ساختمان ناایمن این بیمارستان تخریب شده و گودبرداری شده است و به دلیل محدودیت‌های مالی که دولت دارد از ظرفیت خیرین استفاده شده است و از همین‌رو یک خیر پای کار این بیمارستان آمده است و بجای ساختمانی که تخریب شده و ۱۰۰ تخت داشته است ساختمان جدیدی با ۳۰۰ تخت ساخته می‌شود.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان کرد: درست است که به دلیل ساخت و ساز ما با یک افت مواجه هستیم، اما بعد از اینکه ساخت و ساز کامل شود و ساختمان جدید احداث شود ظرفیت جدید با وضعیت ایمنی مناسب به شهر اضافه خواهیم کرد و با این کار نه تنها ظرفیت بستری کم نمی‌شود بلکه افزایش هم پیدا می‌کند.

نصیری با تاکید براینکه دستگاه‌ها باید پای کار باشند، تصریح کرد: چگونه است که وقتی که زلزله می‌آید یا ساختمان‌هایی آتش می‌گیرد بعد از وقوع حادثه پول داریم که بازسازی کنیم مانند پلاسکو، بالاخره پلاسکو ساخته شد. چرا بخشی از آن پول حدود ۱۰ درصد یا ۲۰ درصد آن قبل از اینکه اتفاقی بیفتد و تعدادی انسان جان خود را از دست بدهند و مردم ناامید شوند و چرخه خدمت‌رسانی به مردم مختل شود هزینه پیشگیری نمی‌شود وقبل از حادثه اقدام نمی‌کنیم؟ دفتری با عنوان کاهش خطرات و بلایای طبیعی در سازمان برنامه و بودجه وجود داشت که تعطیل شده است و چرا این سازمان این دفتر را مجددا احیا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در برنامه هفتم توسعه نیز بخش‌های مربوط به ایمنی ومدیریت بحران نیز تقریبا حذف شده است، تاکید کرد: مشکل ما این است که چرا نباید بجای مدیریت بحران به دنبال مدیریت ریسک برویم ما نباید بایستیم که بحران رخ دهد و بعد به اصطلاح آن را جمع کنیم ما باید بجای اینکه بعد از حادثه چندین برابر بودجه هزینه کنیم و با تعداد بسیاری افراد آسیب دیده و از بین رفته مواجه باشیم بخش اندکی از آن هزینه را قبل از حادثه اختصاص دهیم. همیشه می‌بینیم که بعد از حادثه به طور مثال دولت به سیل‌زدگان و افرادی که زلزله زده‌هستند ویا باغ‌هایشان را سرماه زده است کمک کرده است، اما کمتر می‌شنویم که دولت به ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی کمک کرده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز