معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد:
ایجاد نظامات قانونی در خصوص انسداد مبادی بیسوادی و جذب بازماندگان از تحصیل
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به دو رویکرد اساسی در معاونت ابتدایی اشاره کرد و گفت: یک رویکرد ناظر به حل مسائل جاری و تدبیر امور است و در رویکرد دوم ناظر به برنامه تحولی آموزش ابتدایی است که مبتنی سند تحول بنیادین پیگیری میشود.
به گزارش ایلنا، حمید طریفی حسینی در دومین نشست سالانه معاونان و کارشناسان مسئولان، کارشناسان پیش دبستانی، کارشناسان تکنولوژی و آموزش دبستانی مناطق نوزدهگانه آموزش و پرورش ابتدایی شهر تهران که با حضور تهرانی معاون توانمندسازی سازمان ملی تعلیم وتربیت کشور، معصومیان معاون آموزش ابتدایی شهر تهران و قربانی مهر مدیرآموزش و پرورش منطقه ۱۹ به میزبانی این منطقه تشکیل شد، ضمن تبریک ایام ماه شعبان و ولادت با سعادت حضرت علی اکبر (ع) به اهمیت جایگاه نظام آموزش ابتدایی به عنوان اساسیترین رکن در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: یکی از برنامههای راهبردی ما ارتقای جایگاه آموزش ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت است.
طریفی حسینی با اشاره به اینکه برخی از موضوعاتی همچون سواد خواندن و زبان آموزی و تفکر یا انسداد مبادی بیسوادی و جذب بازماندگان از تحصیل در ادوار مختلف در معاونت آموزش ابتدایی دنبال شدهاند، بر لزوم ورود بخشهای محتوایی این موضوعات به برنامه درسی در قالب بستههای تربیت و یادگیری و تبدیل و همچنین ایجاد نظامات قانونی و حقوقی لازم برای پیگیری کارآمد برخی از موضوعات دیگر همچون انسداد مبادی بیسوادی و جذب بازماندگان از تحصیل تاکید کرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به دو رویکرد اساسی در معاونت ابتدایی اشاره کرد و گفت: یک رویکرد ناظر به حل مسائل جاری و تدبیر امور است و در رویکرد دوم ناظر به برنامه تحولی آموزش ابتدایی است که مبتنی سند تحول بنیادین پیگیری میشود و در این میان اصالت با رویکرد دوم است. حل مسایل و چالشهای جاری حوزه آموزش ابتدایی نیز با توجه به اثرگذاری آنها بر برنامههای کیفیت بخشی و تحولی معاونت تدبیر خواهد شد.
وی در ادامه به اجرای نظام دوری دوره سهساله اول دبستان اشاره کرد و گفت: در راهکارهای سند تحول بنیادین به اختصار به نظام دوری به عنوان یک راهکار اساسی برای رشد و هدایت دانش آموزان در مسیر تعالی زندگی در سه سال اول آموزش یاد شده است که با توانمندسازی معلمان میتوان به استعداد پروری، زبان آموزی، تفکر و رشد شناختی دانشآموزان در خلال سه سال دوره اول ابتدایی پرداخت.
طریفی حسینی افزود: مدرسه نقطه اتکای دولت و ملت در فرایند رشد و توسعه همه جانبه کشور و کانون تربیتی محله است. به این ترتیب مدرسه و محله باید کنشگری فعال و متقابل نسبت به هم داشته باشند و این موضوع در دوره ابتدایی با حضور موثر اولیاء در مدارس نمود بیشتری پیدا کرده است.
وی با تاکید بر شناسایی استعدادها و توانمندیهای دانش آموزان در مدرسه خاطر نشان کرد: در شناسایی استعدادها باید از رویکردهای مسابقهای و جشنوارهای عبور کرد و برنامههای جامع و همگانی برای شناخت و پرورش استعدادها و ظرفیتهای تمام دانشآموزان در مناطق مختلف کشور را در نظر گرفت.
طریفی حسینی با تاکید بر پرورش تفکر خلاق در دانش آموزان برای ارتقای نسلی باهوش، فکور و مبادی آداب و متخلق به اخلاق اسلامی خاطر نشان کرد: از دیگر برنامههای اساسی در آموزش ابتدایی بسط عدالت تربیتی و ایجاد فرصتهای برابر آموزشی است که توجه به تحقق تربیت تمام ساحتی برای تمام دانش آموزان و توجه به تفاوتهای فردی و استعدادها و نیازهای متفاوت دانش آموزان و انطباق شرایط آموزشی به این امر نیز در ذیل عدالت آموزشی دنبال خواهد شد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در پایان سخنان خود به توانمندسازی معلمان در رابطه با آموزش دانش آموزان با اختلالات یادگیری و نیازمند توجه خاص آموزشی تاکید کرد و گفت: از مأموریتهای مهم گروههای آموزشی اجرای برنامهها و اقدامات موثر در توانمندسازی حرفهای معلمان و ارزیابی صلاحیتهای حرفهای آموزگاران است.