خبرگزاری کار ایران

در صحن شورای شهر مطرح شد؛

تشریح خدمات شهرداری تهران در اربعین/ دستورالعمل‌های استقبال از مهر از ۲۰ روز پیش ارسال شده است

تشریح خدمات شهرداری تهران در اربعین/ دستورالعمل‌های استقبال از مهر از ۲۰ روز پیش ارسال شده است
کد خبر : ۱۳۹۸۶۷۷

معاون شهردار پایتخت ضمن تاکید بر این که دستورالعمل‌های استقبال از مهر از ۲۰ روز قبل به شهرداری‌های مناطق ارسال شده است، به تشریح خدمات شهرداری تهران در مراسم اربعین ۱۴۰۲ پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد امین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش از اقدامات شهرداری در ایام اربعین حسینی (ع) گفت: در موضوع استقبال از مهر، از قبل از ایام اربعین جلساتی با دستگاه‌های مختلف برگزار شد. دستورالعمل‌ها در رابطه با استقبال از مهر و آغاز سال تحصیلی نیز از ۲۰ روز پیش به شهرداری‌های مناطق ارسال شده و کمیته‌هایی در اداره‌کل آموزش شهروندی شکل گرفته است.

وی همچنین در تشریح اقدامات شهرداری تهران در مراسم اربعین اظهار داشت: راهپیمایی شاید یک نگاه حداقلی به موضوع اربعین باشد؛ نگاه والای مقام معظم رهبری در رویکردهای ما نهفته است و باید خود را به این نگاه تا آنجا که می‌توانیم نزدیک کنیم و در ابتدای امر لازم است شرح راهبردهای خود را با نگاه رهبر معظم انقلاب تطبیق بدهیم.

این مقام مسئول در شهرداری تهران خاطرنشان کرد: شهرداری تنها نباید نگاه پشتیبانی داشته باشد و ظرفیت مدیریت شهری فراتر از این است که تنها از یک بعد به اربعین نگاه کند؛ بر این اساس، امسال راهبرد اجتماعی، خدماتی و فرهنگی در اربعین در پیش گرفته شد. امسال به سمت مردمی‌سازی اربعین حرکت کردیم، زیرا معتقدیم اربعین حسینی (ع) از ابتدا تا انتها با مردم شکل می‌گیرد و یکی از مثال‌های درست مردمی‌سازی به شمار می‌رود.

حضور بیش از ۴ میلیون ایرانی در مراسم اربعین امسال

توکلی‌زاده با تاکید بر برقراری ارتباط توسط شهرداری با موکب‌داران در قرارگاه‌ها عنوان کرد: در یک کار مشترک با جبهه فرهنگی نزدیک به هزار فعال اربعینی در کنار هم قرار گرفتند و ارتباط مناسبی بین اربعینی‌های کشور شکل گرفت.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان این که ۴ میلیون و ۵۰ هزار ایرانی در اربعین امسال شرکت کردند، یادآور شد: حج نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ هزار زائر دارد، اما در اربعین امسال بیش از ۴ میلیون نفر شرکت کردند و این رقم به جز آمار افرادی است که در مراسم جاماندگان شرکت کرده‌اند.

وی با بیان این که در اربعین امسال تمرکز بر نجف و کربلا کافی نبود، گفت: با وجود این که امیدواریم تعداد زائران ایرانی از ۱۰ میلیون نفر عبور کند، ولی باید توجه داشت که نوع نیازها و اقتضاها با این میزان جمعیت متفاوت خواهد شد.

تشکیل دبیرخانه دائمی ستاد اربعین در شهرداری تهران

توکلی‌زاده با بیان این که مراسم اربعین تا ۱۵ سال آینده در تابستان اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: حضور دانش‌آموزان در حماسه اربعین از برکات این همزمانی با فصل تابستان است و در همین راستا به سمتی رفتیم که موکب‌های نوجوانان راه‌اندازی شوند و تولیدات نوجوان‌ها مورد توجه قرار گرفت و این قشر از جامعه در اجرای برنامه‌های اربعین امسال دخیل شدند‌.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: دبیرخانه دائمی ستاد اربعین امسال در شهرداری تهران تشکیل شد. دوره گذشته دانش خود را از ما دریغ نکرد و توانستیم از آن بهره بگیریم. باید نزد افراد قبلی آموخته‌ها را یاد می‌گرفتیم و امروز با راه‌اندازی دبیرخانه دائمی، دستورالعمل‌هایی وجود خواهد داشت که می‌تواند براساس آن گام‌های بعدی را برداشت.

این مقام مسئول در شهرداری تهران با بیان این که پایه و اساس اقدامات شهرداری در اربعین، موضوع خدمات شهری است، یادآور شد: همکاران ما در حوزه خدمات شهری در این گرما زحمت کشیدند و راه را برای ما باز کردند تا برنامه‌های فرهنگی را اجرا کنیم؛ وقتی حوزه‌های مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند، باید قرارگاه‌هایی تشکیل شود که بتوانند اقدامات را مدیریت کنند؛ لذا شهرداری‌های مناطق به عنوان اعضای قرارگاه‌ها انتخاب شدند و تکلیف هر قرارگاه از لحاظ وظایف و زمان شروع و پایان کار مشخص شد.

وی با تاکید بر این که در برنامه‌های فرهنگی اربعین امسال سعی شد جبهه فرهنگی انقلاب تقویت شود، خاطرنشان کرد: در گذشته بنری که چاپ می‌شد، ده‌ها آرم داشت و یک شعار، اما در اربعین امسال سعی شد این آرم‌ها کنار زده شود.

استقبال کودکان از توزیع لباس‌های منقش به تصویر سردار سلیمانی و شهید ابومهدی

توکلی‌زاده با بیان این که اربعین یک اقدام ملی و یا فراملی است، گفت: وزیر کشور و معاونان ایشان در راس امور اربعین هستند و دستگاه‌های مختلف در کنار کلانشهرها حضور دارند و براساس تقسیم کار ملی وارد عمل می‌شوند؛ شهرداری تهران در چند کمیته عضو یا مسئول است، به نحوی که معاون خدمات شهری شهرداری تهران، رئیس ستاد خدمات شهری اربعین در کل کشور است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان این که پویش‌های مردمی امسال تحت عنوان «حیاتنا الحسین (ع)» کارهای خود را انجام دادند، اعلام کرد: با همکاری صدا و سیما برنامه‌های خوبی با این محور ساخته شد که از جمله می‌توان به برنامه «از سرگذشت» و «باب القبله» اشاره کرد که هنرمندان در این زمینه با ما همکاری خوبی داشتند.

وی با اشاره به تولید اقلام فرهنگی برای کودکان و نوجوانان توسط معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، یادآور شد: لباس‌هایی منقش به تصویر سپهبد شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس بین این قشر توزیع شد که با استقبال بسیار بالایی روبه‌رو شد.

ارائه خدمات به نابینایان، ناتوانان و سالمندان در مراسم اربعین

توکلی‌زاده همچنین ضمن تقدیر از نیروهای حوزه سلامت شهرداری تهران برای خدمت‌رسانی به زوار در اربعین امسال، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته خدمات «شرکت شهر سالم» عمدتا به نیروهای شهردای ارائه می‌شد، اما امسال با کمک گروه‌های داوطلب، این خدمات به عموم زائران ارائه شد.

معاون شهردار تهران با تاکید بر این که بنای ما بر این بود که در ابتدا پشتیبان خدمات‌رسانی پزشکی به نیروهای شهرداری باشیم و در درجه دوم به زائران خدمات ارائه دهیم، گفت: در حوزه بهداشتی و خدماتی، امسال توسعه سرویس‌های بهداشتی ثابت و سیار را شاهد بودیم و علاوه بر نجف و کربلا، ۱۲۰ چشمه سرویس بهداشتی در سامرا نصب شد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری پایتخت با بیان این که امسال در شلمچه با نیروهای فعال و جبهه فرهنگی انقلاب ارتباط خوبی برقرار شد، گفت: جلسات موکب‌داران شلمچه در موکب محبان الرضا (ع) برگزار شد و ۷۰ نفر از افراد نابینا در این موکب از زائران پذیرایی کردند.

وی با اعلام این که اختصاص ویلچر جهت رفاه سالمندان و ناتوانان جسمی در مرز زرباطیه یکی دیگر از خدمات شهرداری بود، گفت: موکب شهر سالم و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران از دیگر خدمات شهرداری تهران در مرز خسروی به شمار می‌رود.

استقرار موکب تخصصی کودک و نوجوان و موکب بین‌المللی زنان در نجف  

توکلی‌زاده با بیان این که ۵ کیلومتر سایه‌بان در طول مسیر مرز چزابه نصب شد، خاطرنشان کرد: کار در مرز مهران نیز سخت بود و موکب مادر و کودک در این مرز برقرار شد و برنامه‌های فرهنگی در این مرز همچون سایر مرزها به اجرا درآمد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر این که ارتباطات خوبی با شهرداری نجف در اربعین امسال برقرار شد، گفت: مستندسازی مفصلی در قرارگاه نجف صورت گرفت و از سویی دیگر در برنامه طریق الحسین (ع) ارتباطات مناسبی با شهرداری‌های واقع در مسیر شکل گرفت و در این مسیر موکب تخصصی کودک و نوجوان و موکب بین‌المللی زنان مستقر شد.

این مقام مسئول در شهرداری تهران با بیان این که ۴۰۰ نیروی خدماتی در اربعین امسال در صحن عقیله (س) خدمت‌رسانی کردند، یادآور شد: چهره‌های خاصی را در بین نیروهای داوطلب در این صحن دیدیم که به زائران خدمات‌رسانی می‌کردند.

وی در پایان گفت: امسال موکب هزار نفری برای اسکان خادمان مردمی در کاظمین شکل گرفت و از سویی دیگر در سامرا خیمه‌ای توسط شهرداری تهران جهت اسکان زائران مستقر شد و پارکینگ جدیدی در این شهر شکل گرفت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز