خبرگزاری کار ایران

دفتر انجمن زبان و ادب فارسی ایران در دانشگاه اصفهان افتتاح شد/ تلاش برای ایجاد ۱۰ شعبه بین‌المللی

دفتر انجمن زبان و ادب فارسی ایران در دانشگاه اصفهان افتتاح شد/ تلاش برای ایجاد ۱۰ شعبه بین‌المللی
کد خبر : ۱۳۷۷۸۶۰

رئیس انجمن زبان و ادب فارسی ایران در مراسم افتتاحیه شعبه این انجمن در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی از جهت ساختاری، تعداد اعضا و نوع فعالیت در شمار بزرگترین انجمن‌های علمی کشور قرار دارد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی دانشگاه اصفهان، «حسین هرسیج» رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم افتتاحیه شعبه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه اصفهان زبان و ادبیات فارسی را یکی از مهمترین مؤلفه‌های ارتقای قدرت نرم دانست و تصریح کرد ترویج زبان و ادبیات فارسی می‌تواند نقشی مهم در افزایش قدرت نرم ایران اسلامی داشته باشد. 

رئیس دانشگاه اصفهان، افتتاح دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در استان اصفهان را بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: استقراردفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی و برخورداری از نقش کلیدی در ابعاد مختلف و شاخصهای مربوط به فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی امریبسیار مهم و ضروری بود که به لطف خدا و همت دکتر میرباقری فرد، امروز با افتتاح این دفتر در دانشگاه اصفهان، این امر تحقق یافت. 

هرسیج در این مراسم افزون بر تبیین نقش ترویج زبان و ادبیات فارسی بر ارتقای قدرت نرم و دیپلماسی علمی و فرهنگی، چند مأموریت اساسی را در این باب یادآوری کرد: نخست جامعه‌محوری و تمدن‌سازی است که هر دو ارتباطی تنگاتنگ با ارتقا قدرت کشور در ابعاد مختلف دارند. 

وی با بیان اینکه از دانشگاه‌ها انتظارمی‌رود فراتر از قدرت سخت و نیمه سخت عمل کنند، گفت: تاثیرگذاری دانشگاه‌ها برای حل مسائل جامعه می‌تواند منجر به افزایش قدرت کشور شود و تاثیرگذاری در تمدن‌سازی نیز معطوف به اقتدار نرم است که این دو موضوع اهمیتبسیاری دارند. 

هرسیج در ادامه گفت: قدرت نرم یعنی ما بتوانیم فتح قلوب و دل‌ها را داشته باشیم و بدون تردید فتح قلوب با زور و اجبار انجام نمی‌شود بلکه با منطق و استدلال باید صورت بگیرد. 

وی افزود: در هر کشوری یکی از شاخصه‌های مهم قدرت نرم در بحث‌های فرهنگی زبان و ادبیات است که در کانون توجه همۀکشورهای جهان است. 

رئیس دانشگاه اصفهان، یکی از محورهای ضروری در ترویج زبان و ادب فارسی را بحث شبکه‌سازی چه در داخل و چه در خارج از استان دانست و تصریح کرد: با وجود فضای مجازی می‌توان این شبکه‌سازی را بیش از پیش تقویت کرد. 

وی شبکه‌سازی در بین دانشگاه‌های استان و در سطح کلان بین استان‌های مختلف را راهی برای گسترش تبادلات علمی و دیپلماسی علمی دانست. 

هرسیج شبکه‌سازی را بهره‌مندی از ایده‌ها و نظریه‌های مختلف برشمرد که منجر به هم‌افزایی افراد شاخص و ممتاز می‌شود و این هم افزایی در ارتقا سطح علمی کشور بسیار مفید و موثر است. 

هرسیج در ادامه ضمن تاکید بر بین المللی‌سازی دانشگاه‌ها افزود: افرادی از کشورهای منطقه هستند که نیاز جدی برای تقویت مراکز زبان و ادب فارسی دارند و باید نیروهایی را تربیت کنیم که با هماهنگی ساختارهای وزارت علوم این مسئولیت را برعهده بگیرند. 

وی تصریح کرد: ما باید از ظرفیت دانشگاه اصفهان برای کمک به دولت در بحث ترویج زبان و ادب فارسی در سطح بین الملل به نحو مطلوب استفاده کنیم. 

هرسیج در ادامه انتشارات را به عنوان یکی دیگر از شاخص‌های کلیدی و مهم ترویج زبان و ادب فارسی در سطح ملی و بین المللی معرفی و تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای منطقه نیازمند ارائۀ منابع غنی فرهنگی کشور ما هستند و این موضوع می‌تواند به ارتقا قدرت نرم ما در منطقه کمک کند. 

وی ضمن تاکید بر علاقه‌مندی فارغ‌التحصیلان غیر ایرانی در دانشگاه‌های کشور به فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی اظهار کرد: بدون تردید پرورش فکری و معنوی دانشجویان غیرایرانی تأثیرات مثبت سیاسی را به همراه خواهد داشت. 

رئیس دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود افراد صاحب قلم و صاحب سبک در اصفهان باید فرهنگ تجلیل و تکریم از این فرهیختگان فعال شود و افراد شاخصی که سال‌ها در حوزۀ فرهنگ و زبان و ادب فارسی قلم فرسایی کرده‌اند شناسایی و در برنامه‌های مختلف علمی، آموزشی و فرهنگی از ایشان تجلیل شود. 

هرسیج ضمن اشاره به منویات مقام معظم رهبری با این محتوی که: زبان و ادب فارسی قرار است به زبان علم تبدیل شود، تصریح کرد: همه دانشگاه‌ها با شبکه‌شدن و به روزرسانی کتاب‌های زبان و ادب فارسی می‌توانند، برای رسیدن به این فرمایش مقام معظم رهبری در باب تبدیل شدن زبان فارسی به زبان علم گام‌های مؤثری بردارند و فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را دوباره احیا کنند. 

 ۲۵۰ نفر در شوراهای کارگروه‌های انجمن زبان و ادب فارسی فعال هستند

در ادامه «سیدعلی اصغر میرباقری فرد» به تشریح رسالت این انجمن پرداخت و گفت: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی سال ۱۳۵۰ مجوز تاسیس و با همت استادان بزرگی مثل استاد دکتر مهدی محقق، استاد مرحوم دکترسید جعفر شهیدی، دکتر سید ضیا الدین سجادی، مرحوم دکتر یوسفی و خیلی از استادان برجسته در آن روزگار فعالیت‌های خود را شروع کرد. 

وی در ادامه افزود: انجمن زبان و ادب فارسی ازسال ۱۳۵۱ در قالب انتشارات انجمن تا حال حاضر حدود ۵۱ جلد آثار نفیس حوزه زبان و ادب فارسی، برگزاری نشست‌ها و همایش ها، اعزام استادان به کرسی‌های خارج از کشور را در برنامه‌ی متنوع کاری خود، داشته است. 

میرباقری فرد تصریح کرد: بعد از انقلاب در سال ۱۳۸۳ اساسنامه انجمن بازبینی شد و با دو رویکرد جدی که یکی در حوزه بحث نوآوری علمی و دیگری در بحث کاربردی‌سازی و ترویج رشته‌ی زبان و ادب فارسی بود، فعالیت‌های خودش را آغاز نمود. 

رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران در ادامه اظهار کرد: وضعیت انجمن در حال حاضر به این گونه است که از جهت ساختاری و تعداد اعضا و نوع فعالیت در شمار بزرگترین انجمن‌های علمی کشور قرار دارد. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، شعبه‌های استانی انجمن فعال و ۱۷ کارگروه تخصصی در انجمن متناسب با نیازهای روز در عرصه‌ی ارتقا بنیادهای تخصصی و همین طور از منظر پاسخگویی به نیازهای جامعه در حوزه زبان و ادبیات فارسی در دو سطح ملی و بین المللی این انجمن فعال هستند. 

میرباقری فرد افزود: این انجمن یک بخش ویژه‌ بین المللی و همچنین یک شعبه‌ بین المللی در منطقه‌ی بالکان در سارایوو دارد و امسال به احتمال زیاد این انجمن به ۱۰ شعبه خواهد رسید و درترکیه، آسیای میانه، آفریقا و در اروپا شعبه‌های زیادی دایر خواهد نمود. 

رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران در ادامه عنوان کرد: این انجمن یک بخش ویژه‌ی آموزش و پرورش دارد تا بتواند در عرصه آموزش و پرورش از ابتدا یعنی از بنیادها شروع و برنامه‌های خود را اجرایی نماید. 

وی افزود: در مجموع در کارگروه‌های تخصصی و شعبه‌های انجمن یک شورایی متشکل از ۱۱ نفر از صاحب نظران در هر حوزه تخصصی حضور دارند و از دانشگاه‌های مختلف در داخل و خارج از کشور عضو این شورا هستند. 

میرباقری فرد در ادامه بیان کرد: مجموعا نزدیک به ۲۵۰ نفر در شوراهای کارگروه‌های انجمن در حال فعالیت هستند. شعبه‌های استانی انجمن در دانشگاه‌های جامع استان شکل می‌گیرند و در هر شعبه یک شورای سیاست‌گذاری و علمی فعال هستند که اعضای این شورا علاوه بر همکاران دانشگاهی، از مجموعه‌ی نهادها یی که در سطح جامعه در حوزه زبان و ادب فارسی فعالیت می‌کنند بهره‌مند می‌شوند. 

میرباقری فرد در ادامه ضمن بیان ماموریت‌های استانی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی اظهار کرد: شعبه‌های استانی انجمن، چهار ماموریت ویژه بر عهده دارند. یکی از این مموریت‌ها این است که در زمینه پژوهش‌های علمی کمک کنند که ظرفیت‌های استان با همکاری مجموعه‌های علمی استان، بیش از گذشته فعال شوند. دومین ماموریت این است که در حوزه پاسخگویی به نیازهای جامعه باید فعالیت ویژه و نوآورانه داشته باشند. ماموریت سوم نیز این است که شعبه‌ها در واقع، بخش حفظ و احیای ادبیات بومی هر استان را برعهده دارند به همین خاطر، ادبیات عامه ما بزرگترین گنجینه‌ی فرهنگی ما است. 

وی افزود: بالای چندین هزار نوع بومی سروده در کشور داریم که ویژه هر استان است. بنابراین حفظ و احیای ادبیات عامه هر استان جز مسئولیت‌های شعبه‌ی استانی است. ماموریت چهارم نیز شناسایی استعداد‌هایی است که می‌توانند آفرینش ادبی داشته باشند و در حوزه ادبیات خلاق توانمندی‌های خاصی از خود بروز بدهند. 

شایان ذکر است؛ دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی شعبه اصفهان با حضور،  هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان،  احسان رئیس مدیر حوزه ریاست دانشگاه، هاشمیان فر رئیس دانشکده زبان و ادبیات فارسی،  آذرمیدخت فرهیخته والا مسئول دبیرخانه دفتر انجمن مفاخر استانی اصفهان از اداره ارشاد و جمعی از فرهیختگان و اندیشمندان دانشگاهی در محل دانشکده ادبیات و علوم انسانی افتتاح شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز