در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
«تامین کادر درمان»؛ چالش نظام سلامت در سال جدید

سخنگوی سازمان نظام پزشکی گفت: اگر دهها بیمارستان هم ساخته شود و هزاران تجهیزات گرانقیمت میلیاردی هم خریداری شود، به نیروی انسانی یعنی پزشکان و پرستاران به عنوان کاربر اصلی و نیروی ماهر و متخصص برای استفاده از این امکانات و تجهیزات و برای خدمترسانی به مردم، نیاز است.
رضا لاری پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی، در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص چالشها در حوزه سلامت گفت: مهمترین چالشهای سال آینده در حوزه سلامت سه موضوع است. نخست تأمین نیروی انسانی، مسئله مالی یا فاینانس پول و موضوع سوم مسئله تجهیزات و دارو است. این سه موضوع اصلی حوزه سلامت در سال آینده است.
لاری پور ادامه داد: اگر همه بخشها هم آماده باشد، موتور پیشران و محرک حوزه سلامت طبیعتاً نیروی انسانی است. بدین معنا که اگر دهها بیمارستان هم ساخته شود و هزاران تجهیزات گرانقیمت میلیاردی هم خریداری شود، به نیروی انسانی یعنی پزشکان و پرستاران به عنوان کاربر اصلی و نیروی ماهر و متخصص برای استفاده از این امکانات و تجهیزات و برای خدمترسانی به مردم، نیاز است.
وی افزود: اگر توجه به حوزه سلامت در حوزه نیروی انسانی به مثابه موتور پیشران و محرکه انجام فعالیتهای درمانی اتفاق نیفتد، آن تعدادی هم که مشغول فعالیت هستند، یا از کارشان خارج میشوند که به آن مهاجرت شغلی میگویند یا به جای دیگری سفر میکنند که به آن مهاجرت جغرافیایی میگویند.
او تاکید کرد: نکته بسیار مهم این است که با توجه به وضع تعرفههای ناعادلانه و میزان سختی کاری که در حال حاضر برای بسیاری از همکاران در رشتههای مختلف وجود دارد و ناعادلانه بودن تقسیم منابع در حوزه سلامت، اتفاقی که میافتد این است که رضایت مندی شغلی وجود نخواهد داشت و سختی کار افزایش پیدا خواهد کرد. طبیعتاً کیفیت کاری مردم و جامعه کاسته خواهد شد.
لاریپور خاطرنشان کرد: دولت موظف است در زمینه تأمین نیروی انسانی، چه به لحاظ حوزه منابع مالی یا معیشتی و چه به لحاظ حوزه تأمین صرف نیروی انسانی از نظر تعداد و تنوع رشتهای، این اقدام را انجام دهد. نکته دوم، حوزه زیرمیزی، دریافت خارج از عرف و دریافت نامتعارف و یا هر موضوعی در این زمینه است.
وی افزود: وقتی که تعرفه نامتناسب، اقتصاد نادرست و ناسالم وجود دارد و از آن طرف تورم افسارگسیخته در کشور حاکم است، انتظار اینکه فعالیت درستی با این تعرفهها انجام شود، طبیعتاً انتظار بیجایی است و متأسفانه نخستین آسیب آن هم به گیرنده خدمت و هم به دهنده خدمت خواهد بود.