حفاری ۲۰ کیلومتر از خط ۱۰ متروی تهران با ۳ دستگاه حفار مکانیزه/ امکان احداث فاز نخست خط ۱۰ تا ۳ سال دیگر
به دنبال اتمام عملیات حفاری شفت ورود دستگاه حفار مکانیزه و تحکیم دیوارههای آن در کارگاه میدان دریاچه شهدای خلیج فارس و همچنین پیشرفت مراحل مربوط به مونتاژ این دستگاه، احداث تونلهای فاز نخست پروژه خط ۱۰ متروی تهران بهزودی وارد مرحله عملیاتی می شود.
به گزارش ایلنا به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)، محمود یوسفی، سرپرست مجری خط ۱۰ متروی تهران با اشاره به این موضوع گفت: خط ۱۰ متروی تهران به طول تقریبی ۴۳ کیلومتر، شامل ۳۴ ایستگاه است و از ایستگاه وردآورد (ایستگاه تبادلی با خط ۵) در منتهی الیه غربی خود آغاز میشود و تا فلکه سوم تهرانپارس (ایستگاه تبادلی با خط ۴) در شرق پایتخت ادامه خواهد یافت.
وی افزود: فاز نخست پروژه ساخت این خط به طول ۲۰ کیلومتر از منطقه سعادتآباد (میدان کتاب) تا وردآورد اجرا خواهد شد. برای این منظور قرار است ۳ دستگاه TBM (دستگاه حفار مکانیزه) به خدمت گرفته شود که دو دستگاه در خلاف جهت یکدیگر از کارگاه میدان دریاچه شهدای خلیج فارس و یک دستگاه از کارگاه جنتآباد (به سمت شرق) عملیات احداث تونل و مسیر فاز نخست خط ۱۰ را به انجام خواهند رساند. البته شفت ورود دستگاه حفار مکانیزه در کارگاه جنتآباد در مراحل اولیه حفاری قرار دارد.
سرپرست مجری خط ۱۰ متروی تهران ادامه داد: پیشبینی میشود اولین دستگاه حفار مکانیزه که یکصد متر طول و هزار تن وزن دارد، از تیرماه عملیات حفاری تونلهای اصلی در بخش غربی پروژه را آغاز کند. این دستگاه در شرایط مناسب پشتیبانی و اجرایی یعنی زمانی که مصالح لازم (سیمان و آرماتور) به میزان کافی موجود باشد و به دلیل نقص فنی یا موارد تعمیراتی متوقف نشود، روزانه قادر به حفاری و ساخت ۱۵ متر تونل است.
وی در پایان گفت: با راهاندازی ۳ دستگاه حفار مکانیزه و تامین مصالح مورد نیاز، اگر اتفاق غیرمترقبهای در کارکرد این دستگاهها پیش نیاید، امکان احداث فاز نخست خط ۱۰ متروی تهران ظرف مدت زمان ۳ سال وجود خواهد داشت و این امر باعث میشود سرعت پروژه از برنامه زمانبندی آن سبقت بگیرد.