در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
غفلت معلمان از هدایت تحصیلی دانشآموزان
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش گفت: مشاوره مدرسه باید ۵۰ درصد از ساعت کار خود را با معاونت آموزش متوسطه کار کنند تا به بحث هدایت تحصیلی بپردازند و ۵۰ درصد باقی مانده از وقت خود را به معاونت پرورشی پیرامون آسیبهای اجتماعی اختصاص دهد.
«حمید یزدانی» مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در خصوص انتقال ماموریت هدایت تحصیلی دانش آموزان از معاونت پرورشی به معاونت آموزش متوسطه توضیح داد: سه شنبهها در جلساتی که داریم در مورد این موضوع صحبت میکنیم و چندین بار هم بحث هدایت تحصیلی مطرح شده است، اما هنوز وزیر آموزش و پرورش درمورد انتقال ماموریت و مسئولیت هدایت تحصیلی دانش آموزان از معاونت پرورشی به متوسطه تعیین تکلیف نکرده اند. در همین هفته یا هفته آینده امیدواریم تعیین تکلیف در این رابطه انجام شود.
یزدانی در ادامه تصریح کرد: هدایت تحصیلی ماموریت ذاتی دفتر آموزش دوره اول متوسطه است.ما در این چند ماهی که وزیر آموزش و پرورش عنوان کردند که ماموریت هدایت تحصیلی باید به متوسطه برگردد، کارهای بزرگی انجام دادهایم و اگر تعیین تکلیف در خصوص این موضوع اتفاق بیفتد، ما حتما گزارشی ارائه خواهیم کرد که با چه ارگانهایی همکاری داریم، شرکای ما چه کسانی هستند و چه بخشهایی درگیر موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان کشور هستند.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش در ادامه در مورد اینکه براساس سند تحول بنیادین هدایت تحصیلی امری فرایندی است نه نقطهای، توضیح داد: در حال حاضر نظام جامعی را تحت عنوان نظام راهنمایی و مشاوره تدوین کردهاند، اما حلقههای مفقودهای در این بین وجود دارد. اگر ادعا میشود که معاونت پرورشی در بحث هدایت تحصیلی ناموفق بوده، دلیلش همین حلقههای مفقوده است و اگر ما هم در آن قسمت مسئولیت هدایت تحصیلی را برعهده داشتیم همین اتفاق میافتاد. نکته این است که باید حلقههای مفقوده را پیدا کنیم.
یزدانی با بیان اینکه مشاوره، محور هدایت تحصیلی دانش آموزان است، تاکید کرد: در کنار مشاوران هدایت تحصیلی باید شرکای این امر پاپیش بگذارند. به عنوان مثال معلمان باید وارد کار شوند. معلمان در متوسطه اول ۳۰ ساعت در هفته سرکلاس میروند و لازم است شرایطی داشته باشند که در کلاس تدریس هدایت تحصیلی دانش آموزان را فراموش نکنند که امروز این اتفاق نمیافتد و دلیلش این است که معلمان میگویند من ذیل معاونت متوسطه هستم و وظیفه هدایت تحصیلی برعهده من نیست و در شرح وظایفم هم نبوده است و ما باید در معاونت آموزش متوسطه بحث هدایت تحصیلی را پیگیری کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.
او در ادامه اظهار کرد: از آنجایی که هدایت تحصیلی امری فرایندی است و نه نقطه ای، باید از اول ابتدایی شروع شود و تا سال ششم ابتدایی ادامه پیدا کند و بعد زمانی که دانش آموز به متوسطه اول رسید، معاونت ابتدایی پوشه کار دوره ابتدایی دانش آموز را به ما در دفتر آموزش متوسطه اول تحویل دهد و از پایه هفتم با آموزشهایی که در راستای مهارت آموزی و آشنایی دانش آموزان با رشتههای مختلف ارائه میشود، دانش آموز را تا پایه نهم پیش ببریم و بعد در پایان پایه نهم متوسطه با شناختی که از تواناییها و ویژگیهای دانش آموز به دست آورده ایم، او را هدایت میکنیم که در چه شاخهای درس بخواند و بعد او مثلا به شاخه فنی و حرفهای و رشته الکترونیک سوق داده میشود. پس نیم رخی از دوران تحصیل و وضعیت دانش آموز باید طی سالها ایجاد شود که حلقههای مفقودی که توضیح دادم موجب میشود به درستی شکل نگیرد.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با وجود اینکه میدانیم در تعداد مشاوران مدرسه کمبود داریم، نقش مشاوره در مدرسه حتما باید به این صورت باشد که ۵۰ درصد از ساعت کار خود را باید با معاونت آموزش متوسطه کار کنند تا به بحث هدایت تحصیلی بپردازند و ۵۰ درصد باقی مانده از وقت خود را به معاونت پرورشی پیرامون آسیبهای اجتماعی اختصاص دهند. آسیبهای اجتماعی و هدایت تحصیلی هردو مهم است و نباید یکی از آنها فدای دیگری شود.
او در مورد تدوین برنامه توسعه هفتم و نیازهای قانونی که لازم است در شرایط تدوین به آن توجه شود، توضیح داد: در برنامه چهارم، پنجم و ششم قوانینی در خصوص مهارت آموزی دانش آموزان داریم، اما با دست خالی که نمیتوان مهارت آموزی کرد. در برنامه درسی ملی محیطهای یادگیری برای ما اهمیت دارد و کلاس تنها برای ما موقعیت محسوب نمیشود.
یزدانی با اشاره به کارگاههای مهارت آموزی در مدارس اظهار کرد: ما کارگاههایی داریم به اسم کارگاه کار و فناوری، کارگاه فرهنگ و هنر، آزمایشگاه علوم و ریاضیات. ما ریاضیات را فقط منوط به کلاس و تخته و گچ میبینیم در حالی که اینطور نیست و واقعا به آزمایشگاه و دست سازههای ریاضی نیاز داریم تا فهم عمیقتری نسبت به ریاضی اتفاق بیفتد. در برنامه هفتم توسعه علاوه بر دو درصد سهم آموزش و پرورش از گاز که غالبا به متوسطه دوم فنی و حرفهای اختصاص داده میشود، باید بخش قابل توجهی از آن را به متوسطه اول اختصاص دهند تا لااقل دانش آموز حداقل با برخی حرفهها و پاره کارگاهها آشنا شود تا بتواند رشته و شغل خود را بهتر انتخاب کند.
او افزود: ما در متوسطه اول سه ماموریت داریم؛ هویت یابی، استعدادیابی و هدایت تحصیلی و نباید هیچ کدام از این سه مورد را فراموش کرد اگر میخواهیم استعدادیابی کنیم باید موقعیتش را برای دانش آموزان فراهم کنیم. بدون کارگاه و آزمایشگاه مدام میخواهیم دانش آموز و معلم سرکلاس بروند و نه معلم در این شرایط میتواند استعداد دانش آموزش را کشف کند و برای دانش آموز تمرین مسئله رخ میدهد.
یزدانی یادآوری کرد: محورها و ردیف بودجههای اختصاصی برای هویتیابی در متوسطه اول باید اختصاص داده شود. ما نمیتوانیم فقط بنشینیم و با دست خالی به دانش آموزان بگوییم به هویت ایرانی اسلامی خود ببالید. باید فعالیتهایی در این راستا تعریف شود که ردیف بودجههایی لازم دارد تا مدیران دارس و معلمان با همکاری یکدیگر بتوانند این هدف را محقق کنند.