وزیر پیشنهادی علوم:
با کسانی که برای نظام "آبرو" هزینه نمیکنند، همخط نیستم
وزیرپیشنهادی علوم در صحن علنی مجلس گفت: بخشی از دوران ریاست من در دانشگاه همدان در دوران فتنه 88 بود عزیزان میدانند که این دانشگاه بین 13 تا 15 هزار جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسی ترین دانشگاههای کشور است. در آن سال به گونهای فتنه 88 مدیریت شد که هیچ کسی آسیب ندید.
به گزارش خبرنگار ایلنا، "محمد علی زلفیگل" وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ایام محرم گفت: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی در هر رده و سطحی چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند یقینا عاقبت بخیر نخواهد شد.
وی ادامه داد: به عنوان یک سرباز علمی نظام جمهوی اسلامی الگوی خودم را شهید دکتر چمران، شهدای هستهای و الگوی نظامی که مصداق گذشت، ایثار و شهادت است را سردار سلیمانی قرار میدهم چراکه این عزیزان عاقبت بخیر شدند؛ چرا عاقبت بخیر شدند چون مسیرشان در راستای اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی بود و خود را از مردم میپنداشتند و همه را خودی می پنداشتند مردم را دوست داشتند و خادم مردم بودند. دیدیم در مراسم تشییع سردار سلیمانی بیش از ۳۵ میلیون نفر حضور داشند، چراکه او را از خودشان میدانستند و او مردم ایران را از خود می پنداشت. من نیز نهایت تلاشم را خواهم کرد مشی و منش شهید چمران و سردار سلیمانی را الگوی خود در هر مسئولیتی قرار دهم.
وزیر پیشنهادی علوم گفت: ادب حکم میکند، در خصوص سوالات بجایی که نمایندگان مخالف پرسیدند، باید بگویم که از کمیسیونهای مختلف تشکر میکنم که با روی باز وزیران پیشنهادی را پذیرفتید، عزیزان سوالات مناسبی پرسیدند دغدغههای جالبی داشتند، اولین حکم ریاست دانشگاه را برای بنده استاد زاهدی در سن ۴۲ سالگی صادر کردند بخشی از دوران ریاست من در این دانشگاه در دوران فتنه ۸۸ بود عزیزان میدانند که دانشگاه بوعلی سینا بین ۱۳ تا ۱۵ هزار جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسی ترین دانشگاههای کشور است. در آن سال بگونهای فتنهای ۸۸ مدیریت شد که هیچ کسی آسیب ندید.
رلفیگل خاطرنشان کرد: همه می دانیم که فتنه ۸۸ سرآغاز مشکلات خارجی برای ما شد دشمن ما نسبت به براندازی نظام به خیال خام خود امیدوار شد چگونه ما میتوانیم با کسانی که این ضرر را به کشور ما زدند در یک خط باشیم اگر کسی آبرو از نظام کسب میکند مردانگی حکم میکند که آبروی خود را برای نظام هزینه کند چگونه ما با افرادی که برای نظام آبروی خود را هزینه نمیکنند هم خط باشیم.
وی ادامه داد: چرا ما با کسانی که آبروی خودشان را برای نظام همراه نمیدانند هم خط باشیم. به شفافیت اعلام میکنم سیاستمداران آمریکایی بدانند دست سردار ما را قطع کردند و کمترین هزینهاش قطع دستان آنها از این منطقه خواهد بود.
وزیر پیشنهادی علوم گفت: در خصوص سوالات علمی که نمایندگان پرسیدند باید عرض کنم که یکی از افتخارات نیروی جمهوری اسلامی ایران رتبه اول در منطقه است در برخی از سالها رشد علمی ایران ۱۳ برابر متوسط رشد علمی در دنیا بوده است.
زلفی گل اظهار داشت: قدر دانشمندان و دانش پژوهانمان که این افتخار را رقم زدند باید بدانیم. مقام معظم رهبری بارها این موفقیت علمی را افتخار جمهوری اسلامی ایران دانستهاند اما اجازه نداریم نتایج زحمات دانشمندان را زیر سوال ببریم.
وی افزود: مثل این است که بپرسند علم بهتر است یا ثروت؟ گرچه که هر دو خوب است، اما باید بدانیم زیربنای فناوری و تکنولوژی، علم است. پس خواهش میکنم قدردان زحمات اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشمندان باشیم و قدردانی کنیم.
وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: آثار تولید علم باید در جامعه بروز و ظهور پیدا کند اما چرا تاکنون چنین نشده است؟ به این علت که ما سه دسته تحقیقات بنیادی، کاربردی و تحقیقات توسعهای در کشور داریم. تمام قوانین و مقررات ما بیشتر برای تحقیقات بنیادی بوده است.
زلفیگل خاطرنشان کرد: ما در وزارت علوم از پتانسیل هیات امنا بیشتر استفاده خواهیم کرد در حال حاضر بیشتر از ظرفیت قانونگذاری هیات امنا استفاده میشود اگر به ما اعتماد کنید بُعد نظارتی هیات امنا را فعال خواهم کرد.
وی گفت: همه ما میدانیم علم نور است علم شفافیت است وقتی یک داشنمند یافتههای خود را منتشر میکند همه دنیا میبینند. ما باید از علم بیاموزیم چون وزارت علوم هستیم یعنی شفافیت را در وزارت علوم توسعه دهیم با توسعه شفافیت از پلشتیها پیشگیری خواهد شد بجای اینکه فرهنگ مچگیری را توسعه دهیم باید فرهنگ پیشگیری و شفافیت را توسعه دهیم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از جمله کارهای دیگری که برای تحقق اهداف بلند وزارت علوم تحقیقات و فناوری میتوان از آن بهرهبرد تعامل همافزا با مجلس شورای اسلامی و شما نمایندگان، همچینن شورای عالی انقلاب فرهنگی و استفاده از ظرفیت شورای عالی علوم، تحقیقات و فناروی است اگر یک وزیر تعامل شایسته با مجلس، شورای عالی انقلاب و شورای عالی عتف داشته باشد وظرفیت آنها را بشناسد میتواند از ظرفیت آنها برای ارتباط دانشگاه و صنعت، مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی نهایت استفاده را کند.
زلفیگل تصریح کرد: در بخش آموزشی نیز مشکلی که در جامعه ما امروز وجود دارد و آینده کشور را به خطر میاندازد؛ عدم توزیع متوازن استعدادها در رشتههای مختلف تحصیلی است استعدادهای برتر ما به طور متناسب در رشتههای مختلف توزیع نمیشوند و این در آینده برای کشور ما مشکل ایجاد میکند. برای رشته علوم پایه و علوم انسانی تقاضا کم شده است و این رشتهها با استقبال کمتری روبرو میشوند. در صورتی که پایه و اساس علم رشتههای علوم انسانی و علوم پایه است، اینجا سیاستهای فرابخشی نیاز دارد که با تعامل با کمیسیون آموزش، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و وزارت بهداشت باید چاره اندیشی شود. این حیطه فقط در اختیار وزارت علوم نیست و نیاز به عزم فرابخشی دارد.
وی با اشاره به دیگر مشکلات وزارت علوم گفت: از جمله مشکلات دیگر آموزشی به روز نبودن سرفصلها و نادیده گرفتن مهارتها است. باید سرفصلها به روز رسانی شود باید آموزش مهارتی را جدی بگیریم چراکه جامعه فقط به تحصیلات تکمیلی نیاز ندارد ما به تکنسین هم نیاز داریم از همینرو دانشگاه علمی کاربردی مورد توجه ما خواهد بود میتوان این دانشگاه را در کل کشور توسعه داد چراکه برای توسعه دانشگاههای علمی و کاربردی وفنی و حرفهای امکانات سنگین لازم نیست.
زلفیگل خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات عدم رصد دانشآموختگان است در وزارت علوم بعد از اینکه دانشجو فارغ التحصیل شد او را رها میکنیم در صورتی که جزو برنامههای من است که برای موسسه آموزش و پژوهش عالی ماموریت جدیدی تعریف کنم و از مهندسی آمار استفاده کنیم و بدانیم که دانش آموختگان ما در کجا هستند، آیا شغل دارند یا ندارند تا براساس آن بتوانیم برنامهریزی کنیم.
وزیرپیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در کشورمان از دانش آمار استفاده نمیکنیم در برنامهریزیها نیز از این دانش استفاده نمیشود در حالی که وزارت علوم باید الگو باشد و از این دانش برای برنامهریزی صحیح و کاربردی به نحو احسن استفاده کند. یکی از مشکلات دیگری که در آموزش عالی ما وجود دارد توجه ناشایست به رشتههای بینرشتهای، تحقیقات چند رشتهای و بینرشتهای است. این نوع رشتهها نیاز به تحقیقات خاصی دارد و ما تلاش میکنیم با تقویت این حوزه فرهنگ کار تیمی را از این طریق گسترش دهیم.
وی ادامه داد: پس ما اگر دنبال این هستیم که نقش دانشگاه در جامعه بروز و ظهور یابد باید برای سطح دوم تحقیقات برنامهریزی کنیم و نظام سنجش و ارزیابی شایستهای را اجرایی کنیم تا دانشمندان و دانشپژوهان و اعضای هیئت علمی از انگیزه لازم برای تحقیقات کاربردی خود داشته باشند و من افتخار میکنم که برای این کار برنامه دارم.
زلفی گل افزود: نظام پیشنهاداتی که شیوه نامه آن را تدوین کردهایم؛ اگر مورد اعتماد شما نمایندگانِ مردم قرار بگیرد و به این حقیر اعتماد کنید سعی خواهم کرد در دوره چهارساله، نظام پیشنهادات خود را برای کاربردی کردن تحقیقات به ویژه بخش مهمی از پایان نامهها و رسالههای دکترا ایجاد کنم.
باید مسیر جدید پژوهش در کشور را آغاز کنیم
وزیر پیشنهادی علوم گفت: باید یک نظام و سنجشی برای پژوهشگران ایجاد کنیم تا بخشی از پژوهشهای خود را در راستای نیازهای جامعه تعریف کنند. دانشگاههای ما اصلاً مقصر نیستند، استادان و دانشجویان نیز هیچ تقصیری ندارند و تا الان کار خود را به خوبی انجام دادند. ما بیشتر از این از آنها نخواستیم اما قوانین و مقررات ما این شرایط را فراهم کرد که بیشتر تحقیقات بنیادی انجام شود. باید با ایجاد سیستم جدید مسیر نرم افزاری و سخت افزاریهایی جهت تحقیق و پژوهش در کشور را ایجاد کنیم.
زلفیگل گفت: اگر بخواهیم برنامه کاربردی و عملیاتی داشته باشیم باید به گونه ای باشد که سرمایههای کشور اعم از مادی، معنوی و انسانی دچار افت نشده بلکه همافزایی هم داشته باشند. اصل دوم این است که آیندگان در برابر برآورده کردن نیازهایشان با مشکل مواجه نشوند. اما اصل سوم این است آسیبی به محیط زیست مادی، معنوی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی نرسد.
وی افزود: من برنامههای خود را در اختیار شما عزیزان قرار دادم و فکر میکنم تکرار آنها شاید شایسته نباشد اما من فکر میکنم دوستان فقط برنامهای که شامل سیاستهای کلان راهبردی بود مطالعه شده است. در صورتی که در کنار این برنامه اجمالی برنامه تفصیلی که دارای زمانبندی لازم و اقدامات عملی هم بوده، که شاید مورد مطالعه قرار نگرفته باشد.
وی با طرح این سوال که دانشگاهها چه ارتباطی با آرمانهایی یک جامعه دارند؟ بیان کرد: این دانشگاهها هستند که باعث تحقق آرمانها در کشور میشوند. به همین دلیل است که دانشگاهها مورد توجه هستند. برای این که دانشگاهها بتوانند آرمانهای یک جامعه را محقق کنند باید بر اساس برنامههای اسناد بالادستی، سند چشمانداز، نقش جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و از همه مهمتر سند دانشگاه اسلامی قدم بردارند.
مجلس قدرت بی نظیری به دانشگاهها داده است
زلفی گل تاکید کرد: خدا به کسانی که این سند دانشگاه اسلامی را تهیه کردند خیر بدهد، این سند بسیار زیبا کامل و کاربردی است. این سند حتما در دستور کار من خواهد بود، زیرا کاملا کارشناسی و عملیاتی است.
وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی قدرت بی نظیری به دانشگاههای ما داده است و این نشان دهنده آن است که نظام مقدس جمهوری اسلامی چقدر برای دانشمندان و دانشگاهها ارزش قائل است. ضمن اینکه هیئتهای امنا استقلال خاصی به دانشگاههای ما داده است.
وزیر پیشنهادی علوم خاطر نشان کرد: بدیهی است که دانشگاههای ما از این اعتمادی که نظام جمهوری اسلامی به آنها کرده است باید به بهترین نحو استفاده کنند و موجب دوام و قوام نظام مقدس جمهوری اسلامی شوند. ما حتماً از پتانسیل هیئتهای امنا بیشتر استفاده خواهیم کرد.
زلفیگل درباره اقداماتی که باید در حوزه پژوهشی انجام شود گفت: بخش بعدی که در دستور کار ما قرار دارد، سیاستگذاری پژوهشی است. یکی از مشکلات جدی که مورد سوال نمایندگان محترم مخالف بوده که به حق هم بوده است این است که نقش دانشگاههای ما در جامعه کمرنگ است، برای این کار چه برنامهای داریم؟ برای این کار ما از ظرفیت پایگاه استنادی جهان اسلام برای نظام پیشنهادات استفاده خواهیم کرد و سعی داریم تحقیقات را کاربردیتر کنیم.
وی ادامه داد: در بخش پژوهشی مشکل دیگری هم وجود دارد، به عنوان مثال برای رشتهها ماموریت عام و خاص تعریف نکردهایم. انشاالله بعد از کسب رای اعتماد سعی داریم برای رشتهها ماموریت عام و خاص تعریف کنیم تا آنها بتوانند به مرجعیت علمی برسند و در دنیا همچون خورشیدی در سطح جهان بدرخشند.
وزیر پیشنهادی علوم درباره پرداختن به بخش فناوری گفت: در بخش سیاست گذاری فناوری باید بگویم که خوشبختانه پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد به خوبی توسعه پیدا کردهاند اما قوانین و مقررات فعلی ما خیلی کارآمد نیست.
وی تاکید کرد: ما نهایت تلاشمان را با حمایت نمایندگان خواهیم کرد که در برنامه توسعه هفتم، یک سری خلاءهای قانونی در این زمینه را اصلاح کنیم، تا امکان حمایت ویژه از فناوری، تکنولوژی و شرکتهای دانش پایه ایجاد شود.
ما به دنبال نوآوری باز هستیم
زلفیگل افزود: یکی از مشکلاتی که اکنون در زمینه فناوری وجود دارد این است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت های دانش بنیان را احراز صلاحیت میکند. ما نیاز داریم شرکتهای دانش پایهای که در حال رشد هستند حمایت شوند، ما باید دنبال نوآوری باز باشیم که این هم در دستور کار ما خواهد بود.
وزیر پیشنهادی علوم گفت: اما در بخش فرهنگی این یک واقعیت را با شما عزیزان در میان بگذارم؛ علم و فناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدید ایجاد میکند. زمانی که تلفن همراه بروز و ظهور پیدا کرد فرهنگ خودش را به همراه داشت، همچنین فضای مجازی هم فرهنگ خودش را به همراه داشت.
وی ادامه داد: منظورم این است که اگر در پی پویش، پالایش و پیرایش فرهنگی هستیم باید روی علم و فناوری سرمایهگذاری کنیم. اگر میخواهیم قدرتِ نَرم جمهوری اسلامی را توسعه دهیم و کشورهای مسلمان، ایران اسلامی را برای خودشان الگو قرار بدهند باید روی علم و دانش سرمایهگذاری کنیم زیرا علم و دانش فرهنگ سالم به همراه دارد.
وزیر پیشنهادی علوم گفت:اگر میخواهید یک سرمایهگذاری جاودانه داشته باشید باید، فرهنگ سالم ایجاد کنید. به هر حال نهایت تلاشمان را خواهیم کرد که از پتانسیلهای تشکلهای اسلامی، کانونهای فرهنگی و انجمنهای علمی نهایت استفاده را کرده تا فرهنگ علمی را در ذهن و قلب جوانان ماندگار کنیم.