آیتالله اعرافی:
۳۰ رشته در حوزه علمیه به ساحتهای تعلیم و تربیت اختصاص دارد
مدیر حوزههای علمیه کشور در برنامه گفتگوی هفته وزارت آموزشوپرورش، «آموزشوپرورش»، «حوزه علمیه» و «دانشگاه» را سه ضلع مهم تعلیم و تربیت دانست و تصریح کرد: آموزشوپرورش قسیم دیگر دستگاهها نیست، بلکه مَقسم است، لذا همه نهادها و دستگاهها باید به نهاد تعلیم و تربیت کشور کمک کنند.
به گزارش ایلنا، آیتالله علیرضا اعرافی، ی در چهاردهمین برنامه «گفتگوی هفته» وزارت آموزشوپرورش که با حضور اعضای شورای معاونان، مدیران کل استانها و مدیران ۷۶۰منطقه آموزشوپرورش کشور به میزبانی این وزارتخانه در تهران برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای فرهنگی، شهدای علم و دانش و سردار حاج قاسم سلیمانی، خدمات آموزشوپرورش به نسل جوان بهویژه در دوره کرونا را قابلتقدیر دانست.
وی از «آموزشوپرورش»، «حوزه علمیه» و «دانشگاه» بهعنوان سه ضلع بنیادین تعلیم و تربیت نام برد و گفت: آموزشوپرورش بر همه نظامات فکری و آموزشی کشور اثرگذار است و این نقش مهم، همه ما را موظف به همکاری، همدلی و همراهی با این وزارتخانه میکند.
مدیر حوزههای علمیه کشور با تأکید بر اینکه مدیریت در حوزه تعلیم و تربیت به دانشافزایی مستمر، مطالعه و خود دانشافزایی نیاز دارد، اظهار کرد: یک مدیر در حوزه تعلیم تربیت، بیش از هر مدیر دیگری به دانشافزایی و خود دانشافزایی مستمر نیازمند است و باید از دانش بهروز برخوردار و رویکرد جامع و فرابخشی داشته باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مدیریت در حوزه منابع انسانی باید توأم با ابتکار، نوآوری و خلاقیت باشد، چرا که کلیشهای شدن در مدیریتهای آموزشی و پژوهشی سم مهلک است.
آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: مدیر در حوزه تعلیم و تربیت باید مملو از عشق به تربیت و توانایی، ایجاد نشاط و انگیزه روز افزون در مجموعه را داشته باشد تا بتواند کاروان بزرگ تعلیم و تربیت را به پیش ببرد و به سرمنزل مقصود برساند.
مدیر حوزههای علمیه کشور در ادامه با تاکید بر این که تمام نهادها و دستگاههای رسمی باید پیوست آموزشی و پرورشی داشته باشند، افزود: آموزش و پرورش قسیم دیگر دستگاهها نیست، بلکه مَقسم است، لذا همه نهادها و دستگاهها باید به نهاد تعلیم و تربیت کشور کمک کنند.
آیت الله اعرافی به تدوین اسناد جامع در حوزههای علمیه اشاره کرد و گفت: در قالب درختواره آموزشی، ۴۰۰رشته و گرایش مقطع در حوزههای علمیه طراحی شده است که بیش از ۳۰رشته به ساحتهای تعلیم و تربیت اختصاص دارد.
مدیر حوزههای علمیه کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰طرح مهم در حوزههای علمیه، در حال نهایی شدن و یا اجراست.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه کشور به این نکته مهم هم اشاره کرد که حوزه علمیه هیچ گاه قصد ندارد جای دانشگاه و یا آموزش و پرورش را بگیرد، بلکه باید مکمل باشد.