خبرگزاری کار ایران

بازیگرانی با دستمزدهای ۳۰ هزار تومانی! /اینجا از مازراتی خبری نیست

بازیگرانی با دستمزدهای ۳۰ هزار تومانی! /اینجا از مازراتی خبری نیست
کد خبر : ۷۰۲۳۷۰

هرچند سینما به عنوان صنعتی پولساز شناخته شده و عده‌ای در این رشته دستمزدهای بسیار بالایی دریافت می‌کنند اما آنها که پشت دوربین می‌ایستند و هنروران فقط عاشق هستند. عاشق پرده سفید بلند که برای آنها هیج نانی سر سفره نمی‌برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از گروه‌هایی که در بسیاری از پروژه‌های سینمایی حضور دارند و البته دستمزدهای بسیار کمی دریافت می‌کنند، عوامل پشت دوربین به خصوص هنروران و بازیگرانی هستند که سر صحنه برای کامل کردن صحنه در مقابل بازیگر اصلی؛ حضور پیدا می‌کنند. اکثر این بازیگران دستمزدهای به مراتب پایین‌تر از بازیگر اصلی‌ که روبروی او یا در کنارش حضور دارند، دریافت می‌کنند. اینجا دیگر نه از شهرت خبری هست نه جمع‌کردن امضا یا مازراتی و پورشه...

جعفر علم‌بیگی به عنوان مسئول هنروران شناخته می‌شود و تاکنون در بیش از ۴۵ فیلم و سریال همچون سریال مختارنامه، فیلم سینمایی دوئل، تب سرد، این راهش نیست، فرار بزرگ ، افسون،هزار فامیل،عروس،کلانتری99 حضور داشته و برای آنها هنرور نیز تامین کرده است. او با اشاره به وضعیت هنروران و بازیگران رتبه‌های پایین‌تر از بازیگران اصلی در این روزهای اقتصاد سینمای ایران می‌گوید: من در سریال مختارنامه وظیفه فراهم آوردن بخشی از هنروران را برعهده داشتم و بیش از ۲۰۰ هنرور را برای این سریال انتخاب و دعوت کردم. در آن زمان به هر هنرور روزانه ۳۰ هزار تومان دستمزد همراه با غذا به آنها پرداخت  می‌شد و اگر فیلمبرداری طول می‌کشید، شب نیز مکانی را برای استراحت به آنها اختصاص می‌دادند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه شرایط از آن زمان نه تنها بهتر نشده بلکه بسیار بدتر شده، ادامه می‌دهد: امروز به هنروران در برخی فیلم‌های سینمایی روزانه ۱۵ هزار تومان دستمزد پرداخت می‌شود و دلیل این امر این است که هیچ نظام و قانونی برای پرداخت دستمزدها وجود ندارد.حتی گاهی به بسیاری از هنروران دستمزدی نیز پرداخت نمی شود ولی بازهم انها شرکت می کنند زیرا عاشق  سینما هستند

علم‌بیگی با اشاره به روش انتخاب هنروران می‌افزاید: ما از کسانی که علاقه‌مند به حضور در فیلم‌های سینمایی هستند دعوت می‌کردیم و مشخصات آنها را در دفتر ثبت می‌کردیم و بعد یکی از دستیارهای کارگردان با حضور در دفتر ما، افرادی که می‌پسندید را انتخاب می‌کرد.

وی ادامه می‌دهد: اگر از بین هنروران کسی برای حضور در جلوی دوربین انتخاب می‌شد که مثلاً می‌تواند دیالوگ کوتاهی بگوید یا در تصویر دیده شود، دستمزد او بین شصت تا صد هزار تومان افزایش پیدا می‌کرد. البته پرداخت تمام این دستمزدها به انصاف تهیه‌کننده و کارگردان بازمی‌گشت و مواردی بود که ما پول هنروران را پرداخت می کردیم اما مسئولان تدارکات پول ما را نمی دادند

علم‌بیگی با اشاره به اینکه در تعدادی از این فیلم‌ها هنروران بعضاً آسیب هم می‌دیدند، می افزاید: خود من در فیلم دوئل در صحنه‌ای در کنار سعید راد بازی داشتم. ناگهان انفجاری رخ داد و صورتم آسیب دید و به دلیل موج انفجار پرت شدم. به هر روی در کار ممکن هریک از این حوادث رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه اکثر این هنروران دستمزدهای خوبی ندارند، می‌گوید: من بازنشسته راه‌آهن هستم و حقوق بازنشستگی می‌گیرم. هنروران اگر حقوق بازنشستگی نداشته باشند؛ هرگز از طریق سینما نمی‌توانند امرار معاش کنند. من مدت‌هاست که دیگر برای فیلم‌ها هنرور انتخاب نمی‌کنم زیرا هیچ قراردادی وجود ندارد. 

وی ادامه داد: سالها بود که اصلا هنروری به رسیمت شناخته نمی شد  و به عنوان سیاهی لشگر مطرح می‌شد و ما تلاش زیادی کردیم تا عنوان هنرور را برای این افراد درج کنیم

علی بابایی، دیگر فعال سینما و مسئول حضور بازیگران قدیمی و هنرور در فیلم‌های سینمایی نیز با اشاره به وضعیت امنیت شغلی این افراد می‌گوید: متاسفانه بسیاری از بازیگران قدیمی که پا به سن گذاشته‌اند و سال‌ها در سینما فعال بودند گرچه نقش یک نبودند، امروز در فیلم‌ها دعوت نمی‌شوند و همگی خانه‌نشین شده‌اند.

این بازیگر که در بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی و سریال همچون سربداران و امام علی(ع) حضور داشته، ادامه می‌دهد: متاسفانه دستمزد چند نفر از هنروران و عوامل پشت دوربین با دستمزد یک بازیگر جوان جلوی دوربین برابری می‌کند. با این وجود تهیه‌کننده در هنگام پرداخت هرگز به همان راحتی که دستمزد بازیگر جلوی دوربین را پرداخت می‌کند، دستمزد عوامل پشت دوربین یا هنرور را پرداخت نمی‌کند هرچند که دستمزد ۱۰ نفر از هنروران روی هم یک میلیون تومان هم نشود.

وی با اشاره به مشکلات بیمه‌ای و معیشتی بسیاری از این هنروران می‌افزاید: برخی از این افراد امروز خانه‌نشین شده و حتی دچار فلج عضلانی شده‌اند و هیچ درآمدی ندارند و فقط با پیگیری‌های خانه سینما و وزارت ارشاد ماهی ۸۰۰ هزار تومان برای آنها حقوق تعیین شده است.

بابایی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر با تلاش‌های صورت گرفته؛ سعی شده برای این افراد بیمه تامین اجتماعی و حداقل حقوقی درنظر گرفته شود، می افزاید: افراد پا به سن گذاشته و قدیمی را بیمه درمان کرده‌ایم و ماهیانه هرکدام حدود ۲۵۰ هزار تومان حقوق ازسوی وزارت ارشاد دریافت می‌کنند. گرچه این دستمزد به هیچ عنوان نیازهای آنها را تامین نمی‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز