خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

۵۰ درصد مردم از فشار خون خود خبر ندارند

asdasd
کد خبر : ۳۳۹۸۳۶

وزیر بهداشت با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی اولین علت مرگ و میر در کشور هستند، گفت: این مسئله به دلیل تصمیمات غلطی است که در گذشته گرفته شده و درحال حاضر باید با تصمیمات درست این مسئله جبران شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید حسن هاشمی (وزیر بهداشت) امروز صبح چهارمین کنگره بین‌المللی خودمراقبتی و آموزش به بیمار اظهار کرد: خود مراقبتی رابطه مستقیم با سطح سواد، وضعیت اقتصادی، مدیریت کشور(قوای سه‌گانه) و رسانه‌ها دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه ما در حال حاضر نسبت به دهه‌های گذشته در حوزه آگاهی‌های اجتماعی نسبت به سلامت شرایط بهتری داریم، افزود: تلویزیون با وجود همه مزاحمت‌ها نقش خوبی در ارتقای سلامت عمومی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: اگر از من بپرسند که رسالت وزارت بهداشت در حوزه سلامت چیست پاسخ من این است که مساله خود مراقبتی و آموزش به بیمار مهم‌ترین رسالت وزارت بهداشت است و باید همه گروه‌های پزشکی این کار را تبلیغ کنند و اگر ما در این حوزه موفق شویم، قطعا هزینه‌های سلامت کاهش پیدا می‌کند و طول عمر وسلامتی افراد افزایش می‌یابد.

هاشمی افزود: خیلی ناگوار است که دو بیماری قلب و عروق و سکته‌های مغزی مهمترین بیماری در کشور باشد و اینکه ۵۰ درصد مردم از فشار خون خود خبر نداشته باشند و متوجه افزایش وزن خود نباشند.

وی در ادامه اظهار کرد: اینکه ۱۲۰ هزار نفر کشته در جاده‌های کشور داریم، مسئله‌ای است که اگر خودمراقبتی داشتیم؛ دچار این مشکلات نمی‌شدیم.

وی افزود: کشورهای پیشرفته در حال حاضر به برکت دانش و سطح سواد و شرایط اقتصادی که دارند به مسائل این چنینی بیشتر می‌پردازند و در این زمینه از ما خیلی جلو‌تر هستند.

وی بیان کرد: اگر ما بتوانیم؛ همانطور که ادعا می‌کنیم؛ سفیران سلامت را در خانه‌ها داشته‌باشیم و بتوانیم در این حوزه موفق شویم و مردم به این باور برسند که خودشان باید در زمینه خود مراقبتی فعال باشند به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده‌ایم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه شاخص مهمی که می‌توان برای سطح خودمراقبتی مردم در نظر گرفت، تعداد دندان‌های پوسیده‌ایرانی‌ها است، افزود: البته این تنها شاخص نیست ولی یکی از شاخص‌های مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم آموزش و پرورش در زمینه بالا بردن سطح خود مراقبتی و سلامت مردم اظهار کرد: ما باید از ظرفیت جمعیت حدود ۱۲ میلیون دانش‌آموز استفاده کنیم و آموزش را از مقطع دانش‌آموزی در حوزه خود مراقبتی آغاز کنیم.

وی ادامه داد: بحثی که در حال حاضر در آموزش و پرورش وجود دارد، انحصار است و به نظر می‌رسد؛ جزمیتی که در آنجا وجود دارد، موجب می‌شود؛ مسئولان وزارت بهداشت نتوانند فعالیت زیادی در آن حوزه داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم از مقطع دبستان نکاتی را عملا به دانش‌آموزان بیاموزیم، طبیعی است که در سنین بزرگسالی آنان از این مسئله بهره‌مند می‌شوند و در پی این مسئله سطح سلامت جامعه در آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

 هاشمی گفت: ارتقای آموزش‌ها در زمینه سلامتی و خود مراقبتی باید هدف اصلی در تربیت آینده‌سازان ایران باشد و در کتاب‌های درسی توجه زیادی به این مسئله بشود.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت رعایت حقوق شهروندی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی اظهار کرد: آموزش‌های بعد از خدمت را باید به بیماران ارائه دهیم تا موجب پیشرفت در حوزه خود مراقبتی و آموزش بیمار شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه عمل کردن خود مسئولان وزارت بهداشت و پزشکان به مسائل خود مراقبتی و بهداشتی موجب می‌شود که مردم نیز اهمیت بیشتری به این مسئله بدهند، اظهار کرد: بسیار مهم است که اگر در این زمینه صحبت می‌کنیم؛ خود نیز به آن عمل کنیم، اما متاسفانه دیده می‌شود که به طور مثال پزشکان خود توصیه به سیگار نکشیدن می‌کنند، در حالی که خودشان به این توصیه عمل نمی‌کنند.

وزیر بهداشت با ابراز تاسف از اینکه فرصت‌های زیادی در دهه‌های گذشته در حوزه سلامت از دست رفته‌است، گفت: اگر امروزه به خاطر بیماری‌های قلب و عروق مردم جان خود را از دست می‌دهند به دلیل تصمیماتی است که در گذشته به درستی گرفته نشده است، اما شورای عالی سلامت غذا می‌تواند در حال حاضر این تصمیمات را بگیرد و پیشرفت زیادی در حوزه سلامت ایرانیان داشته باشیم.

وی در پایان با تاکید بر نقش‌روغن‌ها، شیرین کننده‌ها، مواد قندی و مصرف نمک در کاهش سلامتی مردم گفت: رسانه‌های عمومی که همه فضا را در اختیار دارند باید در زمینه اطلاع‌رسانی فعال باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز