نخست وزیر قزاقستان:
مسیرهای حملونقل میان روسیه، قزاقستان و ایران نقش مهمی در مراودات بین اروپا، آسیای مرکزی و چین ایفا میکنند

نخست وزیر قزاقستان گفت: مسیرهای حملونقل میان روسیه، قزاقستان و ایران نقش مهمی را در تأمین مراوردات بین اروپا، آسیای مرکزی و چین ایفا میکنند. برای افزایش بارهای بینالمللی، مسافری و کیفیت راههای حملونقل، در بندر غروق قزاقستان، ترمینالی به بهرهبرداری رسیده است که از لنگرگاه یرسای در بندر آکتاو، ظرفیت حمل ۲۴۰ هزار کانتینر ۲۰ فوتی را دارا میباشد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، «اولژاس آبایویچ بکتنوف» نخستوزیر جمهوری قزاقستان در سومین همایش اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر که در تهران برگزار شد، گفت: امروز دریای خزر از اهمیت اقتصادی و فرهنگی بسیار زیادی برخوردار است و نتایج ششمین اجلاسی که برگزار شد، نشاندهنده پتانسیل بسیار بالایی برای فعالسازی همکاریهای کشورهای ساحلی این دریا میباشد.
وی افزود: کشور ما در راستای منافع مشترک، به نفع آن عمل میکند که دریای خزر همواره به عنوان دریای دوستی و حسن همجواری با سود متقابل باقی بماند.
نخست وزیر قزاقستان تاکید کرد: برتریهای دریای خزر موجب افزایش رقابتپذیری منطقه ما میشود که باید بر آن توجه ویژهای داشته باشیم، لذا اجازه دهید در اینجا به برخی از اولویتهای دریای خزر اشاره کنم. ضروری است که همکاریهای اقتصادی و تجاری خود را افزایش دهیم.
وی افزود: سهم کشور قزاقستان از دریای خزر در ۱۱ ماه گذشته به میزان ۲۰ درصد از کل حجم تجارت با ۲۵.۵ میلیارد دلار بوده است. این شاخص نشاندهنده ضرورت ایجاد رویکردهایی جهت افزایش حجم بار و تجارت، ایجاد همکاری با کشورهایی برای جذب سرمایهگذاران، همکاریهای صنعتی، توسعه زیرساختهای دیجیتال و حمایت از کسبوکارهای خرد و متوسط میباشد که باید به آنها توجه ویژهای شود.
نخست وزیر قزاقستان گفت: ایجاد نقشه راه برای اجرای عملی توافقنامههای همکاری اقتصادی و تجاری بین کشورهای ساحلی دریای خزر از مسائل اساسی است. موضوع مهم دیگر در این زمینه، رشد اقتصادی در منطقه و توسعه شبکه حملونقل است. کار مشترک ما در راستای افزایش پتانسیل حملونقل در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب بسیار حائز اهمیت است. در سال گذشته، حجم حمل بار در بخش شرق به غرب حدود ۶۲ درصد افزایش یافته و به چهار و نیم میلیون تن رسیده است. همچنین در کریدور شمال به جنوب از طریق بنادر قزاقستان و دریای خزر، شاهد افزایش ۱۳ درصدی به میزان ۸۳۰ هزار تن بودهایم. به همین دلیل، آینده روشنی برای جذب بار ترانزیتی وجود دارد.
وی ادامه داد: مسیرهای حملونقل میان روسیه، قزاقستان و ایران نقش مهمی را در مراودات بین اروپا، آسیای مرکزی و چین ایفا میکنند. برای افزایش بارهای بینالمللی، مسافری و کیفیت راههای حملونقل، در بندر غروق قزاقستان، ترمینالی به بهرهبرداری رسیده است که از لنگرگاه یرسای در بندر آکتاو، ظرفیت حمل ۲۴۰ هزار کانتینر ۲۰ فوتی را دارا میباشد.
نخست وزیر قزاقستان گفت: برای توسعه بیشتر در این بندر و تقویت ظرفیتهای آن، توجه به مسأله حملونقل کشتیها از اهمیت بالایی برخوردار است. جهت توسعه آتی دریای خزر، لازم است که به مدرنیزهسازی زیرساختها و اتخاذ تصمیمات مرتبط با فناوری اطلاعات و تکنولوژی توجه ویژهای داشته باشیم و همچنین در زمینه هماهنگی بارهای ترانزیتی همکاریهای لازم را انجام دهیم.
وی ادامه داد: ما در تمامی زمینهها آماده همکاری هستیم. در بخش انرژی که یکی از اولویتهای همکاریهای ما است، کشور قزاقستان نقش مهمی در تعمیق همکاریهای انرژی در منطقه ایفا میکند. در پروژههای مختلف سرمایهگذاری کرده و در زمینه حملونقل، ساخت و لولهگذاری، همچنین مدرنیزه کردن لولههای موجود، مشارکت داریم.
ویتصریح کرد: قزاقستان به عنوان یکی از صادرکنندگان بزرگ نفت، همکاریهای خود را با اقتصاد جهانی نیز گسترش میدهد. از وظایف مهم دیگر میتوان به ایجاد تولیدات مشترک در زمینه فناوریهای نفتی و همچنین تولید کالاهای نفتی و پتروشیمی اشاره کرد. در این زمینه، سرمایهگذاریهای خوبی صورت گرفته و حمایتهای دولتی و ترجیحات مختلف برای این بخش ارائه شده است. از کشورهای ساحلی دریای خزر دعوت میکنیم که در زمینه فناوریها و همکاریهای مشترک در این حوزه، به ما کمک کنند. اولویت اصلی ما، توسعه انرژیهای سبز و استفاده از منابع تجدیدپذیر است که میتواند نقش مهمی در ارتقای فناوریها و پروژههای مشترک ایفا کند.
نخست وزیر قزاقستان با اشاره به حفظ محیط زیست دریای خزد، اظهار داشت: حفظ اکوسیستم منحصر به فرد دریای خزر نیز وظیفهای مهم برای کشور ما به شمار میآید. تغییرات اقلیمی و چالشهایی که در این زمینه وجود دارد، منجر به نوسان سطح آب دریا شده است. با توجه به مسائل فرامرزی، از کشورهای دیگر دعوت میکنیم که در تحقیقات علمی در خصوص دلایل و عواقب کاهش سطح آب دریای خزر مشارکت کنند. در این راستا، تلاشهایی برای حفاظت از فُکهای دریای خزر به عمل آمده است تا محیط زیست مناسبی برای این گونه در حال انقراض فراهم شود.
وی گفت: بر اساس رویکرد علمی، حفظ دریای خزر برای نسلهای آینده از اهمیتی ویژه برخوردار است. ایجاد دبیرخانه کنوانسیون تهران در این منطقه میتواند به حل مشکلات اقلیمی کمک شایانی کند.
نخست وزیر قزاقستان در پایان گفت: یک بار دیگر از دوستان ایرانی خود بابت مهماننوازی صمیمانهشان تشکر میکنم. این همایش میتواند موجب تحقق پروژههای بزرگ اقتصادی و نقش مهمی در توسعه پایدار اقتصادی کل منطقه خزر ایفا کند. قزاقستان آماده همکاری سازنده در این زمینه است.